AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #1 Skrevet 21. mars 2023 Jeg føler alt er håpløst. Jeg har hatt GED (generalisert angstlidelse) i mange år. Har hatt symptomer siden jeg var 3-4 år gammel, som med alderen utviklet seg til angstlidelse, OCD osv.. Jeg er også oppvokst i strengt religiøst hjem, mens to av brødrene mine var på heavy amfetaminrus med psykose. Jeg føler jeg har traumer eller at det er noe annet galt med meg også, men jeg vet ikke hva. Jeg fikk diagnose OCD av BUP som 14-15 åring, men jeg slet med Derealisasjon den tiden fra et traume/dødsfall, som gjorde at jeg ikke klarte å sammarbeide med psykologen den gang. Jeg sa jeg dreit i det og han mente det var flott, av en eller annen grunn trodde han jeg var magisk frisk igjen. Ocd'en var veldig ille den tiden, men som alt annet har jeg alltid klart meg selv. Jeg har lært å kontrollere diagnosene mine til en viss grad, og ingen kan se på meg at jeg er syk eller har issues. Jeg går helt i kjellern om jeg føler at folk ikke forstår meg eller er urettferdig, og jeg får tanker om å skade meg selv iblandt av frustrasjon (gjør ikke det men). Jeg har også et ekstremt sinne, når jeg ikke får til noe spesielt. Har vurdert å bli diagnotisert for adhd også, for jeg fullfører aldri noe, mister alltid motivasjon og har også en bror som har dette. Fatter ikke hva som er galt med meg. MEN jeg er veldig sterk psykisk, til tross. Jeg har også kronisk migrene, som gjør at jeg har migrene 3-6 dager i uka og det er hardt nok bare det. Klarer ikke holde på jobb mer enn et par måneder før jeg blir sykemeldt og gir opp igjen. Jeg brenner ikke for noe som helst, men håper jeg en dag får det bra. Var hos DPS, men jeg reagerte veldig dårlig på kognitiv terapi, ettersom jeg har hatt samme tankemønster og hatt angst hele livet. Jeg kjenner ikke et liv uten angst, vet ikke hvordan det er. Han sendte skriv til fastlegen om antidepressiva og sa han ikke kunne hjelpe meg mer. Er det noen her som har hatt det slik, hvordan gikk det med dere? Fikk dere hjelp? Hvilken behandling kan hjelpe? Dere som har fått utvidet aap, går man til legen og går igjennom prosessen igjen? Eller er dette noe nav-veileder hjelper meg med? Hvor lenge prøvde dere å jobbe eller fikk behandling før dere måtte si dere ufør? DPS jeg har vært hos er helt inkompetente og enkelte virker ikke å bry seg om folks beste. Jeg håper på to år til, for å prøve å få til jobb eller finne en løsning. Jeg vil ikke gi opp enda, jeg vil ikke bli ufør, men jeg finner aldri hjelp eller løsning. Det er umulig for meg å bli helt kvitt angst, det vet jeg og er jeg klar over, men jeg hadde håpt migrenen kunne blitt bedre, og at noen kunne hjulpet meg å finne ut av det. Anonymkode: 170d7...f89
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #2 Skrevet 21. mars 2023 Hvor lenge har du hatt aap? Anonymkode: c6d3a...a00
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #3 Skrevet 21. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvor lenge har du hatt aap? Anonymkode: c6d3a...a00 Siden sommeren 2020, det tilsier vel 3 år nå. Anonymkode: 170d7...f89
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #4 Skrevet 21. mars 2023 Du får bare AAP utover 3 år, dersom du er i et utdanningsløp, eller er nær arbeid. Du får ikke uføretrygd slik ståa di er nå. Løsningen blir nok at du rett og slett bare søker AAP igjen, får ny 3 års periode, og går gjennom en ny prosess mot uføretrygd eller arbeid. Veilederen din skal hjelpe deg med dette. Anonymkode: 64413...a08
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #5 Skrevet 21. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Siden sommeren 2020, det tilsier vel 3 år nå. Anonymkode: 170d7...f89 Datteren min har hatt AAP i 11 år, så de kan utvide ganske mange ganger ja... Anonymkode: a09c3...61d
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #6 Skrevet 21. mars 2023 Du kan få forlengelse av AAP, men du må snakke med veilederen din på NAV for det er hen som fikser dette. Men da er det helt essensielt at du er i et tiltak (behandling, skole, jobb eller noe annet som kan gå under tiltak). Anonymkode: 025f9...d54 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #7 Skrevet 21. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Datteren min har hatt AAP i 11 år, så de kan utvide ganske mange ganger ja... Anonymkode: a09c3...61d Ja, jeg har selv gått på AAP så lenge. Tror det går mot 50-100% uføretrygd. Har vært i jobb to ganger, men det varte ikke lenge før jeg ble sykemeldt. Har skole som tiltak nå for vil gjerne fullføre vgs og ha muligheten til noe mer senere. Anonymkode: 025f9...d54 1
Purple_Pixiedust Skrevet 21. mars 2023 #8 Skrevet 21. mars 2023 (endret) AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Du får bare AAP utover 3 år, dersom du er i et utdanningsløp, eller er nær arbeid. Du får ikke uføretrygd slik ståa di er nå. Løsningen blir nok at du rett og slett bare søker AAP igjen, får ny 3 års periode, og går gjennom en ny prosess mot uføretrygd eller arbeid. Veilederen din skal hjelpe deg med dette. Anonymkode: 64413...a08 Du var ganske bastant på dette? Jeg vet ikke om reglene er endret, men før Nav sa jeg skulle søke ufør så sa hun at det gikk an å få forlenget AAP. Jeg fikk uføretrygd i fjor. Uten arbeidsutprøving da Nav så at det ikke var hensikt i det. Uansett TS ved forlengelse tror jeg du må snakke med din veileder og ikke fastlegen. Eller fastlegen må sikkert levere noe dokumentasjon. Endret 21. mars 2023 av Purple_Pixiedust 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #9 Skrevet 21. mars 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Du får bare AAP utover 3 år, dersom du er i et utdanningsløp, eller er nær arbeid. Du får ikke uføretrygd slik ståa di er nå. Løsningen blir nok at du rett og slett bare søker AAP igjen, får ny 3 års periode, og går gjennom en ny prosess mot uføretrygd eller arbeid. Veilederen din skal hjelpe deg med dette. Anonymkode: 64413...a08 Det er ikke sant. Finnes flere tilfeller med folk på AAP i opptil 10 år, uten noe utdanningsløp. Så dette er direkte feilinformasjon, alle er i forskjellige situasjoner og behandler på NAV forlenger AAP vedtaket ved behov. Jeg har gått på AAP i over 10 år. Hvor mye utdanning har jeg drevet med samtidig, tror du? 🤔 Anonymkode: 025f9...d54
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #10 Skrevet 21. mars 2023 Du kan når som helst gå ut i jobb selv om du er ufør, da trekkes du i stønad utfra hvor mye du får i lønn. Det er ikke sånn at man må være ufør resten av livet, det er lov å bli frisk og det er lov å ta i bruk restarbeidsevne når du etter hvert får det. Anonymkode: 05ad2...f29 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #11 Skrevet 21. mars 2023 For å snu på det: Veilederen min åpnet for å søke ufør, så da gjorde jeg det. Fikk innvilget. Men jeg går fortsatt aktivt i behandling, og skal prøve å snu alle steiner som kan snus. Som i flere aktuelle utredninger, medikamenter osv. Snakk med veilederen din, det er h*n som avgjør om det skal søkes forlengelse AAP eller om det åpnes for ufør. Du kan jobbe på begge deler - og trenger ikke forbli der Anonymkode: 811c2...277 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #12 Skrevet 21. mars 2023 Om du har hatt AAP i tre år så må du nå søke på nytt. Muligheten for å få en forlengelse utover tre år har blitt veldig vanskelig. Da anbefales det heller at man søker på nytt. Husk at det er den samme saksbehandlingstiden som ved helt nye saker, så ikke vent for lenge. Mange kontorer har lange saksbehandlingstider nå da det er mange som må søke på nytt. Anonymkode: 228a9...7c5 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #13 Skrevet 21. mars 2023 Før 2018 kunne man ha AAP i «uendelig» tid. Fra 2018 ble maksimal stønadsperiode endret til tre år, men man kunne få inntil to år på unntak om man var i utdanning eller om sykdom/skade var hovedårsaken til at man ikke var ferdig avklart og man enten hadde vært forhindret fra å kombinere behandling og arbeidsrettede tiltak eller man hadde vært gjennom langvarig utredning før hensiktsmessig behandling og/eller arbeidsrettet tiltak kunne begynne. Det ble også innført en karensperiode på 52 uker når man nådde maksdato AAP, før man igjen kunne søke. Unntaksvilkårene har nylig blitt endret, og nå fyller man vilkår for unntak om man er i utdanning eller at det er sannsynlig at man kan oppnå en arbeidsevne på mer enn 50 prosent i løpet av det neste året. Karensperioden har blitt fjernet, så om man ikke fyller vilkår for unntak kan man søke om en ny periode med en gang. Om du snart nærmer deg maksdato på AAP og du ikke er i opplæring eller det ikke er sannsynlig at du vil komme i over 50 prosent arbeid det neste året, så kan det være greit allerede nå å fremsette en ny søknad. Den vil ikke bli behandlet før det er vurdert om du fyller vilkår for unntak, men da er den klar om du ikke får videre AAP på unntak. Om din behandler og NAV-kontoret ditt etter hvert vurderer at du har prøvd all hensiktsmessig behandling og arbeidsrettede tiltak, og vurderer at din arbeidsevne er varig nedsatt, så vil du ha rett på inntil 8 måneder med arbeidsavklaringspenger mens uføresøknaden behandles. Denne perioden går helt utenom perioden med makstid på tre år pluss to år unntak. Anonymkode: 03c68...8aa
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #14 Skrevet 21. mars 2023 Jeg ble kvitt angst fullstendig ved hjelp av snåsamannen. Det finnes mennesker her i landet som driver med helbredelse på en alternativ måte. Men de er veldig vanskelige å finne. Mener ikke healere som tar betalt, men det finnes mennesker som hjelper folk gratis. Da må du lete for å finne de. Hvis du blir ufør så har ikke det noe å si, du får mer penger og kan jobbe så mye du vil. Du kan jobbe deltid og faktisk tjene bra. Eller du kan jobbe 100%. Du kan også studere. Og du kan ta lange pauser fra jobb med uføretrygd som sikkerhet. Anonymkode: ad6f6...a0c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå