Gå til innhold

Svømmetrening for barnet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

En smule frustrert mor her. Min datter går på et evigvarende selungekurs. Hun begynner selv å ytte frustrasjon over å ikke komme videre, og jeg forstår henne godt. 

De siste treningene har jeg vært med for å se på, og jeg lurer på hvordan andre barn sine treninger fungerer. De er fire barn og to innstruktører. En på land, og en som sitter på kanten. De blir fortalt hva de skal gjøre, og innimellom demonstrerer treneren på land hvordan en bevegelse skal gjøres. Men, de er aldri samen med barna i vannet, og korrigerer/veileder dem heller ikke direkte. Kun generelt til alle. Min datter har helt tussete armtak, men de sier ingenting på det. Hvordan skal hun da bli bedre, når. Ikke veileder det hun ikke mestrer? 

Uff, vet ikke helt hva jeg vil med dette, kanskje bare lufte litt. Til og med pingvin var trenerene med i vannet sammen med dem og hjalp og korrigerte. Er det bare sløve trenere på dette kurset, eller er det at man har kommet så langt at de forventes mer av barna selv? Det er jo ikke så lett for de som ikke forstår helt hva de gjør feil og går måneder og år på samme kurs. 

Anonymkode: b909a...bbf

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er vanlig at instruktørene er på kanten når barna har nådd et visst nivå. Instruksjon og veiledning gjøres da fra kanten.

Det er normalt at instruktørene gir individuelle tilbakemeldinger et par ganger i løpet av en trening, og spesielt hvis de er så få som fire barn på to instruktører. Til og med voksne toppsvømmere blir korrigert av trener (fra kanten) på teknikk. Jeg tenker du kan spørre instruktørene hvorfor de ikke gir direkte og individuelle tilbakemeldinger på teknikk.

Anonymkode: 980b4...d3c

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Sønnen min sluttet på svømmekurset, han syntes det var kjempekjedelig, og ikke lærte han noe der heller.

Vi kjøpte oss årskort, og jeg og faren svømmer med han to dager i uka istede. Så lærer vi han heller det i hans egen fart. 

Han er 5 år, stuper, hopper, dykker 3-4 meter og svømmer både over og under vann. Ingen av de delene lærte han på kurs.

Anonymkode: 2b841...2ca

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

På dette nivået er det nok et ganske stort sprik mellom de beste og de dårligste, der det er mest hensiktsmessig å vise ting fra land for å målrette bredest. Men når de har så tett med instruktører er det rart ingen går i vannet og hjelper de som trenger å få korrigert armtak osv. Hva med å bare spørre trenerne om det er mulig at noen går i vannet?

Anonymkode: c649b...d4e

AnonymBruker
Skrevet

Takk for tilbakemeldinger. Jeg skal høre med trenerne hva de tenker. Jeg vil ikke være helt curlingforelder og vet ikke hva som er vanlig på dette nivået, så det var godt med litt tilbakemelding fra dere.

jeg vil ikke bære vanskelig og forvente at mitt barn skal bli sett mer enn andre sine barn. Men nå har vi et frustrert barn som har rast gjennom alle de andre kursene pp veldig kort tid og mestret det hun skulle, for så å plutselig strande i flere år på samme nivå uten å få nevneverdig hjelp for å komme seg videre. 

AnonymBruker
Skrevet

Slike svømmekurs har som mål at barna skal drive med svømming som hobby. Vi foreldre har som regel som mål at barna skal bli svømmedyktige fortest mulig. Det er to forskjellige ting! På kursene skal de gjøre alt annet enn å svømme så lenge at de til slutt lærer å svømme helt av seg selv, uten hjelp eller instruksjon. 

Jeg har vært helt sykt frustrert på slike kurs, og ikke minst de enorme forskjellene mellom svømmeklubber. Det som er pingvinnivå ett sted er to hakk ned på hvalnivå et annet, men kurset heter det samme. 

Anonymkode: 341e0...a26

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har du selv betalt for kurset eller betaler skolen? Her lærte jeg å svømme av foreldrene mine, i svømmehallen hver uke. Noen av de fineste minnene jeg har. Hadde tatt med barnet mitt og selv lært det å svømme, spesielt om man ikke er fornøyd med svømmeopplæringen. Altså bokstavelig talt ta saken i egne hender. Barnet ditt vil få fantastiske minner og dere to kvalitetstid. Og barnet ditt vil lære å svømme. Flere fluer i en smekk.

Anonymkode: d47b0...c6e

AnonymBruker
Skrevet

Kan legge til at jeg og søstrene mine svømte før skolealder fordi foreldrene våre tok oss med i svømmehallen. Ble mye tryggere i vannet enn mange jevnaldrende. Lærte også å svømme under vann. Kjempetakknemlig for at jeg hadde foreldre som gjorde meg trygg i vannet og som lærte oss å bli glad i å være i vann. 

Anonymkode: d47b0...c6e

AnonymBruker
Skrevet

Selunge er det siste nybegynnerkurset, og min erfaring er at det er det kurset de fleste er lengst på. Min gikk faktisk på det nesten tre ganger (nesten, fordi han første gangen ble flyttet opp fra forrige kurs halvveis). Min synes også det var kjedelig, fordi noen av barna var langt unna ham i ferdigheter og fikk derfor mer veiledning. Men sånn er det på dette kurset; det er veldig stor variasjon i hvor gode de er. 

Mine har begge svømt i god tid før skolestart, men jeg synes fortsatt svømmekurs for å lære seg riktig teknikk er svært viktig. Selv om mine hoppet og svømte og dykket fint, kunne ingen av dem å crawle skikkelig, for eksempel 😉

Anonymkode: 6bd7f...20e

Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker said:

Selunge er det siste nybegynnerkurset, og min erfaring er at det er det kurset de fleste er lengst på. Min gikk faktisk på det nesten tre ganger (nesten, fordi han første gangen ble flyttet opp fra forrige kurs halvveis). Min synes også det var kjedelig, fordi noen av barna var langt unna ham i ferdigheter og fikk derfor mer veiledning. Men sånn er det på dette kurset; det er veldig stor variasjon i hvor gode de er. 

Mine har begge svømt i god tid før skolestart, men jeg synes fortsatt svømmekurs for å lære seg riktig teknikk er svært viktig. Selv om mine hoppet og svømte og dykket fint, kunne ingen av dem å crawle skikkelig, for eksempel 😉

Men hva skal man med å crawle om man har null interesse for det? Svømmedyktighet er viktig men jeg har nå to unger som kan svømme men ikke vil i svømmehall siden de begge kjedet livet av seg på pingvin og selunge. Det vi oppnådde med de kursene var å drepe all motivasjon. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Takk for flere innspill. Barnet «svømmer» selv, og vi er jevnlig i svømmehallen sammen. Hun hopper, stuper, dykker og kommer seg fremover både på mage og rygg. Men, som brukeren over skriver ønsker vi også at barna våre skal lære riktig teknikk, og det klarer ikke vi å lære dem selv. 

TS

AnonymBruker
Skrevet
Tomas77 skrev (6 minutter siden):

Men hva skal man med å crawle om man har null interesse for det? Svømmedyktighet er viktig men jeg har nå to unger som kan svømme men ikke vil i svømmehall siden de begge kjedet livet av seg på pingvin og selunge. Det vi oppnådde med de kursene var å drepe all motivasjon. 

Det er forskjell på å svømme og å bade. 
Definisjonen på å faktisk kunne svømme er vel å kunne svømme 300-400 meter (husker ikke nøyaktig, var endel i mediene om det i sommer), og da må man faktisk kunne teknikk. 
Gjør nå hva faen du vil med dine unger, la dem trå vannet og hundesvømme på badeland så mye du vil 😂 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er forskjell på å svømme og å bade. 
Definisjonen på å faktisk kunne svømme er vel å kunne svømme 300-400 meter (husker ikke nøyaktig, var endel i mediene om det i sommer), og da må man faktisk kunne teknikk. 
Gjør nå hva faen du vil med dine unger, la dem trå vannet og hundesvømme på badeland så mye du vil 😂 

Nå sa jeg jo nettopp at de kan svømme da, men de gikk så jævla sakte fram på kursene at interessen ikke er der. Lær deg å lese. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Tomas77 skrev (2 minutter siden):

Nå sa jeg jo nettopp at de kan svømme da, men de gikk så jævla sakte fram på kursene at interessen ikke er der. Lær deg å lese. 

Leser fint, jeg. Fortsatt forskjell på å kunne svømme skikkelig og å kunne «svømme». Hadde dine vært så gode så hadde de vært flyttet over til neste kurs. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Leser fint, jeg. Fortsatt forskjell på å kunne svømme skikkelig og å kunne «svømme». Hadde dine vært så gode så hadde de vært flyttet over til neste kurs. 

Ikke meg du siterer, men det kommer HELT an på svømmeklubben. Hver svømneklubb lagerarbeid egne kriterier. 

Anonymkode: 341e0...a26

• Liker 1
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Greit, du skjønner tegninga såpass dårlig at det er lite poeng i å fortsette. De ville jo ikke videre siden det var så marginal forskjell på trinnene. Da kommer man til punkt hvor de ikke lenger tror meg når jeg sier at det er morsommere på sel enn selunge. Fordi selunge var like kjedelig som pingvin som var like kjedelig som skilpadde osv. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...