Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kan man virkelig ikke spise pasteruisert brie? Har så craving!

Anonymkode: 2f608...c6f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Offentlige kostholdsråd sier at du ikke skal det. 

Men du kan sette deg inn i risikoen, og ta et personlig valg. Det gjorde jeg, blant annet når det kom til pastaurisert ost, og nyåpnet spekeskinke, som jeg valgte å spise. 

Hva er årsaken til at du ikke kan spise pastauraisert brie? Hvilken sykdom risikerer du? Hva kan den gjøre med fosteret?  Hvor hyppig er dette i Norge? 

Når du har svarene på det så kan du ta et personlig valg. 

Anonymkode: fc4e6...926

AnonymBruker
Skrevet

Du kan fint varmebehandle den og spise på feks pizza, sier rådene. Det gjprde jeg med både brie og blåmuggost😁

Anonymkode: ca81c...fdd

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Du kan fint varmebehandle den og spise på feks pizza, sier rådene. Det gjprde jeg med både brie og blåmuggost😁

Anonymkode: ca81c...fdd

Ja, det er jeg klar over! 😊

Skrevet (endret)

Kjenner du til konseptet om micromort? Altså risiko for død (her for fosteret, per million?) 

Det finnes en artikkel på dette, men den har ikke norske data og har paywall. 

For å si det sånn.... folk er villig til å ha setefødsel, så får du vurdere hva du tenker om ost. 

For low risk women in the UK, planned first birth at home carries an additional 843 (-200 to 2620) micromorts compared with in hospital, and planned vaginal breech birth an additional 5870 (-4400 to 18,500), compared with planned caesarean
(...) 
Compared with the above, the risk from the mother eating a serving of unpasteurised cheese, is negligible at 0.00026 micromorts.

Artikkel her: https://www.ejog.org/article/S0301-2115(20)30335-3/fulltext

Endret av Sprudlesann
lagt til link
AnonymBruker
Skrevet
Sprudlesann skrev (3 minutter siden):

Kjenner du til koseptet om micromort? Altså risiko for død (her for fosteret, per million?) 

For å si det sånn.... folk er villig til å ha setefødsel, så får du vurdere hva du tenker om ost. 

For low risk women in the UK, planned first birth at home carries an additional 843 (-200 to 2620) micromorts compared with in hospital, and planned vaginal breech birth an additional 5870 (-4400 to 18,500), compared with planned caesarean
(...) 
Compared with the above, the risk from the mother eating a serving of unpasteurised cheese, is negligible at 0.00026 micromorts.

Da må jeg bare spørre;

Gjelder det upastaurisert eller pastaurisert ost? Mykost eller fastost? 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Sprudlesann said:

Kjenner du til koseptet om micromort? Altså risiko for død (her for fosteret, per million?) 

(...) 

Nei, ikke hørt om! Men interessant.

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Da må jeg bare spørre;

Gjelder det upastaurisert eller pastaurisert ost? Mykost eller fastost? 

Det som står i abstracten er upasteurisert. Vet ikke med resten, har heller ikke tilgang til hele artikkelen. 

AnonymBruker
Skrevet
Just now, Sprudlesann said:

Det som står i abstracten er upasteurisert. Vet ikke med resten, har heller ikke tilgang til hele artikkelen. 

Jeg så abstrakten, veldig interessant!

Nå er jeg et menneske som generelt ikke blir så bekymret og tenker at én skive med pasteruisert brie i ny og ne ikke er verdens undergang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...