Gjest gjest 0 Skrevet 30. desember 2005 #1 Skrevet 30. desember 2005 Jeg leier sokkelleilighet og siden det er vinter og snø innebærer det selvfølgelig at det blir glatt.... For å komme oss inn til leiligheten vår må vi gå ned innkjørselen til huseier og har 2 m som på en måte er "vår del". (huseieren går støtt og stadig forbi vinduet og inngangsdøren vår fordi garasjen ligger rett ved siden av) Jeg forstår jo at det er vi som burde måke frem til inngangsdøren og ut til innkjørselen deres, men burde ikke huseier måke og strø resten? Det er en 20 m slakk bakke fra veien og ned til oss og nå som det er bare is under snøen er det skikkelig skummelt! Huseier har ikke måkt en eneste gang i år, bare latt snøen tråkkes/kjøres eller tines ned. Innkjørselen var måkt igjen av brøytebilene og det har han bare kjørt over selv. Vi parkerer ikke på eiendommen, så sånn sett er ikke det noe problem, men ikke spesielt morro å måtte tråkke ned i den haugen med snø med masse bæreposer. I tillegg virker det ikke som om han har hørt hva grus er. Det er ikke få ganger vi har holdt på å gå i bakken utenfor her... Jeg har liten lyst til å gå og mase om det, men hva om noen faller og skader seg? eller det man bærer på blir knust? Da er vel huseier ansvarlig for erstatning av utgifter etc? Jeg skulle gjerne strødd litt selv, men jeg føler meg litt frekk hvis jeg strør meg en sti oppover til veien...
Gjest gjest1 Skrevet 30. desember 2005 #2 Skrevet 30. desember 2005 Det er vel huseier som har strøplikt på fortauet? I hvertfall har vi det her. Om noen faller og skader seg pga manglende strøing kan det bli dyrt.... Men om huseier har strøplikt inne på tomten med tanke på leietakere blir kanskje ikke helt det samme? Om du ikke vil mase på huseier , men fortsatt beholde helsen går det kanskje ann å strø akkurat der dere går? Eller kjøpe isbrodder?
Gjest gjest 0 Skrevet 30. desember 2005 #3 Skrevet 30. desember 2005 Det er vel huseier som har strøplikt på fortauet? I hvertfall har vi det her. Om noen faller og skader seg pga manglende strøing kan det bli dyrt.... Men om huseier har strøplikt inne på tomten med tanke på leietakere blir kanskje ikke helt det samme? Om du ikke vil mase på huseier , men fortsatt beholde helsen går det kanskje ann å strø akkurat der dere går? Eller kjøpe isbrodder? ← jo jeg kan jo strø der jeg går, men jeg går der de kjører og parkerer, så da føler jeg meg kanskje litt frekk som ikke strør alt når jeg først gjør det... Men det er så mye som må strøes i tilfelle... Egentlig irriterer det meg grenseløst at han ikke gidder å gjøre noen ting med det... Ikke finnes det lys rundt hushjørnet så vi ser ikke hvor det er glatt og vi har heller ikke et utelys som fungerer måtte bare få ut frustrasjonen... Det utelyset skulle han fikse i fjor, men det fikk han aldri til...
Gjest Betty Boop Skrevet 30. desember 2005 #4 Skrevet 30. desember 2005 Jeg har bodd i sokkelleilighet. Huseier bodde ikke i huset selv, men leide ut til flere familier. Hvor vidt huseier hadde ansvar for å strø, salte o.l. tror jeg faktisk aldri kom opp. Jeg kjøpte salt og tok tak i problemet selv. Ser ikke poenget med å knekke benet mens jeg venter på at andre skal ordne opp. Jeg tok også stort sett snømåkingen. Kan ikke forstå at noen kan se på det som frekt om du strør. Det burde de jo bare bli takknemlig for, det kommer jo flere til gode.
Gjest Madeline Skrevet 30. desember 2005 #5 Skrevet 30. desember 2005 Jeg ville ha kjøpt en sekk skjellsand og strødd der jeg gikk. Det er da ikke noe frekt. Vil huseieren ha resten av innkjørselen strødd så får han gjøre det selv.
Gjest Gjesta Skrevet 30. desember 2005 #6 Skrevet 30. desember 2005 Strø tilfeldigvis med litt vaskepulver utenom deres sone, så blir det nok ordning i sakene :spøk:
Shea Skrevet 30. desember 2005 #7 Skrevet 30. desember 2005 Jeg ville ha kjøpt en sekk skjellsand og strødd der jeg gikk. Det er da ikke noe frekt. Vil huseieren ha resten av innkjørselen strødd så får han gjøre det selv. ← Helt enig. Etter husleieloven er det huseier sitt ansvar. Men herregud, det er da ikke så mye kostnader i litt strøsand. Kjøp 1 sekk eller 2 på en bensinstasjon. Strø for dere selv og dere er jo berget. Koster mye mer i smerte og tapt lønn om du skulle dette å brekke et bein/arm eller skade seg verre. Detter du og skader deg er faktisk huseier erstattningspliktig ovenfor deg.
Gjest gjest1 Skrevet 31. desember 2005 #8 Skrevet 31. desember 2005 Dette blir litt på siden av tråden, men: Jeg som huseier prøver etter beste evne å overholde strøplikten min, alt for mange benskjøre eldre damer i nabolaget til at jeg tør noe annet.....) Dvs jeg strør om morgenen før jeg drar, inngangen fra porten samt hele veien rundt tomta.Har det regnet eller vært midlt i løpet av dagen må jeg ofte strø når jeg kommer hjem igjen. Om hybelboeren min da detter og brekker noe på vei ut til porten når hun drar kl halv elleve, er det da mitt ansvar? Når strøbøtta står rett innenfor døra?
Gjest gjest 0 Skrevet 31. desember 2005 #9 Skrevet 31. desember 2005 Neida det er ikke kostnadene det kommer på, det er vel heller en prinsippsak siden huseieren aldri gjør noen ting. Men jeg får nok krype til korset før jeg havner i rullestol...
Shea Skrevet 31. desember 2005 #10 Skrevet 31. desember 2005 Dette blir litt på siden av tråden, men: Jeg som huseier prøver etter beste evne å overholde strøplikten min, alt for mange benskjøre eldre damer i nabolaget til at jeg tør noe annet.....) Dvs jeg strør om morgenen før jeg drar, inngangen fra porten samt hele veien rundt tomta.Har det regnet eller vært midlt i løpet av dagen må jeg ofte strø når jeg kommer hjem igjen. Om hybelboeren min da detter og brekker noe på vei ut til porten når hun drar kl halv elleve, er det da mitt ansvar? Når strøbøtta står rett innenfor døra? ← Jepp. Desverre så er det slik at det er du som eier som har ansvar. Om du vil komme utenom så er du nødt til å sette opp gjerde med lukket port rundt eiendommen din. For de som da er å detter på din eiendom har gått inn på lukket området uten innvitasjon er selv ansvarlig. (gjelder ikke leieboere eller innviterte gjester som er forventet å gå der) Tenk tilbake på disse sakene med trampoline hvor eier er blitt erstattningspliktig for skader ettersom området ikke var sikret tilstrekkelig. Selv om den som hoppet ikke hadde spurt om lov først og gjorde det når eier var borte. Da ble det anbefalt å snu trampolinen eller skaffe seg gjerde og port for å unngå ertsattningssaker. Litt annen avsporing. For ca 6 år siden så jeg i en hulseiekontrakt (ferdigtrykket) med referat til en eller annen paragraf i loven at det er huseier som er ansvarlig for vindusvask!!!! Vet ikke om det enda gjelder men jeg syntes det hørtes utrolig ut.
Annie Skrevet 9. februar 2006 #11 Skrevet 9. februar 2006 Jeg skulle gjerne strødd litt selv, men jeg føler meg litt frekk hvis jeg strør meg en sti oppover til veien... ← Hvorfor er det flaut? (har ikke lest hele tråden, mulig det står noe om det her.)
Gjest Gjest_jane how_* Skrevet 9. februar 2006 #12 Skrevet 9. februar 2006 Det er vel ikke noe ille å bare strø der du skal gå, siden han aldri har strødd selv, har han sikkert ikke behov for at du strør for han heller.
Gjest Gjest Skrevet 9. februar 2006 #13 Skrevet 9. februar 2006 Litt på siden dette også, men jeg hørte om en som hadde sånt renslighetsmani at han KOSTET gårdsplassen etter at naboen i et vennlig øyeblikk hadde strødd der. Jeg vil ellers tro at det er huseiers ansvar å i hvert fall sørge for at det er strøsand der, og det er vel normalt at han måker også... Men se hva som står i kontrakten også. her vi bor blir det måkt, men det MÅ det fordi det er en vernet bygning - brannbilene må fram... Huseier sørger for strøsand, men det er opp til oss om vi synes det trengs å bli strødd. Hun er en eldre dame som ikke skal gå rundt og lempe sand selv:-)
Gjest Gjest Skrevet 9. februar 2006 #14 Skrevet 9. februar 2006 Spørsmål i samme banen: Vi leier ut en sokkelleilighet i boligen vi selv bor i. Leietaker har egen innkjørsel/parkeringsplass på andre siden av huset enn den vi bruker. Leietaker har egen "gangvei" inn til sin leilighet. Altså vår oppkjørsel/inngang er helt separat fra leietakers. Ingen som går rundt der den andre parten bor. Er vi da ansvarlig for å måke/strø leietakers del? Jeg har tatt det som en selvfølge at leietaker ordner dette selv. Leietaker har hele tiden gjort det selv også og aldri spurt om noe annet. Leietaker låner forøvrig får skuffe og spade til arbeidet. (Det står forøvrig ingen ting om dette i kontrakten vi har)
Gjest gjesta Skrevet 9. februar 2006 #15 Skrevet 9. februar 2006 Dere har ikke måkeplikt/strøplikt for de som leier hos dere.
Jane How Skrevet 9. februar 2006 #16 Skrevet 9. februar 2006 Vi leier ut en sokkelleilighet i boligen vi selv bor i. Leietaker har egen innkjørsel/parkeringsplass på andre siden av huset enn den vi bruker. Leietaker har egen "gangvei" inn til sin leilighet. Altså vår oppkjørsel/inngang er helt separat fra leietakers. Ingen som går rundt der den andre parten bor. Jeg leier en slik leilighet, og har alltid sett det som en selvfølge at dette gjør jeg selv. Har ofte skjedd at huseier har gjort det likevel og da føler jeg meg litt beklemt, så snilt liksom!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå