Gå til innhold

Å selge lodd for idrettsforeningen(e) til barna… Tigging?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Nå er det igjen dugnad med fotballklubben til ene barnet mitt. Denne gangen skal de (dvs. vi foreldrene) selge lodd. Vi har fått en link vi skal dele på SoMe, sende til venner og bekjente osv. 

Men det sitter så langt inne. Det føles som å tigge!! Jeg har kjøpt et lodd og barnefar har kjøpt et par lodd. Men vi skal selge 25 stk x kr 50.

Jeg har ikke råd til å kjøpe alle. Og jeg gidder ikke å tigge av kjente og ukjente. 

Synes det er lettere å selge noe fysisk, for da kan barna gå rundt selv og selge, og det føles litt bedre når den som skal gi oss penger får noe igjen for det. 

Blir ganske mye av disse greiene når man har tre barn i idretten. 

Noen andre i samme situasjon som føler det samme som meg? Hva gjør dere? 
Fikk nettopp melding av treneren om at han ikke blir med på cuper hvis ikke alle selger loddene sine….. 

Anonymkode: 0c560...7ce

• Liker 5
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg synes også det er en uting. Og spesielt når foreldrene selger det. Jeg kjøper aldri når foreldre selger, men dersom ungene kommer på døra så kjøper jeg! Men det har jeg til gode å oppleve.. Hvis ungene vil drive med idrett må de bidra selv, de må forstå at det hører forpliktelser til også. 

Anonymkode: 79190...cf8

• Liker 15
AnonymBruker

Jeg har også barn som må selge lodd. Jeg syns ikke d er kjempegøy men prøver å oppmuntre til kjøp siden det er premier og man kan støtte en god sak for barna! Det er jo for at vi foreldre skal slippe å punge ut med så mye til cup avgifter. Det er dyrt nok å gå på denne idretten. Så jeg syntes en sånn dugnad før cup er ett bra tiltak for vår egen lommebok.  ☺️

Anonymkode: 3c8d8...f0a

AnonymBruker

Hvis alle på laget bidrar blir det billigere å dra på cup. Men hvis bare halve laget bidrar så er d faktisk de som selger lodd som betaler en del av ditt barns cup..

Anonymkode: 3c8d8...f0a

• Liker 7
  • Nyttig 1

Annonse

Ikke så enkelt å selge lodd ved å dele link. Det gjør det litt ekstra kjipt. 

Men  det er viktig at alle bidrar med å selge. Det er mye som må dekkes in  av kostnader, deltakeravgift er bare nor, som går til klubben, så er det til cup. Samtidig skal det være mulig for alle å delta uten å måtte betale for mye. 

Jeg kjøper som regel. Søsteren min legger relativt ofte link, men til gjengjeld er handballaget eller til niesen min er flinke til å finne ting folk ønsker.Bestemors kjeks og sjokoladeboller, lillebrors lakris eller hva de heter og bambusa sokker til en billigere ( ikke mye, men rundt 30 kr billigere) enn Life 

Endret av Laraa
  • Liker 1

Jeg syntes det er en uting og kjøper aldri verken lodd eller ting når det er foreldre som selger. 

Hvorfor kan ikke ungene gå rundt og selge lodd selv? Eller i det minste være med?

I nabolaget mitt er det ofte foreldre som kommer på døren og skal selge alt fra kakebokser til bambusstokker. Kjøper aldri. Hvis ungene/ungdommene derimot kommer på døren selv, kjøper jeg hva det skal være. Tenker de har godt av å prøve selv. At foreldrene gjør jobben for dem ønsker jeg rett og slett ikke å støtte.

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker

Det er en uting. Og det er jo ikke alle forldre som er på sosiale medier heller. Kjenner til foreldre som har en konto på Facebook uten venner, kun fordi de må være der pga noen grupper. Hvor tenker de at slike foreldre skal dele denne lenken?

Anonymkode: 6b8a4...006

• Liker 2
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nå er det igjen dugnad med fotballklubben til ene barnet mitt. Denne gangen skal de (dvs. vi foreldrene) selge lodd. Vi har fått en link vi skal dele på SoMe, sende til venner og bekjente osv. 

Men det sitter så langt inne. Det føles som å tigge!! Jeg har kjøpt et lodd og barnefar har kjøpt et par lodd. Men vi skal selge 25 stk x kr 50.

Jeg har ikke råd til å kjøpe alle. Og jeg gidder ikke å tigge av kjente og ukjente. 

Synes det er lettere å selge noe fysisk, for da kan barna gå rundt selv og selge, og det føles litt bedre når den som skal gi oss penger får noe igjen for det. 

Blir ganske mye av disse greiene når man har tre barn i idretten. 

Noen andre i samme situasjon som føler det samme som meg? Hva gjør dere? 
Fikk nettopp melding av treneren om at han ikke blir med på cuper hvis ikke alle selger loddene sine….. 

Anonymkode: 0c560...7ce

Dette er ikke lov. Jeg hadde blitt rimelig tverr om treneren til mine barn hadde sagt noe slik. Jeg stiller gjerne på dugnad, men ikke under tvang. 

Idrettsforbundet skriver litt om dette her: https://www.idrettsforbundet.no/siteassets/idrettsforbundet/tema/retningslinjer/nif_dugnad---en-veileder.pdf

Anonymkode: 5b5ca...6ab

• Liker 3
AnonymBruker

Her er det toalettpapir. Dyrt toalettpapir. 5 sekker toalettpapir til 2000 kr. Dette er 2 ganger pr år. Dette har vi gjort i 9 år med 3 barn. Vi har ingen å selge til lengere. Familie har flyttet. Våre venner selger selv.  Og vi har ikke råd å kjøpe selv. Så i år bidrar vi ikke. 

Anonymkode: 80f5a...317

• Hjerte 1
AnonymBruker

Bra ikke folk der ute er som her inne. Vi solgte 46 lodd i løpet av en halv dag. Målet var 20 per person. Kjipt at halve laget har foreldre som ikke gidder å bidra da, men greit nok, min rause familie og rause venner kan sponse dine barn på cup også.

Anonymkode: b2207...394

• Liker 8
  • Nyttig 2

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Synes det er en uting med sånt.

Har ikke giddet dele link til loddene.

vi betaler jo deltakeravgift i tillegg inngangsbilletter i hallen.

Anonymkode: 404c0...b20

Det er ikke nok. Dugnad er et forsøk på å gi flere mulighet til å delta på fritidsaktiviteter uten at treningsavgiften skal bli alt for høy. 

• Liker 4
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Bra ikke folk der ute er som her inne. Vi solgte 46 lodd i løpet av en halv dag. Målet var 20 per person. Kjipt at halve laget har foreldre som ikke gidder å bidra da, men greit nok, min rause familie og rause venner kan sponse dine barn på cup også.

Anonymkode: b2207...394

Det er en uting jo. Fordrar ikke slik tigging. Dette burde vært avskaffet for mange år siden. Lag/foreninger og div får støtte fra kommuner og bedrifter. At de må tigge via lodd og salg av dopapir, sokker, vaskefiller og div er MAS. Er møkkalei det. Og slik inflasjonen er blitt så prioriterer folk huslån, strøm og mat i disse tider. Slutt, bare slutt.

Anonymkode: e5057...13e

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
mmd skrev (19 minutter siden):

Det er ikke nok. Dugnad er et forsøk på å gi flere mulighet til å delta på fritidsaktiviteter uten at treningsavgiften skal bli alt for høy. 

Likevel så bidrar det til å opprettholde ulikheten i samfunnet. De med god økonomi har gjerne et bredt nettverk og selger lett. Folk med dårlig økonomi har ofte mindre/«fattigere» nettverk og får solgt mindre…

Anonymkode: 9639e...9e8

• Liker 4
  • Nyttig 2
Annonse
AnonymBruker
altflyter skrev (5 timer siden):

Jeg syntes det er en uting og kjøper aldri verken lodd eller ting når det er foreldre som selger. 

Hvorfor kan ikke ungene gå rundt og selge lodd selv? Eller i det minste være med?

I nabolaget mitt er det ofte foreldre som kommer på døren og skal selge alt fra kakebokser til bambusstokker. Kjøper aldri. Hvis ungene/ungdommene derimot kommer på døren selv, kjøper jeg hva det skal være. Tenker de har godt av å prøve selv. At foreldrene gjør jobben for dem ønsker jeg rett og slett ikke å støtte.

Er du klar over hvor mange spesielle voksne barna møter når de ringer på hos fremmede mennesker? Jeg husker godt hvordan egne og andres unger fortalte om sure voksne som smalt døren igjen rett foran nesen på ungene, de fikk knapt stotret frem hva de solgte lodd for. De trasket rundt i hele nærområdet, men det var mange som var ute i samme ærend, så de kom ofte tomhendt hjem. Så ikke sitt på den høye hesten og døm. Vi kjøpte som regel bare loddene selv, kjeks og dopapir ble kjøpt av venner og kolleger, men jeg synes heller ikke det er så gøy å mase om kjøp flere ganger i året.

Anonymkode: c88ed...f0b

• Liker 3
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Er du klar over hvor mange spesielle voksne barna møter når de ringer på hos fremmede mennesker? Jeg husker godt hvordan egne og andres unger fortalte om sure voksne som smalt døren igjen rett foran nesen på ungene, de fikk knapt stotret frem hva de solgte lodd for. De trasket rundt i hele nærområdet, men det var mange som var ute i samme ærend, så de kom ofte tomhendt hjem. Så ikke sitt på den høye hesten og døm. Vi kjøpte som regel bare loddene selv, kjeks og dopapir ble kjøpt av venner og kolleger, men jeg synes heller ikke det er så gøy å mase om kjøp flere ganger i året.

Barn har faktisk godt av å bli utfordret litt. Vi oppdrar en generasjon med persilleblad. Og det at du mener barn skal skjermes mot å møte kjipe mennesker sier jo sitt… Nettopp din holdning skaper barn som ikke tåler noe som helst.

Og hvor gamle mener du de må være før de skal tåle å bli avvist? For jeg har kolleger som selger lodd for 15-åringen sin🙄

Og hvis du er så redd så kan du som forelder være med da. Men å la ungene sitte hjemme mens foreldre selger. Beklager men det støtter jeg ikke.

Endret av altflyter
  • Liker 11
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Lykkedykker skrev (7 timer siden):

Hvor gamle er barna? Husker selv fra da jeg var ung så gikk vi da selv rundt og solgte disse lodda. 

Ungene kan ikke det nå lenger fordi loddene er digitale på spond.

mmd skrev (2 timer siden):

Mislykket sådan. Det er mange som har små nettverk og vanskelig for å få solgt loddene. Vanligvis MÅ man selge alt. Hvis man ikke gjør det må man kjøpe resten selv. Enten det er lodd eller andre ting så må alt selges, eller man kan kjøpe seg ut noen ganger. Summa summarum, foreldre sitter igjen med masse dyr dritt de ikke trenger og treningsavgiften er like høy. (Altså de kunne like gjerne økt treningsavgiften til den summen man må bringe inn via dugnad)

Anonymkode: d1f88...3d1

• Liker 3
AnonymBruker
altflyter skrev (33 minutter siden):

Barn har faktisk godt av å bli utfordret litt. Vi oppdrar en generasjon med persilleblad. Og det at du mener barn skal skjermes mot å møte kjipe mennesker sier jo sitt… Nettopp din holdning skaper barn som ikke tåler noe som helst.

Og hvor gamle mener du de må være før de skal tåle å bli avvist? For jeg har kolleger som selger lodd for 15-åringen sin🙄

Og hvis du er så redd så kan du som forelder være med da. Men å la ungene sitte hjemme mens foreldre selger. Beklager men det støtter jeg ikke.

Ble ikke skjermet når de måtte gå med lodd ørten ganger i løpet av alle årene. De går jo på fotballtrening, svømming, osv. i årevis, det er ikke sånn at etter ett år så er man ferdig med dette.

Klart at de tåler å bli avvist, men du har åpenbart aldri gått rundt for å selge lodd i år etter år og fått mest avslag, de var heldige om noe ble solgt. Så det er langt fra det bildet du prøver å skape, at voksne tar i mot dem med åpne armer og kjøper i vei når barna kommer. Som nevnt, kjøpte vi masse lodd selv. Vi hadde råd til det, men regner med at mange falt fra og droppet aktiviteter når de så hvor mye de måtte kjøpe selv. Ikke alle har det like greit økonomisk.

Selv om du har kolleger som selger lodd for tenåringen sin, så betyr ikke det at ikke tenåringen også bidrar. Vi gjorde det også slik, tok med på jobb, og "plaget" venner og familie (som selv har barn om selger), mens tenåringen prøvde å selge utenfor kjøpesentre, i nabolaget osv. Vi hjalp hverandre.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...