blå Skrevet 30. desember 2005 #1 Skrevet 30. desember 2005 Har begynt litt med slektsgranskning. Det virker så gøy. Men er helt i begynnelsen ennå. Jeg har et slektstre allerede som min bestefar har laget, så jeg har allerede noen navn. Men jeg tenkte jeg skulle få lagt de inn på data. Noen forslag til program som er bra?? Har en del hull da i dette treet som jeg allerede har, har funnet en del på Digitalarkivet Og jeg har så vidt vært inne på familysearch Men jeg syns ofte det er vanskelig å vite hva som er sant og hva som ikke er sant. Jeg mener det er mange som heter hans hansen i oslo. Hvordan kan jeg vite at det er den riktige hans hansen (det var bare et eksempel altså...jeg leter ikke etter en hans hansen)
Gjest Carmensita Skrevet 30. desember 2005 #2 Skrevet 30. desember 2005 Kan egentlig ikke hjelpe deg men har vært inne på forumet til Digitalarkivet, og jeg er helt sikker på at du kan få hjelp av brukerne der. De virker veldig ivrig og positive til å hjelpe til. Min far holder på med slektsgranskning, og jeg har lyst til å ta over etterhvert. Veldig interessant! Lykke til!
Fru Hansen Hanssen Skrevet 8. januar 2006 #3 Skrevet 8. januar 2006 Hei du. Slektsgransking ER virkelig morsomt og spennende. Nesten som pandoras eske, når du har funnet noe nytt, er det alltid noe nytt å finne. Jeg startet med slektsforsking for 3 år siden, ved en tilfeldighet. I dag har jeg en database med over 1000 navn. I noen ledd er jeg helt tilbake på 1500-tallet. I forskingen min har jeg funnet ut at jeg har både svenske, finske, samiske og danske aner. Jeg har også fått kontakt med min slekt i USA, som er etterkommere etter min oldemors bror som emigrerte for 100 år siden. Det var stort sett ingen som visste at de eksisterte. Når du skal starte er det lurt å snakke med de gamle i slekta di. Noter ned alle opplysninger du får. Særlig er det viktig å få tak i fødselsdatoer, dødsdatoer og andre viktige merkedatoer. Disse datoene kommer til nytte senere når du skal begynne detektivarbeidet i folketellinger og kirkebøker. Bygdebøker er også gode kilder å lete i. På internett finnes det flere ressurssider, og etterlysningssider. Folk der er utrolig hjelpsomme og deler gjerne med deg. På sol finner du mange linker. Programmet til Familysearch er et greit program. Oversiktelig og enkelt å bruke. Send meg gjerne en PM så hjelper jeg deg gjerne igang. Lykke til med familiejakten
Gjest Gjesta Skrevet 9. januar 2006 #4 Skrevet 9. januar 2006 Send en pm til min kjære mor, Maxine Grey. Hun har drevet med dette så lenge jeg kan huske, og kan sikkert tipse
meta2 Skrevet 10. januar 2006 #5 Skrevet 10. januar 2006 Har holdt på i en god del år. Er så heldig å ha farmor, farfar og mormor i samme familie. Så vi har funnet mye i bøker. Alt er lagt inn på Emla og vi har kommet tilbake til 1150. Så viser det seg at svigermor og har sine aner derfra og. Har over 3500 navn på disketten. Vi leter etter en Ole. På mannen sin side står vi fast på hans oldeforeldre. Vi vet navn, men finner de ikke der vi har hørt at de er fødd. Har hatt en rolig periode nå men er så smått begynt. Har fått hjelp på dis-norge. Nå blir flere kirkebøker lagt ut på digitalarkivet. Pappa har funnet en del datoer som vi har letet etter. Så nå blir det å fylle ut huller. Har en mann som ble oppfostrett hos noen andre. Vi har ikke funnet ut hvem som var foreldrene, og han stopper på alle tre besteforeldrene mine. Lykke til videre.
Gjest Gjest Skrevet 10. januar 2006 #6 Skrevet 10. januar 2006 vi fant slekt 16 generasjoner bakover i en og samme bygdebok, er faktisk i fjern slekt til brødrene Bergslien , men sporet stopper der for det var en som kom fra Pommern (er minst to steder som heter det, og vet ikke hvilken), og jeg har ingen anelse om hvordan jeg skal finne ut resten der.
Gjest Gjest Skrevet 10. januar 2006 #7 Skrevet 10. januar 2006 Har holdt på i en god del år. Er så heldig å ha farmor, farfar og mormor i samme familie. Så vi har funnet mye i bøker. Alt er lagt inn på Emla og vi har kommet tilbake til 1150. Så viser det seg at svigermor og har sine aner derfra og. Har over 3500 navn på disketten. ← hva er Emla? er det en form for database?
Gjest Gjest Skrevet 10. januar 2006 #8 Skrevet 10. januar 2006 vi fant slekt 16 generasjoner bakover i en og samme bygdebok, er faktisk i fjern slekt til brødrene Bergslien , men sporet stopper der for det var en som kom fra Pommern (er minst to steder som heter det, og vet ikke hvilken), og jeg har ingen anelse om hvordan jeg skal finne ut resten der. ← Dessverre så er ikke bygdebøker helt til å stole på, så opplysninger bør dobbeltsjekkes ved at man ser i kirkebøkene/Digitalarkivet hva er Emla? er det en form for database? ← Ja
blå Skrevet 10. januar 2006 Forfatter #9 Skrevet 10. januar 2006 Det jeg trenger er et slektstre. Et jeg kan printe ut som ikke tar så mye plass. Det er jammen vanskelig å plassere alle de navnene på en oversiktelig måte.
Gjest Gjest Skrevet 10. januar 2006 #10 Skrevet 10. januar 2006 Jeg leter også etter slektstre som man kan printe ut, men er stygt redd for at man kun finner det i forbindelse med dataprogram. Jeg har sett slike tre med plass til å føre inn 5 eller 7 genrasjoner i, men disse må man føre inn navnene for hånd. Disse kan man forøvrig kjøpe på en norsk nettbutikk (som jeg dessverre ikke husker navnet på) Jeg har fått hjelp et par ganger inne på diskusjonsforumet til Digitalarkivet, der er det sikkert noen med mer erfaring som kan hjelpe deg. Er du ekstra heldig er det noen som slår opp i kirkebøker for deg også Det er vanskelig å finne ut om man har funnet rett Hans Hansen, og bygdebøker er dessverre ikke helt til å stole på der. Det sikreste er selvsagt kirkebøker, men også der kan det være feilføringer. Dobbeltsjekking er det beste...
Nita Skrevet 10. januar 2006 #11 Skrevet 10. januar 2006 (endret) Jeg har mange ganger tenkt på å drive litt detektivarbeid på slektsia.....men problemet er at jeg ikke skjønner "bæra" , er det noen som kan hjelpe meg med et nettsted som gir god innføring i det å drive med slektsgranskning Endret 10. januar 2006 av Nita
Gjest Gjesta Skrevet 11. januar 2006 #12 Skrevet 11. januar 2006 Jeg kan faktisk den ene rekka mi bakover, helt tilbake til Harald Hårfagre
blå Skrevet 11. januar 2006 Forfatter #13 Skrevet 11. januar 2006 Jeg trenger 12 genrasjoner bakover jeg da. Rett linje. Men det er ikke lett å finne et tre som jeg kan printe ut som kan gjøre dette.
Gjest *Snart medlem* Skrevet 11. januar 2006 #14 Skrevet 11. januar 2006 Spennende saker! En fetter av meg har gjort det meste som kan gjøres av detektivarbeid på min mors/hans fars side, så der er det ikke så mye jeg kan gjøre som ikke han allerede har gjort. Min far side er jeg derimot veldig interessert i å gjøre slektsgranskning på, men siden han var adoptert fra utlandet kan det vise seg at dette kan bli en ganske vanskelig affære.
Fru Hansen Hanssen Skrevet 11. januar 2006 #15 Skrevet 11. januar 2006 Her er en fin nettside som gir innføring i slektsforsking: http://www.slekt.no/index.php/slektskolen/C20 Ellers anbefaler jeg å få tak i et slektsforskingsprogram for å holde styr på alt. Et greit program kan du laste ned her. http://www.ldscatalog.com/webapp/wcs/store...t100069&retURL= Last ned denne versjonen. 77065000-S Personal Ancestral File 5.2.18.0 - Multi-Language (9.7 MB) Du kan velge svensk tekstversjon under installering.
Gjest Gjest Skrevet 12. januar 2006 #16 Skrevet 12. januar 2006 De aller fleste av oss kan finne aner tilbake til 1600 tallet, men før den tid finnes det svært liten dokumentasjon som kan gi seriøse opplysninger. Det finnes noen svært, svært få adelslekter som kan føre slekten sin lenger tilbake enn 1600 tallet, og da med skikkelig dokumentasjon på dette. For oss andre, så må vi ta anene våre fra 1600 tallet og tilbake, med en klype salt.
blå Skrevet 12. januar 2006 Forfatter #18 Skrevet 12. januar 2006 Det jeg mente med rett linje var at. Jeg tar utgangspunkt i meg selv. også går jeg bakover i rett linje. Mor og far-mormor, morfar, farfar og farmor-osv (jeg har ikke med søsknene til mor eller far eller mormor......altså blir det ingen kusiner, tremeninger osv med i treet) Fru Hansen Hanssen: kan det programmet printe ut et tre????
Gjest Gjesta Skrevet 12. januar 2006 #19 Skrevet 12. januar 2006 De aller fleste av oss kan finne aner tilbake til 1600 tallet, men før den tid finnes det svært liten dokumentasjon som kan gi seriøse opplysninger. Det finnes noen svært, svært få adelslekter som kan føre slekten sin lenger tilbake enn 1600 tallet, og da med skikkelig dokumentasjon på dette. For oss andre, så må vi ta anene våre fra 1600 tallet og tilbake, med en klype salt. ← Salt i vei du. Jeg har mitt på det tørre
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå