Gå til innhold

Betaler jeg for mye i skatt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått ny jobb, gått opp noe i lønn, og lurer nå på om jeg betaler for mye skatt. Jeg ser at jeg har tabelltrekk på lønnsslippen, og når jeg regner om trekket til prosent ser jeg at jeg blir trukket rett over 35% i skatt. Jeg tjener 640 000,-. Jeg trodde man måtte tjene mye mer for å få så høyt skattetrekk? Eller er det noe jeg har misforstått? Og hvis det er feil, hvordan kan jeg endre det isåfall?

Anonymkode: bfb74...077

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Grunnlaget for tabellen er fradragene dine. 

Har du lagt inn rett informasjon på skattekortet? 

Anonymkode: 06edc...fd4

Skrevet
14 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg ser at jeg har tabelltrekk på lønnsslippen, og når jeg regner om trekket til prosent ser jeg at jeg blir trukket rett over 35% i skatt. Jeg tjener 640 000,-. Jeg trodde man måtte tjene mye mer for å få så høyt skattetrekk?

Husk at du betaler NULL skatt i juni på feriepengene og halv skatt på desemberlønna. Det du ikke betaler i skatt disse månedene blir fordelt ut på de andre månedene. Så i praksis betaler du skatt i 10,5 måneder. 

Det er stor forskjell på hva som trekkes i skatt og hva du faktisk skal betale i skatt. Og så kommer det mange fradrag (personfradrag, fagforening, pendlerfradrag, barnefradrag, rentefradrag osv). 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...