AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #1 Skrevet 21. mars 2023 Hei, Jeg eier en bolig som kan selges for maks 4 500 000. Den er priset til nesten 5 300 000 på skattemeldingen. Den har aldri kunne bli solgt for 5 300 000. På skattemeldingen står det at jeg må innhente takst for å endre estimert verdi. Når jeg googler pris på takst står det 5-8000kr.. Jeg har formueskatt, så denne kunstig høye boligverdien gir meg da ca 7000kr mer i skatt enn jeg skal ha. Anonymkode: 360b8...e1d
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #2 Skrevet 21. mars 2023 Hvis du kan vise til solgte like eller liknende boliger i samme nabolag som deg, f.eks samle sammen noen annonselinker og svar fra f.eks. eiendomsmeglere på epost, burde vel skatteetaten godta dette siden det der fremkommer priser på alt? Det er jo ikke bare takstmann som kjenner markedet og vet hva alt kan selges for? Anonymkode: e72aa...44a 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #3 Skrevet 21. mars 2023 Hvordan vet du at boligen ikke er verdt mer enn 4,5 mill? Er det salg i området som kan understøtte dette? Du sparer jo inn igjen denne taksten på ett år. Du kan vel også trekke fra taksten på skatten, iallefall hvis det er i forbindelse med refinansiering. Er du medlem av en fagforrening, eller annen organisasjon? Pleier være avtaler med eiendomsmeglere i diverse medlemskap. Anonymkode: 3804c...781 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2023 #4 Skrevet 22. mars 2023 Du kan vel få en prisvurdering fra en megler gratis? Anonymkode: 60825...366 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2023 #5 Skrevet 22. mars 2023 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Hei, Jeg eier en bolig som kan selges for maks 4 500 000. Den er priset til nesten 5 300 000 på skattemeldingen. Den har aldri kunne bli solgt for 5 300 000. På skattemeldingen står det at jeg må innhente takst for å endre estimert verdi. Når jeg googler pris på takst står det 5-8000kr.. Jeg har formueskatt, så denne kunstig høye boligverdien gir meg da ca 7000kr mer i skatt enn jeg skal ha. Anonymkode: 360b8...e1d Jeg spurte akkurat inne på skattetråden om andre hadde opplevd det samme, og det var det visst. To like boliger i området ble i 2022 solgt for 4 300 000 og 4 600 000 kr, men estimert verdi på skattemeldingen er satt til 8 000 000 kr. Begge salgene ble gjort før sommeren, så jeg hadde forstått det om estimert verdi var satt til 5 millioner, og til og med 5.5 millioner, men 8 000 000! Det er helt bort i natta. Jeg snakket med skatteetaten, og de sa at vi har tre valg for å få satt ned estimert verdi: * vi må få tatt en verdivurdering * Vi må få tatt en takst, eller * vi må få innhentet dokumentasjon på salg gjort ETTER 1.juli (ikke et alternativ hos oss) Dette rekker vi ikke gjøre før innlevering av skattemeldingen, så vi må ettersende "Endringsmelding" for å få endringen godkjent for 2022. Anonymkode: d5d29...f85
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2023 #6 Skrevet 22. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg spurte akkurat inne på skattetråden om andre hadde opplevd det samme, og det var det visst. To like boliger i området ble i 2022 solgt for 4 300 000 og 4 600 000 kr, men estimert verdi på skattemeldingen er satt til 8 000 000 kr. Begge salgene ble gjort før sommeren, så jeg hadde forstått det om estimert verdi var satt til 5 millioner, og til og med 5.5 millioner, men 8 000 000! Det er helt bort i natta. Jeg snakket med skatteetaten, og de sa at vi har tre valg for å få satt ned estimert verdi: * vi må få tatt en verdivurdering * Vi må få tatt en takst, eller * vi må få innhentet dokumentasjon på salg gjort ETTER 1.juli (ikke et alternativ hos oss) Dette rekker vi ikke gjøre før innlevering av skattemeldingen, så vi må ettersende "Endringsmelding" for å få endringen godkjent for 2022. Anonymkode: d5d29...f85 Verdivurdering og e takst tar typ 10 min for en megler å sende deg kostnadsfritt ved en e-vurdering så dette kan du rekke Anonymkode: 5704c...5a7 2 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2023 #7 Skrevet 22. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Verdivurdering og e takst tar typ 10 min for en megler å sende deg kostnadsfritt ved en e-vurdering så dette kan du rekke Anonymkode: 5704c...5a7 I følge den jeg snakket med på skatteetaten må vi ha en verdivurdering fra megler som kjenner området, eller takst fra godkjent takstmann. Anonymkode: d5d29...f85
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2023 #8 Skrevet 22. mars 2023 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): I følge den jeg snakket med på skatteetaten må vi ha en verdivurdering fra megler som kjenner området, eller takst fra godkjent takstmann. Anonymkode: d5d29...f85 Det tar maks en uke å ordne. Anonymkode: 3804c...781 1
Kelsier Skrevet 22. mars 2023 #9 Skrevet 22. mars 2023 Vi kjøpte vår bolig for 12 millioner for to år siden, og nå mener Skatt at den er verdt 16,9 millioner 😵 Planlegger å få en megler til å gi oss en ny etakst uansett i forbindelse med refinansiering til rammelån, så satser på at det tar verdien betraktelig ned. Utløser dette formueskatt for deg? For hvis ikke hadde jeg droppet å bruke mye krefter på det. 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #10 Skrevet 23. mars 2023 Jeg hadde litt samme problemstilling i fjor, men det gav oss høyere eiendomsskatt og ikke formueskatt. Siden vi kjøpte året før, og kunne henvise til kjøpesum og takst da, så trengte vi ikke noen ny verdivurdering. Men selv om taksten til kommunen var helt borti natta, så gikk den like under prosenten for hva som var godkjent som avvik (25/30%). Synes det er helt horribelt at kommunen bare kan sette takst ut ifra område, da vi har en veldig gammel bolig som ikke er helt renovert eller nybygg (som gjelder alle bortsett fra oss og naboen i området her). Likevel så ser vi at de har satt ned boligverdien til det vi etterspurte i år, så hvorfor de ville stjele den tusenlapper fra oss i fjor det skjønner jeg ikke. Kommer til å stemme et annet parti i kommunevalget, da kommunen bærer mye preg av høye avgifter pga dårlig styring. Men til din problemstilling: jeg tror du vil komme rett over det som kan gå som avvik om du får en e-takst eller lignende på 4,5 mill. Få den og endre verdien i skattemeldingen. Da er det evt skatteetaten som må ta deg ut i kontroll for at dette skal bli omgjort om de mener at det ikke er riktig. Anonymkode: 4747e...d6b
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #11 Skrevet 24. mars 2023 Jeg har aldri sett en tilstandsrapport utført av takstmann som også har inneholdt en prisvurdering. Da vi spurte en takstmann om en feil i tilstandsrapporten og hva denne hadde å si for verdien på boligen, ville vedkommende ikke svare. Så jeg synes det er veldig rart å henvise til en takstmann? De fleste eiendomsmeglerkontorene gir gratis verdivurderinger og etakst. Det tar ikke lange stunda. Anonymkode: c2646...d1c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå