AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #1 Skrevet 21. mars 2023 Kommer til å forlate samboeren. Vi har et felles barn på 2 år. Har en årsinntekt som varierer mellom 500.000-550.000kr brutto. Hvilke økonomiske «lettelser/goder» vil jeg få som enslig forsørger? Og hvor mye? Ser det står noe om særfradrag for enslige forsørgere på nett. Er dette et fradrag som kommer i tillegg til det personfradraget/minstefradrag? Og hvor mye får dere som er enslige forsørgere i utvidet barnetrygd? Får man utvidet barnetrygd i tillegg til farsbidrag? Faren kommer til å nekte å betale farsbidrag. det står på nett at fra 2023 er særfradraget gjort om til en kontantytelse som er lik hva skattebesparelsen var i fjor, altså 11.544kr. Hva vil dette si? Får man særfradraget overført månedlig til konto da? Anonymkode: 8e2cd...cb9
Anjatapinjata Skrevet 21. mars 2023 #2 Skrevet 21. mars 2023 Du får dobbel barnetrygd, farsbidrag kan kreves inn via nav om han ikke betaler. Så kan du ha rett på overgangsstønad og stønad til barnetilsyn om barnet/barna går i barnehage eller Sfo. Men dette gjelder om du har 60%omsorg eller mer. 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #3 Skrevet 21. mars 2023 Du kan få dobbelt barnetrygd (én b.trygd mer enn antall barn,ikke 2 per barn..),og barnebidrag regnes ut ifra begges inntekt. Du må ha barnet minst 60% for å få disse "godene". Du får ikke overgangsstønad da du tjener egne penger og derfor kan forsørge deg selv. OS er kun for de som jobber/studerer minimum 50% og ikke kan forsørge seg selv. Du kan få stønad til sfo/bhg (de dekker 64%). Det er slutt på særfradraget som enslig forelder nå,barnetrygden øker ca 900kr i mnd istedet. Anonymkode: 1ce7f...599 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #4 Skrevet 21. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kommer til å forlate samboeren. Vi har et felles barn på 2 år. Har en årsinntekt som varierer mellom 500.000-550.000kr brutto. Hvilke økonomiske «lettelser/goder» vil jeg få som enslig forsørger? Og hvor mye? Ser det står noe om særfradrag for enslige forsørgere på nett. Er dette et fradrag som kommer i tillegg til det personfradraget/minstefradrag? Og hvor mye får dere som er enslige forsørgere i utvidet barnetrygd? Får man utvidet barnetrygd i tillegg til farsbidrag? Faren kommer til å nekte å betale farsbidrag. det står på nett at fra 2023 er særfradraget gjort om til en kontantytelse som er lik hva skattebesparelsen var i fjor, altså 11.544kr. Hva vil dette si? Får man særfradraget overført månedlig til konto da? Anonymkode: 8e2cd...cb9 Hvordan bofordelingen/samvær er planlagt spiller inn. Hvem skal være hovedforsørger? Delt fast bosted gir like rettigheter i forhold til bestemmelser over barna? Et barn på hver adresse gir høyest uttelling i forhold til barnetrygd. Dette er ting dere må bli enige om sammen. Jeg er nok redd for at menn i de fleste tilfeller bare ønsker å få det overstått fortest mulig, uten å tenke på hvilke konsekvenser det kan føre til litt fremover i tid. Anonymkode: cde88...ee4
Numii Skrevet 21. mars 2023 #5 Skrevet 21. mars 2023 Gå inn på nav.no, der vil du finne en oversikt over hva du kan søke på.
Numii Skrevet 21. mars 2023 #6 Skrevet 21. mars 2023 Men til spørsmålet i tittelen din, ja, det går bra for min del. Bor ikke dyrere enn jeg har råd til. Eier leilighet med fyring inkl. Har du egen kapital? Får du med deg verdistigning av bolig f.eks? 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #7 Skrevet 21. mars 2023 Får masse penger av NAV og barnefar, så ja Anonymkode: 74033...738
Enkefrue Skrevet 21. mars 2023 #8 Skrevet 21. mars 2023 Er alene med en 7 åring på fjerde året nå. Ble enke i en alder av 31 år. Mottar diverse stønader fra Nav som utvidet barnetrygd, gjenlevende pensjon og barnepensjon. I tillegg hadde fikk jeg jo en forsikringsutbetaling etter han døde. Eide felles hus fra før av. Men hadde jeg ikke hatt stønader fra nav Nav og forsikring hadde det ikke vært like lett.
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #9 Skrevet 21. mars 2023 Jeg har hatt barnet 65 % siden barnet var 2, han er 4 nå. Går veldig fint, får ikke barnebidrag (han nekter og det er bare snakk om hundrelapper så jeg gidder ikke), men stønad til barnetilsyn og barnetrygd. Tjener helt ok, og hadde over 2 millioner i egenkapital etter bruddet. Klarer oss veldig fint 😊 Anonymkode: 9363b...b49
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå