Gå til innhold

Hvorfor er det så få slott i Norge? Bør vi ikke få flere?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

England og Irland har mange flotte slott. Det samme har Frankrike. Kan vi ikke bygge noen? Gi skattelette til Sveitsgjengen slik at det blir lettere?

Anonymkode: e0e76...dba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Slott er jo som oftest ganske gamle. Tror det har med klimaet å gjøre. For det første forvitrer slottene i større grad i det harde klimaet vi har, og for det andre krever det mye å varme opp et slott i minusgrader. Men enig, hadde vært kult med noen slott😄

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lykkedykker

Norge har hatt relativt lite aristokrati sammenlignet med mange andre land. Selv om det har vært adelige familier i Norge, har det ikke vært en like stor og mektig adelsstand som for eksempel i England eller Frankrike. 

Endret av Lykkedykker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adelen vår døde ut i Svartedauen, etter det måtte vi importere noen få fra Danmark som vi ble underlagt siden det var så dårlig stilt med oss da. De prioriterte vel slott i hjemtraktene  sine tenker jeg. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Sara88 skrev (3 minutter siden):

Slott er jo som oftest ganske gamle. Tror det har med klimaet å gjøre. For det første forvitrer slottene i større grad i det harde klimaet vi har, og for det andre krever det mye å varme opp et slott i minusgrader. Men enig, hadde vært kult med noen slott😄

Ja jeg skulle ønske det var noen slott i Østfold,Vestfold, Finnmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

England og Irland har mange flotte slott. Det samme har Frankrike. Kan vi ikke bygge noen? Gi skattelette til Sveitsgjengen slik at det blir lettere?

Slott er ikke i bruk lengre som hjem eller til forsvar. Så hva skulle vitsen være med å bruke masse penger på det? Vi har 1 slott som er i bruk, det er nok.

Anonymkode: 24752...f6f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Enig, vi trenger flere måneraketter også.

Anonymkode: 34908...1a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jo bygg gjerne et til meg ts 😊😘

Anonymkode: f01da...9d4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har jo aldri hatt eget kongedømme omtrent, så det er ikke rart. Men du har bergenvåg og en del slottsruiner rundt omkring. Erkebispegården er strengt tatt et slott det og. Det hadde samme funksjon en gang i tiden.

Anonymkode: 28dd2...7ae

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Enig. Jeg kan gjerne ofre litt utmark dersom noen gir meg penger til å bygge et slott. Blir nok ikke helt Neuschwanstein, men et lite øyslott hadde vært kult. Har jo (som de fleste jeg kjenner) aner fra adelen. :ler:

Anonymkode: 585d0...98c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Både Danmark og Sverige tok våre ressurser da vi var underlagt dem, og de fikk jo stor rikdom. Vi kom oss aldri ovenpå, før vi fant oljen! 

Anonymkode: 7f12d...a57

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har ligget under Danmark eller Sverige i århundrer, og de stakk av med alle verdier og fjernet adelen i stor grad. Dermed var det ikke igjen penger eller makt nok her til slott.

Anonymkode: a1e26...ab5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du får bare sette igang og bygge, ts. så du får plass til hoffet ditt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...