Gå til innhold

ok å la 13 og 15 åring være alene hjemme et døgn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

To jenter, søsken. De ønsker dette veldig selv og vi foreldre kunne godt tenkt oss en natt på hotell i en annen by (forbindelse med jobbreise). De er greie jenter, ansvarsfulle. Bor i trygt strøk i enebolig. Ville dere latt dem være alene en natt?

Anonymkode: b6016...4ac

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, var helt hjemme alene selv som 13-åring. Så lenge du har oppdratt de til å være ansvarlige så ser jeg ikke problemet. En natt liksom, hadde også overnattinger hos venniner fra jeg var 12 og opp der foreldrene dro ut og enten kom hjem midt på natten eller neste dag. Kan jo evt. si ifra til en nabo slik at barna har noen de kan gå til om noe skulle skje, men de burde være gamle nok til å ringe hvis det er noe.

Anonymkode: cae1f...e2c

• Liker 12
Skrevet (endret)

Jada det går helt fint. Sett klar mat og middager i gryte i kjøleskapet eller fryseboks de kan varme opp eller spander en Peppes :)

Endret av Silkedyne
  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Har vært i samme situasjon selv. Vi vurderte det slik at det tryggeste var om besteforeldre var innom en gang midt på dagen, for så å komme sent om kvelden og overnatte. 15-åringen klarer seg fint, mens 13-åringen ikke nødvendigvis kan ta ansvar for seg selv om noe uforutsett skulle skje. 

Fra 15-16 årsalderen tenker jeg de fleste funksjonsfriske barn klarer seg et døgn uten foreldre i umiddelbar nærhet. 

Anonymkode: e9af5...aae

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hadde latt de være alene en helg ja.

En (normalt oppegående) 15-åring kan jo bo alene over lengre tid. 

Anonymkode: d9f45...a41

• Liker 8
Skrevet

15-16 åringer i deler av landet må flytte for seg selv for å gå vgs så det bør gå veldig greit. 

• Liker 9
Skrevet

Siden barna vil det selv, hadde jeg ikke sett noe problem med det. Men siden dere skal til en annen by, ville jeg alliert meg med noen barna kan ringe til om det er noe og noen må komme. Kan jo alltids dukke opp problemer som de ikke får løst. 

AnonymBruker
Skrevet

Ingen problem. Ville bare sørget for at brannalarmer osv virker og gi dem instrukser om at stearinlys og lading i søvne ikke er lov osv. Hadde  også tatt ut stikkontakter til kaffetrakter, ladestasjon søtsuger, vaskemaskin osv. Var vel i fjor eller forfjor at et tenåringsbarn her i Norge brant inne da han var alene hjemme 😕 

Anonymkode: 83a68...9f7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg syns ikke det er greit.

Anonymkode: ef1c9...0e1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjør på, men ha gjerne noen i nærheten som kan være behjelpelige om det skulle være behov for det!

Anonymkode: eed1b...cce

Skrevet

Ja :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

To jenter, søsken. De ønsker dette veldig selv og vi foreldre kunne godt tenkt oss en natt på hotell i en annen by (forbindelse med jobbreise). De er greie jenter, ansvarsfulle. Bor i trygt strøk i enebolig. Ville dere latt dem være alene en natt?

Nei, hadde ikke gjort det!

Anonymkode: af369...b36

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

ja er det er problem?

• Liker 3
Gjest Lykkedykker
Skrevet

Kommer nok an på barnet. De sier jo jenter er mer modne enn gutter på den alderen. Selv var jeg alene noen uker på sommeren på den alderen. Ettersom jeg ikke hadde lyst å bli med foreldrene mine på ferie. De fylte fryseren opp med grandis, og overførte litt penger, så var jeg good i de ukene. 

Skrevet

Jeg hadde ikke vært bekymret for at de var alene.

Jeg ville vært bekymret for om det dukket opp en haug med tenåringer som ville ha fest. Jeg ville derfor vært helt sikre på at de hadde noen i nærheten de kunne kontakte ved behov. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det går helt fint.
Men ville kanskje alliert meg med noen i nabolaget som kan holde et øye på huset. (Altså at noen voksne i nærheten vet at barna er alene hjemme. De trenger ikke gå innom å sjekke.)

Anonymkode: 2722c...d3f

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Nei, jeg syns ikke det er greit.

Anonymkode: ef1c9...0e1

Det framstår for meg absurd. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Våre gutter ble alene hjemme for første gang nylig. 13 og 16 år gamle. De ønsket det selv. Det var kun en natt. Lillesøster var hos besteforeldre. Gikk veldig fint, de sa de skulle ønske vi ble flere netter.

Jeg tenker at så lenge de synes selv det er greit så går det nok helt fint.

Anonymkode: bad5a...db9

AnonymBruker
Skrevet
Silkedyne skrev (3 timer siden):

Jada det går helt fint. Sett klar mat og middager i gryte i kjøleskapet eller fryseboks de kan varme opp eller spander en Peppes :)

Barna er 13 og 15 år, da kan de vel lage middag selv???

Anonymkode: b87c8...4ca

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
Kristin70 skrev (2 timer siden):

Jeg hadde ikke vært bekymret for at de var alene.

Jeg ville vært bekymret for om det dukket opp en haug med tenåringer som ville ha fest. Jeg ville derfor vært helt sikre på at de hadde noen i nærheten de kunne kontakte ved behov. 

Dette har skjedd i vårt nærområde flere ganger. Om de skal være alene, allier dere med naboer som kan følge med og som ungene kan ringe om noe ubehagelig skulle skje.

Anonymkode: 4e392...466

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...