Gå til innhold

Kan man flytte med barn etter de er begynt i barnehagen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Barnet begynte i barnehage for 6 måneder siden. Vi bor langt ut på bygda i Nord-Norge. Flere timer unna nærmeste tettsted. 
Må flytte fra barnefar, har egentlig lyst å flytte  til Kristiansand-området. En eller annen plass i sør langs kysten, hvor det ikke er 10 måneder vinter i året. 
Vet ikke om jeg har lov å flytte så langt unna far med barnet? Det er ingen muligheter for meg å få meg noe jobb som er relevant for utdanningen min der som vi bor nå og det er utrolig slitsomt for meg å måtte pendle 4 timer til jobb og måtte overnatte der og jobbe intensivt i flere døgn i strekk, for så å kjøre 4 timer hjem igjen fordi det ikke er noe jobb der vi bor. 
Far kommer til å sette seg på bakbena hvis jeg forsøker å flytte bort med barnet. Barnet begynte i en liten privat barnehage for 6 måneder siden. Kan det bli vanskeligere for meg å få med meg barnet siden barnet allerede har begynt i barnehagen?

Anonymkode: 69fc7...de9

Videoannonse
Annonse
Gjest WhisperingWind
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Barnet begynte i barnehage for 6 måneder siden. Vi bor langt ut på bygda i Nord-Norge. Flere timer unna nærmeste tettsted. 
Må flytte fra barnefar, har egentlig lyst å flytte  til Kristiansand-området. En eller annen plass i sør langs kysten, hvor det ikke er 10 måneder vinter i året. 
Vet ikke om jeg har lov å flytte så langt unna far med barnet? Det er ingen muligheter for meg å få meg noe jobb som er relevant for utdanningen min der som vi bor nå og det er utrolig slitsomt for meg å måtte pendle 4 timer til jobb og måtte overnatte der og jobbe intensivt i flere døgn i strekk, for så å kjøre 4 timer hjem igjen fordi det ikke er noe jobb der vi bor. 
Far kommer til å sette seg på bakbena hvis jeg forsøker å flytte bort med barnet. Barnet begynte i en liten privat barnehage for 6 måneder siden. Kan det bli vanskeligere for meg å få med meg barnet siden barnet allerede har begynt i barnehagen?

Du må melde fra til han. 

Bostedsforelderen har flere rettigheter i forhold til å ta beslutninger enn samværsforelderen, og kan ta beslutninger om barnets dagligliv samt om valg av barnehage, SFO, fritidsaktiviteter og flytting innenlands. Flytting må varsles senest 3 måneder i forkant og den andre forelderen kan ta til motmæle og kreve at barnet blir boende ved at omsorgen overføres til den som ikke skal flytte.

AnonymBruker
Skrevet

Ja men ville vært ferdigflytta før skolestart. 

Anonymkode: 4131f...135

Gjest WhisperingWind
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja men ville vært ferdigflytta før skolestart. 

Anonymkode: 4131f...135

Kan ikke ta med ungen uten å melde fra til far🙄

AnonymBruker
Skrevet

Svar på spørsmålet ditt i emne: Ja. 

Ikke melde fra til far: nei.

Anonymkode: 1b982...c5c

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er ikke ti måneder vinter i Nord-Norge

AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Svar på spørsmålet ditt i emne: Ja. 

Ikke melde fra til far: nei.

Anonymkode: 1b982...c5c

👆 

TS: Hvorfor fokuserer du på at barnet har begynt i barnehagen? Det er det minste problemet. Problemet er jo at man ikke kan flytte som man selv vil når man har barn med en annen. 

Anonymkode: fd553...f72

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Millimani skrev (15 timer siden):

Det er ikke ti måneder vinter i Nord-Norge

I 2020 begynte det å snø i september og snødde til juni 2021… ikke uvanlig. 

AnonymBruker
Skrevet

At barnet har begynt i barnehage, er det minste problemet du har. Barnehagen er et frivillig tilbud og du kan bytte når du ønsker det, forutsatt at du får plass i en ny.

MEN, du kan ikke uten videre flytte langt i fra barnefaren. Ingen av dere har noe mer rett på barnet enn den andre. Men barnet har rett til dere begge. Å flytte tvers over landet, er dårlig gjort overfor barnet. Er du villig til å la barnet bli igjen hos far og flytte uten? Hvorfor skal far finne seg i noe mindre? 

Anonymkode: ea8a7...780

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...