AnonymBruker Skrevet 26. mars 2023 #61 Skrevet 26. mars 2023 AnonymBruker skrev (På 21.3.2023 den 17.35): Nå er det igjen dugnad med fotballklubben til ene barnet mitt. Denne gangen skal de (dvs. vi foreldrene) selge lodd. Vi har fått en link vi skal dele på SoMe, sende til venner og bekjente osv. Men det sitter så langt inne. Det føles som å tigge!! Jeg har kjøpt et lodd og barnefar har kjøpt et par lodd. Men vi skal selge 25 stk x kr 50. Jeg har ikke råd til å kjøpe alle. Og jeg gidder ikke å tigge av kjente og ukjente. Synes det er lettere å selge noe fysisk, for da kan barna gå rundt selv og selge, og det føles litt bedre når den som skal gi oss penger får noe igjen for det. Blir ganske mye av disse greiene når man har tre barn i idretten. Noen andre i samme situasjon som føler det samme som meg? Hva gjør dere? Fikk nettopp melding av treneren om at han ikke blir med på cuper hvis ikke alle selger loddene sine….. Anonymkode: 0c560...7ce Fordi det ER å tigge. Ubehagelig å dele og ubehagelig når andre deler. En jævla uting faktisk. Anonymkode: 895d7...0b6 2
Fru Uperfekt Skrevet 26. mars 2023 #62 Skrevet 26. mars 2023 AnonymBruker skrev (På 21.3.2023 den 17.35): Nå er det igjen dugnad med fotballklubben til ene barnet mitt. Denne gangen skal de (dvs. vi foreldrene) selge lodd. Vi har fått en link vi skal dele på SoMe, sende til venner og bekjente osv. Men det sitter så langt inne. Det føles som å tigge!! Jeg har kjøpt et lodd og barnefar har kjøpt et par lodd. Men vi skal selge 25 stk x kr 50. Jeg har ikke råd til å kjøpe alle. Og jeg gidder ikke å tigge av kjente og ukjente. Synes det er lettere å selge noe fysisk, for da kan barna gå rundt selv og selge, og det føles litt bedre når den som skal gi oss penger får noe igjen for det. Blir ganske mye av disse greiene når man har tre barn i idretten. Noen andre i samme situasjon som føler det samme som meg? Hva gjør dere? Fikk nettopp melding av treneren om at han ikke blir med på cuper hvis ikke alle selger loddene sine….. Anonymkode: 0c560...7ce Hvorfor kan ikke barna gå dør til dør og selge loddene?
velociraptor Skrevet 26. mars 2023 #63 Skrevet 26. mars 2023 Lurven skrev (2 timer siden): Der er ikke tigging, er jo lodd, så de som kjøper har jo mulighet til å vinne noe. De fleste er jo bare glade for å kunne støtte opp om barneidrett Jeg vil heller gi 50 kroner til barneidretten enn å kjøpe lodd for 50 kroner der 10 av dem går til barneidretten og 40 går til en eller annen aktør som blir rik på dette pisset. 1
Fru Uperfekt Skrevet 26. mars 2023 #64 Skrevet 26. mars 2023 Mamajune11 skrev (8 timer siden): Jeg kjøper aldri lodd via link. Trykker ikke på linken engang. Men småguttene som står utenfor butikker kjøper jeg med, fordi det er tøfft av dem å stå der og det er nostalgisk for meg. Husker da selv hvor kleint det er. Men de der bambus sokkene eller de der havreflarn i rød boks kjøper jeg. Og mye av. Jeg og, kjøper gjerne for 1-200kr da, kommer de på døren er grensen 500kr
Fru Uperfekt Skrevet 26. mars 2023 #65 Skrevet 26. mars 2023 AnonymBruker skrev (På 22.3.2023 den 1.47): Ble ikke skjermet når de måtte gå med lodd ørten ganger i løpet av alle årene. De går jo på fotballtrening, svømming, osv. i årevis, det er ikke sånn at etter ett år så er man ferdig med dette. Klart at de tåler å bli avvist, men du har åpenbart aldri gått rundt for å selge lodd i år etter år og fått mest avslag, de var heldige om noe ble solgt. Så det er langt fra det bildet du prøver å skape, at voksne tar i mot dem med åpne armer og kjøper i vei når barna kommer. Som nevnt, kjøpte vi masse lodd selv. Vi hadde råd til det, men regner med at mange falt fra og droppet aktiviteter når de så hvor mye de måtte kjøpe selv. Ikke alle har det like greit økonomisk. Selv om du har kolleger som selger lodd for tenåringen sin, så betyr ikke det at ikke tenåringen også bidrar. Vi gjorde det også slik, tok med på jobb, og "plaget" venner og familie (som selv har barn om selger), mens tenåringen prøvde å selge utenfor kjøpesentre, i nabolaget osv. Vi hjalp hverandre. Anonymkode: c88ed...f0b Jeg har gått masse og solgt lodder for meg selv og andre søsken. Trikset er å vite hvilken hus en skal starte med sånn at en lett for solgt 20-30 loddbøker.
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2023 #66 Skrevet 26. mars 2023 mmd skrev (22 timer siden): Treningsavgiften er ikke like høy, den er lavere pga dugnader. Dugnadssalg er kanskje ikke ideelt, men ser ikke at verken du eller andre i denne tråden kommer med realistiske alternativer (som ikke krever voldsom administrasjon) Jada, selve treningsavgiften er lavere. Men for de som ikke får solgt det de skal, har små nettverk ol. så må man kjøpe resterende selv, eller betale seg ut. Dermed er ikke den reelle treningsavgiften lavere. Den er bare spredt utover og kalt for dugnad i stedet. Og man må kjøpe dritt man ikke trenger. Eller kjøpe seg ut. Da kunne man heller bare økt treningsavgiften og sluppet stresset. Anonymkode: d1f88...3d1 2
velociraptor Skrevet 26. mars 2023 #67 Skrevet 26. mars 2023 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Jada, selve treningsavgiften er lavere. Men for de som ikke får solgt det de skal, har små nettverk ol. så må man kjøpe resterende selv, eller betale seg ut. Dermed er ikke den reelle treningsavgiften lavere. Den er bare spredt utover og kalt for dugnad i stedet. Og man må kjøpe dritt man ikke trenger. Eller kjøpe seg ut. Da kunne man heller bare økt treningsavgiften og sluppet stresset. Anonymkode: d1f88...3d1 helt enig.
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2023 #68 Skrevet 26. mars 2023 1 hour ago, Fru Uperfekt said: Hvorfor kan ikke barna gå dør til dør og selge loddene? Skulle virkelig ønske folk gadd å lese trådene de kommenterer på... "Loddsalg skal ikke foretas av barn under 15 år. Barn under 15 år kan derfor ikke gå alene og selge lodd. Det følger av forskrift til lov om lotterier § 6 nr. 7. Aldersgrensen gjelder kun for lotteri der det omsettes for mer enn 150 000 kroner, men NIF anbefaler at idrettslagene følger aldersgrensen også for lotterier med lavere omsetning. Dersom barn under 15 år selger lodd sammen med en person på 15 år eller eldre (voksen), er det den voksne personen som må foreta pengehåndteringen knyttet til loddsalget." Anonymkode: 99746...4ec
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2023 #69 Skrevet 26. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jada, selve treningsavgiften er lavere. Men for de som ikke får solgt det de skal, har små nettverk ol. så må man kjøpe resterende selv, eller betale seg ut. Dermed er ikke den reelle treningsavgiften lavere. Den er bare spredt utover og kalt for dugnad i stedet. Og man må kjøpe dritt man ikke trenger. Eller kjøpe seg ut. Da kunne man heller bare økt treningsavgiften og sluppet stresset. Anonymkode: d1f88...3d1 De aller fleste dugnadene vi har går ikke til klubb og dermed treningsavgift, men til hyggelige ting til laget som cuper, sosiale kvelder, treningstøy o.l. Det som skaper samhold og et sosialt miljø. Ting klubbene ikke kan ta ansvar for. Så dette handler ikke om treningsavgiften og kan ikke løses slik. Folk må lære seg å skille klubb og lag. Skrapelodd via Spond er alltid rett til lag. Anonymkode: d2655...304
Fru Uperfekt Skrevet 26. mars 2023 #70 Skrevet 26. mars 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Skulle virkelig ønske folk gadd å lese trådene de kommenterer på... "Loddsalg skal ikke foretas av barn under 15 år. Barn under 15 år kan derfor ikke gå alene og selge lodd. Det følger av forskrift til lov om lotterier § 6 nr. 7. Aldersgrensen gjelder kun for lotteri der det omsettes for mer enn 150 000 kroner, men NIF anbefaler at idrettslagene følger aldersgrensen også for lotterier med lavere omsetning. Dersom barn under 15 år selger lodd sammen med en person på 15 år eller eldre (voksen), er det den voksne personen som må foreta pengehåndteringen knyttet til loddsalget." Anonymkode: 99746...4ec Mine klarer det helt fint før fylte 15 akkurat som jeg klarte. 1 bok er 500 og de kan regne samt folk flest er ærlige. Som du selv siterer så gjelder ikke aldersgrensen alle lotterier 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2023 #71 Skrevet 26. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): De aller fleste dugnadene vi har går ikke til klubb og dermed treningsavgift, men til hyggelige ting til laget som cuper, sosiale kvelder, treningstøy o.l. Det som skaper samhold og et sosialt miljø. Ting klubbene ikke kan ta ansvar for. Så dette handler ikke om treningsavgiften og kan ikke løses slik. Folk må lære seg å skille klubb og lag. Skrapelodd via Spond er alltid rett til lag. Anonymkode: d2655...304 Det er forskjellig fra klubb til klubb og hvilken idrett som bedrives. På sønnens idrett går alt til klubben for å holde treningsavgiften nede. Vi ender da opp med tre dugnader i året hvor vi må selge for 3200 kr. Summen varierer litt, men det var denne sesongens sum. Alle må selge alt de får tildelt eller betale seg ut av det. På datteren min sin går all dugnad til lagkassa og det er ingen minimumsbeløp eller antall vi må selge for. Så ja, jeg klarer helt fint å skille mellom klubb og lag. Og det er nettopp derfor jeg svarer som jeg gjør. Anonymkode: d1f88...3d1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2023 #72 Skrevet 26. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): De aller fleste dugnadene vi har går ikke til klubb og dermed treningsavgift, men til hyggelige ting til laget som cuper, sosiale kvelder, treningstøy o.l. Det som skaper samhold og et sosialt miljø. Ting klubbene ikke kan ta ansvar for. Så dette handler ikke om treningsavgiften og kan ikke løses slik. Folk må lære seg å skille klubb og lag. Skrapelodd via Spond er alltid rett til lag. Anonymkode: d2655...304 Og nei. Skrapelodd på spond går ikke alltid rett til lag. Hos oss gikk det til klubben! Anonymkode: d1f88...3d1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå