Gå til innhold

Å selge lodd for idrettsforeningen(e) til barna… Tigging?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Syns det er veldig kjekt med loddsalg og dopapir salg som man kan legge ut på some. Idrettslaget vi er knyttet til, drar inn store summer på det. Å det går til barna.

Kommer det barn på døra for å selge lodd, er det vanskeligere å si nei.

Idrettslag er avhenging av intenkter gjennom dugnadsarbeid. Hvis ikke blir det dyrt for foreldrene å ha barn på organisert idrett. 

Anonymkode: 75807...bc8

Problemet er at det er vi foreldre som kjøper av hverandre. Så i stede for å betale for mine barns produkter, sprer vi det på at vi kjøper venners barn produkter og de våres. I tillegg er det noen som drar inn masse penger på dugnadsproduktene. Produkter som ofte er dårligere og dyrere enn sammenlignbare produkter. For oss hadde det lønt seg å handle i butikken og betalt ekstra treningsavgift.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Brunello skrev (Akkurat nå):

Problemet er at det er vi foreldre som kjøper av hverandre. Så i stede for å betale for mine barns produkter, sprer vi det på at vi kjøper venners barn produkter og de våres. I tillegg er det noen som drar inn masse penger på dugnadsproduktene. Produkter som ofte er dårligere og dyrere enn sammenlignbare produkter. For oss hadde det lønt seg å handle i butikken og betalt ekstra treningsavgift.

Vi har nettopp vært igjennom en runde med toalettpapir salg. Laget dro inn over 50000. Jeg solgte 11 sekker. Ikke en eneste på laget som kjøpte av meg. Solgte til familie å venner som ikke har noe tilknytning til laget å gjøre.

Jeg var langt ifra den som solgte flest sekker.

Skulle vi ha delt den summen i ekstra treningsavgift hadde det blitt opp mot to tusen kr dyrere for hver familie. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men de som har minst kan også bidra på dugnaden.

De som ikke bidrar skulle ha betalt seg ut 

De som har mins, bidrar ofte ikke. De med minst har veldig ofte dårlig nettverk og venner/familie med dårlig råd. Og omvendt med de som har mest. Kona har organisert et par slike salgsdugnader for barnas skole/fotball, og man ser det på hvem som henter flest produkter. Av 50 fotballgutter selger de 5-10 med dårligst råd ikke noe som helst, de 30 på midten en del, mens de med størst nettverk og best råd desider mest.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vi har nettopp vært igjennom en runde med toalettpapir salg. Laget dro inn over 50000. Jeg solgte 11 sekker. Ikke en eneste på laget som kjøpte av meg. Solgte til familie å venner som ikke har noe tilknytning til laget å gjøre.

Jeg var langt ifra den som solgte flest sekker.

Skulle vi ha delt den summen i ekstra treningsavgift hadde det blitt opp mot to tusen kr dyrere for hver familie. 

Jeg sier ikke at de skal ha noe med laget å gjøre.

Men når broren din (dine barns onkel) kjøper en sekk toalettpapir, føler du (normalt) at du må kjøpe av din niese når hun selger bambussokker to måneder senere.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Brunello skrev (1 minutt siden):

Jeg sier ikke at de skal ha noe med laget å gjøre.

Men når broren din (dine barns onkel) kjøper en sekk toalettpapir, føler du (normalt) at du må kjøpe av din niese når hun selger bambussokker to måneder senere.

Ja men akkurat det gjør jeg med glede. Jeg støtter de som står meg nærmest. Selv om ikke de støtter meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er lagleder på håndballen. Det betyr at jeg er ansvarlig for all inn- og utmelding av medlemmer, holde Spond oppdatert med alle treninger og kamper, ordne alt av økonomi for laget og være en støttespiller for ungene ellers. Det er jeg som ordner cuper og alt administrativt. Dette gjør jeg gratis, på min fritid, for at ditt barn skal ha et godt tilbud i håndballen.

Og så er det jeg som ordner dugnader, for at vi skal ha råd til å dra på cup. Eller kanskje ha en hyggelig sosial pizzakveld en gang innimellom. Fordi det sosiale er en viktig del av å skape et inkluderende miljø for barna deres.

Hva tror dere tar mest tid for meg å administrere? En enkel skrapelodd-dugnad på nett? Eller ordne fysiske loddbøker med tilhørende premier slik at ungene selv kan gå rundt?

Sist vi skulle i gang med dugnad sendte jeg ut forespørsel til 30 foreldre om noen hadde en ide på hvordan vi kunne ordne en dugnad hvor barna selv bidro i større grad. Jeg fikk NULL svar. Så da satt jeg igjen alene igjen. Og det ble nok en skrapelodd dugnad.

Så til alle dere negative surpomper, jeg håper dere i alle fall bidrar med gode ideer på hvordan man skal få inn penger for at ditt barn skal ha et godt fritidstilbud. For det er mange andre som jobber rævva av seg for å skape det.

Anonymkode: d2655...304

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja men akkurat det gjør jeg med glede. Jeg støtter de som står meg nærmest. Selv om ikke de støtter meg. 

Poenget mitt er at det er ganske få fremmede som kjøper dopapir av deg. Så når du selger 11 sekker med dopapir, har du 8-9 «gjenkjøps-forpliktelser». De eneste man selger til som man ikke «må» kjøpe tilbake fra er egne foreldre/svigerforeldre og kanskje en og annen kollega eller familiemedlem uten barn.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Brunello skrev (14 minutter siden):

Poenget mitt er at det er ganske få fremmede som kjøper dopapir av deg. Så når du selger 11 sekker med dopapir, har du 8-9 «gjenkjøps-forpliktelser». De eneste man selger til som man ikke «må» kjøpe tilbake fra er egne foreldre/svigerforeldre og kanskje en og annen kollega eller familiemedlem uten barn.

Ja skjønner at for enkelte er det vanskelig. 

Men det blir fortsatt billigere for meg å støtte de som driver med organisert aktivitet som kjøpte av meg. Enn å betale 2000 kr ekstra i medlemsavgift. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ja skjønner at for enkelte er det vanskelig. 

Men det blir fortsatt billigere for meg å støtte de som driver med organisert aktivitet som kjøpte av meg. Enn å betale 2000 kr ekstra i medlemsavgift. 

Koster ikke de sekkene 450,- kroner normalt? Dopapir du får kjøpt for 150-200 kroner i butikk. Regnestykket blir negativt for meg med like bra salg som deg. Og det blir enda dårligere når man tar med i vurderingen at man ofte kjøper dårlige produkter.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Vent nå litt.. mener du at NIF delvis finansieres av dugnadsarbeidet til små barn?!!?

Anonymkode: 792c3...c46

Hjelpsom skrev (4 timer siden):

Nei NIF finansieres ikke av dugnaden gjort på grasrotnivå, men såklart kunne det blitt litt mer penger å fordele på de ulike lag og foreninger om de fordelte en større pott nedover i systemet i stedet for å flotte seg for sponsorer og generelt sløse unødig med pengene de får fra spillemidler. Men ikke nok til å ta bort nødvendigheten av dugnadsarbeid. 

"Spillemiddeltildelingen 2020

NIFs hovedfinansieringskilde er andel av overskuddet i Norsk Tipping. Andelen av overskuddet fra spillemidlene som ble fordelt til idrettsformål for 2020 ble 2 861 459 000 kroner. NIF mottok 730 000 000 kroner av disse i ordinære spillemidler. Den største andelen av spillemidlene, 1 580 237 000 kroner, ble fordelt til idretts­anlegg. I tillegg ble ordningen med lokale aktivitetsmidler (LAM) videreført. NIF overførte 372 millioner kroner til idretts­lagene etter innstilling fra idrettsrådene i 2020."

Det ditt (ditt/dine barns) lag derimot tjener inn på dugnad kan bli fordelt utover i hele det lokale idrettslagets bredde fra rekruttering av knøtter til proff trener til de eldste, til treningsutstyr, halleie.... og ja det å arrangere cup eller delta i cup. Og de få kronene en betaler i kontingent dekker ikke både påtvunget forsikring og alt det andre som det koster å drifte ett idrettslag selv om det får sponsorinntekter, tilskudd og grasrotandel fra norsk tipping.

Og til dere som mener ting skulle vært som før, der barna solgte lodd på døra, sjekk regelverket ang loddsalg. De eneste lodd en kan selge over lengre tid er lynlodd, digitale lodd. Altså lodd der kjøper vet med en gang om de vant eller ikke.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Brunello skrev (40 minutter siden):

Koster ikke de sekkene 450,- kroner normalt? Dopapir du får kjøpt for 150-200 kroner i butikk. Regnestykket blir negativt for meg med like bra salg som deg. Og det blir enda dårligere når man tar med i vurderingen at man ofte kjøper dårlige produkter.

Nå tok jeg en gjennomsnits sum av totalsummen til laget.

Men jeg solgte for ca 4900 alene. Er ikke i nærheten av å bruke det på å kjøpe av andre som selger.

Ja dopapiret er dyrt i forhold til butikk. Men det går til laget slik at de kan være med på cuper og andre ting.

Det er i tillegg helt valgfritt å kjøpe. Vi har hatt noen runder. Er ikke hver gang nærmeste familie kjøper. Ingen sure miner for det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nå tok jeg en gjennomsnits sum av totalsummen til laget.

Men jeg solgte for ca 4900 alene. Er ikke i nærheten av å bruke det på å kjøpe av andre som selger.

Ja dopapiret er dyrt i forhold til butikk. Men det går til laget slik at de kan være med på cuper og andre ting.

Det er i tillegg helt valgfritt å kjøpe. Vi har hatt noen runder. Er ikke hver gang nærmeste familie kjøper. Ingen sure miner for det. 

Og fortjenesten var? Antakelig 500,-

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper aldri lodd via link. Trykker ikke på linken engang. Men småguttene som står utenfor butikker kjøper jeg med, fordi det er tøfft av dem å stå der og det er nostalgisk for meg. Husker da selv hvor kleint det er. 

Men de der bambus sokkene eller de der havreflarn i rød boks kjøper jeg. Og mye av. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjøper mye heller lodd der storparten av pengene går til klubben, laget etc., enn å kjøpe helt meningsløse produktet til overpris. Det er billigere å vippse 50,- rett til klubben enn å kjøpe sokker til 250kr for å få gitt den samme femtilappen. Kjøper stort sett alltid lodd når noen deler i sosiale medier, rett og slett fordi jeg har mye mer sans for den måten å skaffe penger på. Mer til klubben, mindre unødvendige produkter i omløp, mindre kjøring, mer tid til overs for dem som driver med dugnaden (Nei, har ikke barn i fritidsaktiviteter selv). Heia lodd!

Å stille krav til hvor mange som skal selges av hver enkelt, derimot? Tullete. Noe av poenget med sånne dugnader er jo nettopp at man må kunne bidra etter evne. Man bestemmer ikke selv hvor mye nettverket sitt kan eller ønsker å bidra. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Synes det er kleint å være på andre siden av saken også. Heeeele tiden spørsmål på jobb om å kjøpe det ene og det andre… dopapir, lodd, egg og kjeks osv. nei takk. 

Anonymkode: 47676...513

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Lurven

Der er ikke tigging, er jo lodd, så de som kjøper har jo mulighet til å vinne noe.

De fleste er jo bare glade for å kunne støtte opp om barneidrett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg muter samtlige som skal selge noe på some.

AnonymBruker skrev (På 21.3.2023 den 17.35):

Fikk nettopp melding av treneren om at han ikke blir med på cuper hvis ikke alle selger loddene sine….. 

Så han kommer med 'trusler' i samme slengen... sjarmerende kar...

Anonymkode: e69c8...ae8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Brunello skrev (7 timer siden):

Helt riktig. De som bor på samme plass hele livet med familie rundt seg, glemmer at vi som ikke har familie og stort nettverk, ikke har mange potensielle kjøpere i nærmiljøet. Jeg ser det samme på fotballen. Hvor enkelt er det for Muhammed å selge dopapir, kakebokser eller andre varer, der man ber om forskuddsbetaling ? 

I tillegg til et annet godt poeng du har; kvaliteten på varene er dårligere enn på dagligvarebutikken. Og en tredjepart tjener seg rik på at foreldre opptrer som selgere.

Anonymkode: c53b8...0aa

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.3.2023 den 17.35):

Nå er det igjen dugnad med fotballklubben til ene barnet mitt. Denne gangen skal de (dvs. vi foreldrene) selge lodd. Vi har fått en link vi skal dele på SoMe, sende til venner og bekjente osv. 

Men det sitter så langt inne. Det føles som å tigge!! Jeg har kjøpt et lodd og barnefar har kjøpt et par lodd. Men vi skal selge 25 stk x kr 50.

Jeg har ikke råd til å kjøpe alle. Og jeg gidder ikke å tigge av kjente og ukjente. 

Synes det er lettere å selge noe fysisk, for da kan barna gå rundt selv og selge, og det føles litt bedre når den som skal gi oss penger får noe igjen for det. 

Blir ganske mye av disse greiene når man har tre barn i idretten. 

Noen andre i samme situasjon som føler det samme som meg? Hva gjør dere? 
Fikk nettopp melding av treneren om at han ikke blir med på cuper hvis ikke alle selger loddene sine….. 

Anonymkode: 0c560...7ce

Ja, det er å tigge.

Mine barn er ikke en del av slike idrettsforeninger (heldigvis), så vi slipper maset. Mine barn driver med aktiviteter steder som krever et månedlig beløp og det dekker alt. 

Jeg blir stadig bombardert med forespørsler om å kjøpe det ene og det andre fra slektninger med barn og venninner med barn.

De eneste gangene jeg kjøper er julelodd hvor det er premier og da får mine barn 1 lodd hver og hvis de vinner noe, så beholder de premien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...