AnonymBruker Skrevet 22. mars 2023 #21 Del Skrevet 22. mars 2023 Vi deltar ikke på slike tiggerdugnader (jeg HATER også å mase på venner og familie om penger/kjøpe ditt og datt.) Vi har pleid å kontakte styret i idrettslaget eller hva det nå er, og høre hvor mye klubben sitter igjen med i ren fortjeneste. Så betaler vi det rett inn til laget. I stedet for å kjøpe doruller og selge videre til 1200 kr, betaler vi 300 kr rett til klubbkassa. Anonymkode: c6f65...a4d 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hjelpsom Skrevet 22. mars 2023 #22 Del Skrevet 22. mars 2023 16 hours ago, AnonymBruker said: Nå er det igjen dugnad med fotballklubben til ene barnet mitt. Denne gangen skal de (dvs. vi foreldrene) selge lodd. Vi har fått en link vi skal dele på SoMe, sende til venner og bekjente osv. Men det sitter så langt inne. Det føles som å tigge!! Jeg har kjøpt et lodd og barnefar har kjøpt et par lodd. Men vi skal selge 25 stk x kr 50. Jeg har ikke råd til å kjøpe alle. Og jeg gidder ikke å tigge av kjente og ukjente. Synes det er lettere å selge noe fysisk, for da kan barna gå rundt selv og selge, og det føles litt bedre når den som skal gi oss penger får noe igjen for det. Blir ganske mye av disse greiene når man har tre barn i idretten. Noen andre i samme situasjon som føler det samme som meg? Hva gjør dere? Fikk nettopp melding av treneren om at han ikke blir med på cuper hvis ikke alle selger loddene sine….. Anonymkode: 0c560...7ce Det er en uting. Det er loddsalg, toalettpapir salg osv. Av prinsipp så kjøper ikke jeg det overprisede toalettpapiret og jeg kjenner naboer som har kjelleren full da de har 3 barn i idretten. Å kjøpe pizzalodd en gang i blandt til 20 kroner stykker og noen kaker og kjeks til jul synes jeg er greit. Den idretten min sønn driver med nå har heldigvis minimalt med slikt salg, da de ikke ønsker å legge press på foreldrene. Å selge pizzalodd en skjelden gang er helt frivillig, samme med kakesalg, de er like glade om du selger 2-3 bokser som 20-30. Problemet er at spesielt inne fotball og håndball så går det enormt mye penger opp i organisasjonen til for eksempel NIF og svært lite ned. Det er bare å lese avisartikkler om lønnsnivåeti NIF og særorganisajonene, det er et pengesluk uten like. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2023 #23 Del Skrevet 22. mars 2023 Bare del det på Facebook e.l så spør du ikke noen direkte. Da blir det mindre tigging. Anonymkode: a8968...cb2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
altflyter Skrevet 22. mars 2023 #24 Del Skrevet 22. mars 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Ble ikke skjermet når de måtte gå med lodd ørten ganger i løpet av alle årene. De går jo på fotballtrening, svømming, osv. i årevis, det er ikke sånn at etter ett år så er man ferdig med dette. Klart at de tåler å bli avvist, men du har åpenbart aldri gått rundt for å selge lodd i år etter år og fått mest avslag, de var heldige om noe ble solgt. Så det er langt fra det bildet du prøver å skape, at voksne tar i mot dem med åpne armer og kjøper i vei når barna kommer. Som nevnt, kjøpte vi masse lodd selv. Vi hadde råd til det, men regner med at mange falt fra og droppet aktiviteter når de så hvor mye de måtte kjøpe selv. Ikke alle har det like greit økonomisk. Selv om du har kolleger som selger lodd for tenåringen sin, så betyr ikke det at ikke tenåringen også bidrar. Vi gjorde det også slik, tok med på jobb, og "plaget" venner og familie (som selv har barn om selger), mens tenåringen prøvde å selge utenfor kjøpesentre, i nabolaget osv. Vi hjalp hverandre. Anonymkode: c88ed...f0b Jo jeg har faktisk solgt mye lodd opp igjennom fra jeg var ganske liten, så der tar du feil. Har du hørt om curlingforeldre? Du er et prakteksempel på det. Å ta med seg sånt på jobb er så dårlig gjort at jeg har faktisk ikke ord. Du setter kollegene dine i en rævva situasjon hvor man blir nedlesset av desperate foreldre som maser om salg. Hos oss innførte vi forbud mot salg av dugnadsprodukter og lodd fordi noen foreldre ble så pågående at folk fikk nok. 