Gå til innhold

Noen her som har erfaring med å lese på spinningsykkel?

Majer

Anbefalte innlegg

Jeg er i en situasjon der jeg må sykle ved siden av annen trening og tenker å ta tre økter på spinningsykkel på tilsammen ti timer i uka. Med en travel timeplan er jeg nødt til å få unna litt studietid samtidig. Hvor gjennomførbart er det? Jeg er ikke interessert i å sykle hardere enn sone 1 og 2. Lesingen vil foregå på tablet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor må du trene så enormt mye? 10 timer spinning i tillegg til annen trening er mye pr uke! Det høres ut som du har et sykelig forhold til trening, når du ikke får gjort alt du skal pga all treningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Majer skrev (16 minutter siden):

Jeg er i en situasjon der jeg må sykle ved siden av annen trening og tenker å ta tre økter på spinningsykkel på tilsammen ti timer i uka. Med en travel timeplan er jeg nødt til å få unna litt studietid samtidig. Hvor gjennomførbart er det? Jeg er ikke interessert i å sykle hardere enn sone 1 og 2. Lesingen vil foregå på tablet. 

Jeg har inntrykk av at øvelser der du aktivt må tråkke (spinningsykkel, stepmaskin etc.) er vanskeligere å lese på enn for eksempel tredemølle i lav hastighet. Fordi du slutter automatisk å tråkke hvis du blir for konsentrert om det andre. Men kanskje det kan trenes opp?

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sandum.PT skrev (22 minutter siden):

Jeg har inntrykk av at øvelser der du aktivt må tråkke (spinningsykkel, stepmaskin etc.) er vanskeligere å lese på enn for eksempel tredemølle i lav hastighet. Fordi du slutter automatisk å tråkke hvis du blir for konsentrert om det andre. Men kanskje det kan trenes opp?

Det jeg er redd for😅 Vil så gjerne teste det ut, men har lungebetennelse nå. Samtidig må jeg svare på studieplass før jeg er frisk igjen 😅

Endret av Majer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grüner skrev (1 time siden):

Hvorfor må du trene så enormt mye? 10 timer spinning i tillegg til annen trening er mye pr uke! Det høres ut som du har et sykelig forhold til trening, når du ikke får gjort alt du skal pga all treningen.

Jeg hadde ikke mulighet til å trene mye i barndommen og ungdomsårene. Jeg prøver å ta det igjen nå. Siste mulighet før jeg kommer i en alder der ting går nedover. Tenker det går bra så lenge kalorier inn= kalorier ut og jeg klarer å ofre en trening for øl med venner.

Endret av Majer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg brukte en del timer i uka på sykkelen på sykkelrulle i ungdommen . Mitt inntrykk er dersom man sykler på ikke for høy motstand (noe du skriver at du ikke tenker å gjøre uansett) er det ikke problematisk å konsentrere seg om noe annet mens man sykler. Det er gjerne litt vanskeligere i starten hvis det å sykle er uvandt, men etterhvert blir det helt naturlig å la beina gå. 

Jeg forsøkte av og til å lese på prøver, men det måtte jeg gi opp etter 10-15 min etter økta startet. Ikke fordi jeg ikke klarte å trå på likt, men av disse to grunnene: 

1. Jeg blir veldig svett av å sykle innendørs. Dette inkluderer hendene, i hvert fall om man konstant holder på noe.

2. Å sykle innendørs kan være litt (les: veldig) kjedelig når øktene er lange. Jeg følte tiden gikk ekstra sent dersom jeg måtte gjøre noe tankevirksomhet.  Kan anbefale å i hvert fall ha musikk i bakgrunnen! Men dersom du ikke synes det er kjedelig er det jo lurt å bruke tiden effektivt på denne måten.

Jeg tror helt ærlig det største problemet kommer til å bli at det er drøyt lenge (mentalt sett) å sykle på en spinningsykkel i 10 timer i uka. Det innebærer at på hver av øktene sykler du i snitt 3t og 20min. Så ville anbefalt det å ikke gå rett på den mengden dersom du ikke har gjort noe av denne typen trening før. Bygg deg sakte opp. Hva med å begynne med 3x1 time i uka, også kan du øke gradvis? 

Anonymkode: b78db...7c7

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med å bruke lydbøker, lytte til forelesninger eller å lese inn notater og høre på dem i stedet? Jeg husker ofte det jeg hører på mens jeg trener kjempegodt så lenge intentisiteten ikke er helt maks. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...