Gå til innhold

Iphone eller Android til 14 åring

Fremhevede innlegg

Gjest tøttaa
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Du blir seriøst sett ned på og hører folk i rundt deg snakke dritt om android hele tiden. Ville anbefalt iphone hvis du ikke gidder det

-tenåring med android

Anonymkode: c2021...279

Men det er jo akkurat dette jeg mener, jeg ønsker ikke å være med å bidra til dette gruppepresset! Det er jo helt idiotisk at man skal bli mobba for hvilket merke man har på telefonen. Og hvis alle gir etter og kjøper iPhone til ungene sine, så vil jo denne galskapen aldri ende?? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi er en Samsung-familie, og sønnen liker også Samsung, men ufattelig kjipt å være 1 av 14 gutter i klassen som ikke har iphone. Når alle de andre chatter og ringer på facetime, så blir man helt utenfor. 

• Liker 1
Gjest tøttaa
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Som mor til en i samme alder; iPhone. Det er det de andre har, og de deler for eksempel ting over AirDrop. Det er noe med det å være vrang bare for å holde på prinsippene sine også 😛

Da jeg var ungdom skulle man ha Levis bukser, jeg fikk Henry Choice for det var billigere. Olabukse er olabukse, ikke sant? 

Anonymkode: d863b...f50

Det er her jeg sliter litt med å henge med, fordi jeg aldri har vært typen til å henge meg opp i merker - verken nå eller som ung. Og jeg prøver ikke å være vrang, jeg prøver å få ungdommen til å tenke selv, og undersøke litt istedenfor å bare ta et valg basert på hva "alle andre" har. 

Gjest tøttaa
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du foretrekker android, ungen iPhone. Hvem skal bruke telefonen sa du? Akkurat. 

Anonymkode: b1146...268

Og hvem skal betale? Jeg. Og ungen har ikke begrep om feks spesifikasjoner på tlf, og hva som er best - bare at vennene har iPhone. Det blir som å si at ungen vil ha Gucci veske til skolen og jeg synes en veske fra h&m er bedre, men ungen bør få gucci fordi det er det den synes er fint?

Gjest tøttaa
Skrevet
Sol79 skrev (4 minutter siden):

Vi er en Samsung-familie, og sønnen liker også Samsung, men ufattelig kjipt å være 1 av 14 gutter i klassen som ikke har iphone. Når alle de andre chatter og ringer på facetime, så blir man helt utenfor. 

Ungdommen her bruker mest Snapchat til både chatting og videosamtaler, samt messenger. Så der er det jo ikke noe forskjell på om h*n har Android eller iPhone.

Gjest tøttaa
Skrevet
Lykkedykker skrev (26 minutter siden):

Fordi du var vant med android fra før så klart. 

Kan godt være, men jeg hadde den iPhone litt lenger enn et kvarter da. Sånn et par år tror jeg.

AnonymBruker
Skrevet
tøttaa skrev (10 minutter siden):

Bedre basert på hva? Handler om ganske så mye mer enn som så, pris blant annet.

Det er jo bare å si at du er gjerrig, trenger ikke å finne på masse unnskyldninger. Det er av enn grunn at Android mobiler er billigere, mest parten er jo søppel. 

Play store er stappfull av scam apper, at du tørr å la din tenåring har det er hårreisende. 

Anonymkode: 57a0f...8a7

• Nyttig 2
Gjest tøttaa
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er jo bare å si at du er gjerrig, trenger ikke å finne på masse unnskyldninger. Det er av enn grunn at Android mobiler er billigere, mest parten er jo søppel. 

Play store er stappfull av scam apper, at du tørr å la din tenåring har det er hårreisende. 

Anonymkode: 57a0f...8a7

Skal høre mye rart. Sitter du inne på forumet her dagen lang og prøver å fornærme folk fordi livet ikke er så greit eller? Hopp over til en annen tråd du og krangle med noen andre. 

AnonymBruker
Skrevet
tøttaa skrev (12 minutter siden):

Det er her jeg sliter litt med å henge med, fordi jeg aldri har vært typen til å henge meg opp i merker - verken nå eller som ung. Og jeg prøver ikke å være vrang, jeg prøver å få ungdommen til å tenke selv, og undersøke litt istedenfor å bare ta et valg basert på hva "alle andre" har. 

Og da bidrar du til å holde ungen din utenfor. For hva da? Dine egne prinsipper! 
Poenget med at alle andre har det er jo at de lettere kan kommunisere; AirDrop og FaceTime er nevnt. 
Det er det samme som at 90% av kompisene har PlayStation og to stk har Xbox. Det handler ikke om merket, men plattformen. De med Xbox får ikke spilt sammen med de som har PlayStation. Skjønner du det da?

Skrevet

Android er suverent best! iPhone er overpriset til de grader. Bruker One Plus Nord 2 selv.

Gjest tøttaa
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Og da bidrar du til å holde ungen din utenfor. For hva da? Dine egne prinsipper! 
Poenget med at alle andre har det er jo at de lettere kan kommunisere; AirDrop og FaceTime er nevnt. 
Det er det samme som at 90% av kompisene har PlayStation og to stk har Xbox. Det handler ikke om merket, men plattformen. De med Xbox får ikke spilt sammen med de som har PlayStation. Skjønner du det da?

Hvordan? Ungen kommuniserer med vennene på Snapchat og Messenger, ganske sikker på at det finnes på Android også. Det er jo ikke akkurat sånn at man sitter med en blikkboks med snor i hånda den dagen man går bort ifra iPhone. Pluss at bestevennen til ungen har Android, bør kanskje kjøpe iPhone til h*n også da.

Gjest tøttaa
Skrevet
Cisco skrev (Akkurat nå):

Android er suverent best! iPhone er overpriset til de grader. Bruker One Plus Nord 2 selv.

Helt enig. Har akkurat samme tlf selv 🤗

Skrevet
Sol79 skrev (12 minutter siden):

Jeg er litt uvitende her. Har hatt Iphone hele tiden efter Nokia. Min mor(85) kjøpte sågar Iphone 2 år før meg. Jeg visste ikke at man ikke kunne bruke Facetime på android tlf. Men jeg husker jeg spurte en jeg snakket med om vi kunne gå på Facetime og vedkommende sa at han ikke hadde dette på tlf. Tenkte ikke noe over dette. 
Har 6 SE 2020, men har forstått at ny versjon er solgt i 2022 også. 
Synes android tlf ikke er like enkel å bruke. Kjæresten min hadde det tidligere, men bøyde av for mitt ønske om Iphone.

AnonymBruker
Skrevet
tøttaa skrev (1 minutt siden):

Hvordan? Ungen kommuniserer med vennene på Snapchat og Messenger, ganske sikker på at det finnes på Android også. Det er jo ikke akkurat sånn at man sitter med en blikkboks med snor i hånda den dagen man går bort ifra iPhone. Pluss at bestevennen til ungen har Android, bør kanskje kjøpe iPhone til h*n også da.

Men kjære deg, hva er det egentlig du lurer på? 😅 Det er jo tydelig at du vil at sønnen din skal ha android fordi du ikke vil at han skal ha det samme som alle andre! 
Så bruk nå da endelig en haug med tusenlapper på en android telefon som ungdommen ikke vil ha så han blir misfornøyd og du stolt kan klappe deg på skulderen med god samvittighet fordi DU stod i mot presset. 

AnonymBruker
Skrevet
tøttaa skrev (4 minutter siden):

Og bestevennen får helt sikkert iPhone han også når telefonen hans skal byttes ut 😉

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Gi nå gutten iPhone! Så teit å holde på sine prinsipper på sånt, det er det ungdommene bruker ferdig med det!

Anonymkode: 1430a...9f7

Så ungdom eier ikke prinsipper lenger, og kan si "nei" til flokkmentalitet og dumhet ...?

Alle forstår vel at prestisjen ved å eie et nyskapende Apple-produkt hang sammen med en kar som har ligget seks for under jorden i en del år, og at dagens utgave av Apple surfer videre på dette, uten nevneverdig innovasjon.

At vedkommendes kompiser ikke skjønner at de betaler overpris for en kinesiskprodusert plastdings som ikke har noen andre fordeler enn et kjent merkenavn, er ingen grunn til å være like dum; om 9 av 10 i vennegjengen synes at kokain er kult fordi "influencerne" bruker dette, er det ikke synonymt med at man selv må senke seg til dette nivået.

En dum tenåring tror Sophie Elise er siste skrik og taster på en iPhone fordi resten av saueflokken gjør det.

En klok tenåring hever seg over dette og kjører sitt eget løp; slike mennesker ser man opp til.

Anonymkode: 6664d...ea8

AnonymBruker
Skrevet

Det er noen ting andorid ikke har, men dette er ikke ting du møter på hver dag. Hvis noen ikke har facetime bruker man jo bare snap i stedet. Android er ikke billige og dårlige mobiler, dette kommer bare fra trangsynte folk som ikke kan noe om kvalifikasjonene til mobilene. Dem er veldig like. 

Men det er kjipt å være ungdom med noe annet en iphone i dag. Dem selger feks ikke deksel til mobilen i butikker som normal, tgr og lignende butikker. Du vil høre mye snakk om hvor teit det er å ha android, og folk vil faktisk baksnakke deg. 

Vil han ha iphone så skjønner jeg ikke hvorfor du vil at han skal ha android. Det er ikke stort press på å ha den nyeste iphonen, så lenge du har en iphone.

Men skjønner godt at du ikke vil støtte dette presset.

Anonymkode: c2021...279

AnonymBruker
Skrevet

"Best" er jo mye smak og behag.

Personlig ville jeg valgt brukt/eldre/rimelig iPhone likevel på grunn av:

• Android-telefoner er langt mer utsatt for skadevare fordi det er mye lettere å sideloade apper på en Android-telefon og oppnå root.
  • Fordi Android er mer utsatt for skadevare og fordi Androids API-er på godt og vondt er "rausere" med hva man får lov til å gjøre som utvikler, er skadepotensialet i skadevare større enn for iPhone.
  • Google selv har en heller tvilsom historikk når det gjelder personvern og misbruk av markedsmakt.
  • Mange av de som lager de rimelig Android-telefon har rimelig suspekte bindinger til det kinesiske kommunistpartiet.
  • Fordi Apple har bedre utviklerstøtte, utviklerverktøy og fordi man med Apple ikke trenger å forholde seg til et uendelig antall forskjellige maskinvarekonfigurasjoner, er appene for iOs ikke alltid, men ofte bedre enn samme app for Android.
  • Apple er generelt gode på byggekvalitet og QA. Det er de selvfølgelig ikke alene om og det finnes mange gode Android-telefoner også, men man vet i de fleste tilfeller hva man får.
  • De gangene jeg har hatt problemer med et Apple-produkt har kundeservice og responsetid vært upåklagelig. Igjen er ikke Apple alene om være gode på dette, men de er i alle fall gode.

Så er det også en hel del ting jeg 

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

En dum tenåring tror Sophie Elise er siste skrik og taster på en iPhone fordi resten av saueflokken gjør det.

Anonymkode: 6664d...ea8

Google har 90% av markedet for mobiltelefoner i verden med Android. Hvem var saueflokken sa du?

Anonymkode: bb512...425

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville gitt barnet et budsjett, og så fikk barnet velge telefon selv etter det. En på 14 må få velge Apple eller Android selv, tenker jeg, det viktigste er kostnaden. 

Anonymkode: 7026e...d20

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg ville gitt barnet et budsjett, og så fikk barnet velge telefon selv etter det. En på 14 må få velge Apple eller Android selv, tenker jeg, det viktigste er kostnaden. 

Jeg har forresten 14-åring selv. (Som har Android, jeg var iPhone og vil aldri ha noe annet.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...