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2023 #25 Del Skrevet 22. mars 2023 Er helt frivillig å kjøpe av de som selger. Og som flere sier her, når barna selv gjør en innsats og selger så kjøper jeg gjerne. Kom gjerne med forslag til andre måter å få inn disse pengene på. Fordel med dette opplegget er at alle blir ansvarliggjort. Og de som ikke har råd å betale direkte fra egen lommebok får mulighet å være med ved å skaffe noen kroner ekstra på denne måten. Og de som ikke har mulighet til å stå i en kafé å selge mat eller være trener for laget kan også bidra med denne måten da det kan gjøres i eget tempo Anonymkode: 9ae0a...1ff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capitan Fracassa Skrevet 22. mars 2023 #26 Del Skrevet 22. mars 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Dette er ikke lov. Jeg hadde blitt rimelig tverr om treneren til mine barn hadde sagt noe slik. Jeg stiller gjerne på dugnad, men ikke under tvang. Idrettsforbundet skriver litt om dette her: https://www.idrettsforbundet.no/siteassets/idrettsforbundet/tema/retningslinjer/nif_dugnad---en-veileder.pdf Anonymkode: 5b5ca...6ab Det er ikke lov å nekte dem å delta hvis de ikke bidrar i dugnaden, men det er lov å da kreve inn pengene direkte fra de som ikke er med på dugnaden. Det står i klartekst på siden du lenker til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mmd Skrevet 25. mars 2023 #27 Del Skrevet 25. mars 2023 AnonymBruker skrev (På 22.3.2023 den 1.09): Ungene kan ikke det nå lenger fordi loddene er digitale på spond. Mislykket sådan. Det er mange som har små nettverk og vanskelig for å få solgt loddene. Vanligvis MÅ man selge alt. Hvis man ikke gjør det må man kjøpe resten selv. Enten det er lodd eller andre ting så må alt selges, eller man kan kjøpe seg ut noen ganger. Summa summarum, foreldre sitter igjen med masse dyr dritt de ikke trenger og treningsavgiften er like høy. (Altså de kunne like gjerne økt treningsavgiften til den summen man må bringe inn via dugnad) Anonymkode: d1f88...3d1 Treningsavgiften er ikke like høy, den er lavere pga dugnader. Dugnadssalg er kanskje ikke ideelt, men ser ikke at verken du eller andre i denne tråden kommer med realistiske alternativer (som ikke krever voldsom administrasjon) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nokia Skrevet 25. mars 2023 #28 Del Skrevet 25. mars 2023 AnonymBruker skrev (På 21.3.2023 den 22.59): Likevel så bidrar det til å opprettholde ulikheten i samfunnet. De med god økonomi har gjerne et bredt nettverk og selger lett. Folk med dårlig økonomi har ofte mindre/«fattigere» nettverk og får solgt mindre… Anonymkode: 9639e...9e8 Men vet du hva - det er helt ok. Om man ikke klarer å selge flere lodd fordi man har lite nettverk, så er det en HELT annen ting enn å ikke gidde å selge lodd fordi man syns det er teit. Jeg benytter med glede mitt store nettverk til å "sponse" de som ikke har så mye/ikke klarer å selge. Men jeg fikser dårlig kjipe voksne som ikke gidder å bidra i dugnaden. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatariel Skrevet 25. mars 2023 #29 Del Skrevet 25. mars 2023 Digitale lodd syns jeg er veldig greit! Det er mye verre å dra rundt og ringe på hos folk og f.eks selge dopapir, sokker og spekemat 🙄 Vi bor i en by uten så mye familie som kan hjelpe til med å kjøpe, så når vi skal selge digitale lodd så er det mye enklere. Besteforeldre og venner i andre byer stiller opp og kjøper lodd! Veldig enkelt når det er over SoMe. Jeg selger også en del til kolleger - da det går "på rundgang". Jeg kjøper lodd av dem når de trenger det, og de av meg. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #30 Del Skrevet 25. mars 2023 Jeg kan heller ikke fordra alle dugnadene! Men jeg vet hva ting koster siden jeg har vært i styrer og slikt og har sett budsjettene. Uten dugnader så blir det ikke morsomme aktiviteter for barna. Mitt mantra er at vi alle kan bidra med litt, da får vi det til! Anonymkode: cceaf...558 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2023 #31 Del Skrevet 26. mars 2023 Useless skrev (På 22.3.2023 den 9.54): Det er en uting. Det er loddsalg, toalettpapir salg osv. Av prinsipp så kjøper ikke jeg det overprisede toalettpapiret og jeg kjenner naboer som har kjelleren full da de har 3 barn i idretten. Å kjøpe pizzalodd en gang i blandt til 20 kroner stykker og noen kaker og kjeks til jul synes jeg er greit. Den idretten min sønn driver med nå har heldigvis minimalt med slikt salg, da de ikke ønsker å legge press på foreldrene. Å selge pizzalodd en skjelden gang er helt frivillig, samme med kakesalg, de er like glade om du selger 2-3 bokser som 20-30. Problemet er at spesielt inne fotball og håndball så går det enormt mye penger opp i organisasjonen til for eksempel NIF og svært lite ned. Det er bare å lese avisartikkler om lønnsnivåeti NIF og særorganisajonene, det er et pengesluk uten like. Vent nå litt.. mener du at NIF delvis finansieres av dugnadsarbeidet til små barn?!!? Anonymkode: 792c3...c46 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maestro Skrevet 26. mars 2023 #32 Del Skrevet 26. mars 2023 Lykkedykker skrev (På 21.3.2023 den 17.41): Hvor gamle er barna? Husker selv fra da jeg var ung så gikk vi da selv rundt og solgte disse lodda. Da hadde folk kontanter. Synes selv at barn har ikke vondt av og gå rundt selv - men bruke vipps. #Loddsalg2023. Ser flere lag og sånn, som selger lodd, påskeegg med snop, toalettpapir og kjøkkenruller, pakker med gaveposer/gavepapir og diverse. Alt går via foreldre på facebook. Blir nesten kamp om hvem som bidrar til hvem(her i distriktet, en mindre plass, mange med barn på samme alder,, samt foreldre som er vokst opp her og kjenner hverandre på kryss og tvers) Barna kan også fint spørre besteforeldre, tanter og onkler selv. Jeg lurer egentlig på hvordan ting er om 10-15 år, når foreldrene ordner det meste som barn egentlig kan ordne selv. Som loddsalg. Eller konflikt i en trio med jenter på 12. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2023 #33 Del Skrevet 26. mars 2023 Har tre barn på ulike idretter, vi selger dopapir, lodd,blomster, er med På varetelling,kiosksalg, fair play vakter, dommere, trenere, u name it.. dette var noe vi var klar over da barna startet på idretter, dugnad må til. Det koster å være med på cuper,turneringer o.l. For å holde egenandelen nede slik at alle skal kunne delta uavhengig av lommebok, samt at de er en fin mulighet til å bli kjent med barna ungene er sammens med og deres foreldre. Dette gjør terskelen lav når ungdomsårene starter og vi foreldre trenger å samarbeide. Men det er en uting at man blir pålagt og skal selge feks 15 ruller med dopapir, nettopp pga nettverk og dette er faktisk ikke lov, og noe jeg iallefall ville dratt opp i styret evt enda et hakk opp om jeg ikke ble hørt. Om man selger 4 eller 15 stk , alt hjelper. Hos oss må barna selv bidra med å selge, dørsalg og står på kjøpesenter. Det har de bare godt av å lære seg da det er de som nyttiggjør seg av pengene samt at de lærer seg at ingenting kommer gratis. Vi betaler 2000 i kontigent feks på ho i midten, hvordan skal de dekke er par tre lokale turneringer pluss norway cup/ dana cup? Klart de må dugnader til , og vi som foreldre bør heller ha er mere positvt fokus da vårt fokus og prat over kjøkkenbordet smitter over på våre små. Anonymkode: 73465...0aa 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hjelpsom Skrevet 26. mars 2023 #34 Del Skrevet 26. mars 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: Vent nå litt.. mener du at NIF delvis finansieres av dugnadsarbeidet til små barn?!!? Anonymkode: 792c3...c46 Ja, dette er jo en kjent problemstilling i idrettsnorge. På grasrota stekes det vafler og drives dugnader for å få det til å gå rundt. På toppen flyter pengene. (aftenbladet.no) 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Albbas Skrevet 26. mars 2023 #35 Del Skrevet 26. mars 2023 Jeg syns ikke lodd er tigging og kjøper alltid slike digitale lodd av bekjente. Heller lodd enn dopapir! Så lenge man ikke går direkte på person men legger ut et innlegg er det helt greit syns jeg. Da jeg var ung solgte vi jo lodd på døra, det var langt mer tigging. Men slike aktiviteter vil jo alltid ha et snev av tigging, organisasjonene kan ikke drive uten at storsamfunnet er med og bidrar. For meg er det en selvfølge å bidra økonomisk til at barna i bydelen har gode aktiviteter å gå til. Lodd har den fine fordelen at man selv kan vurdere hvor mye man vil bidra. 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2023 #36 Del Skrevet 26. mars 2023 Kjøper av barn som kommer på døra. Kjøper ikke av foreldre. Da jeg var barn syklet rundt i timesvis etter skolen for å selge lodd for turnen. Foreldrene mine gjorde mer enn nok dugnad utenom. Syns barn også kan få ansvar og eierskap over sin egen fritidsaktivitet. Det er mestring i det også. Anonymkode: d92f9...226 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2023 #37 Del Skrevet 26. mars 2023 On 3/21/2023 at 5:42 PM, AnonymBruker said: Jeg synes også det er en uting. Og spesielt når foreldrene selger det. Jeg kjøper aldri når foreldre selger, men dersom ungene kommer på døra så kjøper jeg! Men det har jeg til gode å oppleve.. Hvis ungene vil drive med idrett må de bidra selv, de må forstå at det hører forpliktelser til også. Anonymkode: 79190...cf8 Loddsalg skal ikke foretas av barn under 15 år. Barn under 15 år kan derfor ikke gå alene og selge lodd. Det følger av forskrift til lov om lotterier § 6 nr. 7. Aldersgrensen gjelder kun for lotteri der det omsettes for mer enn 150 000 kroner, men NIF anbefaler at idrettslagene følger aldersgrensen også for lotterier med lavere omsetning. Dersom barn under 15 år selger lodd sammen med en person på 15 år eller eldre (voksen), er det den voksne personen som må foreta pengehåndteringen knyttet til loddsalget. Anonymkode: 99746...4ec 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2023 #38 Del Skrevet 26. mars 2023 Syns det er veldig kjekt med loddsalg og dopapir salg som man kan legge ut på some. Idrettslaget vi er knyttet til, drar inn store summer på det. Å det går til barna. Kommer det barn på døra for å selge lodd, er det vanskeligere å si nei. Idrettslag er avhenging av intenkter gjennom dugnadsarbeid. Hvis ikke blir det dyrt for foreldrene å ha barn på organisert idrett. Anonymkode: 75807...bc8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 26. mars 2023 #39 Del Skrevet 26. mars 2023 AnonymBruker skrev (På 21.3.2023 den 17.43): Hvis alle på laget bidrar blir det billigere å dra på cup. Men hvis bare halve laget bidrar så er d faktisk de som selger lodd som betaler en del av ditt barns cup.. Anonymkode: 3c8d8...f0a Hva er problemet med det? Har du ikke fått med deg at det er slik Norge fungerer? De som har mest betaler for de som har minst. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2023 #40 Del Skrevet 26. mars 2023 Brunello skrev (2 minutter siden): Hva er problemet med det? Har du ikke fått med deg at det er slik Norge fungerer? De som har mest betaler for de som har minst. Men de som har minst kan også bidra på dugnaden. De som ikke bidrar skulle ha betalt seg ut Anonymkode: 75807...bc8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå