AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #1 Skrevet 21. mars 2023 Jeg har fått ny jobb, gått opp noe i lønn, og lurer nå på om jeg betaler for mye skatt. Jeg ser at jeg har tabelltrekk på lønnsslippen, og når jeg regner om trekket til prosent ser jeg at jeg blir trukket rett over 35% i skatt. Jeg tjener 640 000,-. Jeg trodde man måtte tjene mye mer for å få så høyt skattetrekk? Eller er det noe jeg har misforstått? Og hvis det er feil, hvordan kan jeg endre det isåfall? Anonymkode: bfb74...077
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #2 Skrevet 21. mars 2023 Grunnlaget for tabellen er fradragene dine. Har du lagt inn rett informasjon på skattekortet? Anonymkode: 06edc...fd4
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #3 Skrevet 21. mars 2023 http://skattekalkulator.app.skatteetaten.no/ Slå inn tallene her, så finner du ut hva som er riktig. Kryss av for at du vil ha prosent for å finne riktig prosent. Anonymkode: 1b710...df9
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #4 Skrevet 21. mars 2023 Vanskelig for andre å svare på basert på kun inntekt. Det beste er at du går inn her: https://www.skatteetaten.no/person/skatt/beregn-skatten-din/ og legger inn alle aktuelle tall. Anonymkode: 911cb...7f1
newman01 Skrevet 22. mars 2023 #5 Skrevet 22. mars 2023 14 hours ago, AnonymBruker said: Jeg ser at jeg har tabelltrekk på lønnsslippen, og når jeg regner om trekket til prosent ser jeg at jeg blir trukket rett over 35% i skatt. Jeg tjener 640 000,-. Jeg trodde man måtte tjene mye mer for å få så høyt skattetrekk? Husk at du betaler NULL skatt i juni på feriepengene og halv skatt på desemberlønna. Det du ikke betaler i skatt disse månedene blir fordelt ut på de andre månedene. Så i praksis betaler du skatt i 10,5 måneder. Det er stor forskjell på hva som trekkes i skatt og hva du faktisk skal betale i skatt. Og så kommer det mange fradrag (personfradrag, fagforening, pendlerfradrag, barnefradrag, rentefradrag osv).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå