AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #1 Del Skrevet 21. mars 2023 Er 36 år. Hvis jeg starter nå må jeg først ta opp matte fra vgs og så bachelor innen it. Er det for sent? Er utdannet helsesekretær og mange år bak meg i helsesektoren. Men ser ikke for meg å gjøre dette resten av livet og tenker hvis jeg skal bytte må jeg gjøre det nå, ellers blir jeg for gammel. Men det er jeg allerede kanskje? Noen som ansetter innen IT som vet? Jeg vet ikke hvilken it utdanning som ville passe meg da jeg ikke kan så mye om området enda, men for å være ærlig så ønsker jeg meg hjemmekontor og bedre lønn. Så er villig til å ofre noen år på skolen for det. Anonymkode: 990e3...f6c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #2 Del Skrevet 21. mars 2023 Jeg tror IT er veien å gå faktisk. Vet at de fleste firma trenger fler kvinner innen IT så det er en klar fordel. Da er du ferdig når du er 40 år. Det er ikke for sent. Jeg er 44 og tenker på det samme, men tenker du har veldig mye bedre forutsetninger som rekker å bli ferdig før du er 40. Anonymkode: 6732e...c32 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #3 Del Skrevet 21. mars 2023 Dette lurer jeg også på. Nærmer meg 40 og vil bytte bransje. Nå som ungene er store kunne jeg egentlig tenke meg jobb i Nordsjøen med 2/4 turnus. Men å begynne i oljebransjen fra scratch i en alder av 40 er vel lite realistisk. Så jeg har også peilet meg inn på IT. Håper det er større sjanse for å starte fra bunn som 40-åring der. Anonymkode: 6e3b1...63f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snok1 Skrevet 21. mars 2023 #4 Del Skrevet 21. mars 2023 (endret) Det er bare å sette i gang. Flere bør tenke livslang læring og karrierebytter. Jeg heier på deg, TS! Endret 21. mars 2023 av Snok1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Michaelhe Skrevet 21. mars 2023 #5 Del Skrevet 21. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Er 36 år. Hvis jeg starter nå må jeg først ta opp matte fra vgs og så bachelor innen it. Er det for sent? Er utdannet helsesekretær og mange år bak meg i helsesektoren. Men ser ikke for meg å gjøre dette resten av livet og tenker hvis jeg skal bytte må jeg gjøre det nå, ellers blir jeg for gammel. Men det er jeg allerede kanskje? Noen som ansetter innen IT som vet? Jeg vet ikke hvilken it utdanning som ville passe meg da jeg ikke kan så mye om området enda, men for å være ærlig så ønsker jeg meg hjemmekontor og bedre lønn. Så er villig til å ofre noen år på skolen for det. Anonymkode: 990e3...f6c Hva mener du med IT? Er du kreativ, har god fargesans og estetisk sans. Da kan du designe flotte nettsider, i smakfulle farger. Dvs layout. Er du matematisk anlagt, programmering? Jeg redigerer litt lyd, og da bruker jeg andre sider av IT. Det blir det samme for de som redigerer bilder eller videoer. IT er et litt vidt begrep. Du burde snevre det inn. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Toast Skrevet 21. mars 2023 #6 Del Skrevet 21. mars 2023 Tenker du på IT-utvikling? Det er slettes ikke umulig, men det er klart noen ting ved alderen gjør det vanskeligere: - Hjernens nevroplastisitet minker jo eldre man blir. Altså blir det stadig litt mer krevende å lære nye ting jo eldre man blir. Innen IT-utvikling blir man aldri ferdig utlært. Hver dag på jobb består av å løse problemer og man må hele tiden holde seg oppdatert på ny kunnskap. Man får gode lønnsvilkår og mulighet til hjemmekontor, men det er ikke alltid en dans på røde roser. Hvis man hver dag er stuck på problemer og ikke klarer å føle mestring, så vil man raskt miste selvtilliten og grue seg til jobben. Snakker av erfaring da jeg kjenner flere som har avsluttet it-karrieren sin. - Hvor mye tid, motivasjon og interesse har du? Har du barn f.eks? Et tips for å bli en dyktig it-utvikler er å også lære ting på egenhånd i tillegg til gjennom studie. For eksempel ved å lage egen nettside, app, programvare etc. Det er ikke strengt nødvendig, men jeg merker selv stor forskjell i arbeidslivet på de som kun har karret seg gjennom studie og ikke brukt noe tid på faget ellers. Hvis man har interessen og tid til dette, er det større sjanse for å oppnå mestring. Det sagt, så lenge du er klar over disse tingene, så er det i høyeste grad mulig å gjennomføre om har motivasjonen for det! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
drue Skrevet 22. mars 2023 #7 Del Skrevet 22. mars 2023 Gjør det! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #8 Del Skrevet 23. mars 2023 Man blir tregere med årene som går, mens IT er et felt i konstant utvikling, så man må til enhver tid holde tritt. Om du brenner for noe innen IT, så kan du godt prøve. Ellers la være.. Anonymkode: 82885...1df Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #9 Del Skrevet 23. mars 2023 Jeg var ferdig med min bachelorgrad innen IT da jeg var 37. Fikk jobb et halvt år før endt studie. Og det var flere i kullet som var eldre enn meg, som det har gått veldig fint med i ettertid. Kjør på! Anonymkode: bb16f...fce 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #10 Del Skrevet 23. mars 2023 HVA innen IT tenker du på? IT er mangt... Snakker du om IT-support? IT-programmering? IT-drift? Informasjonsdesign? Altså HVA innen IT? Anonymkode: de7ef...3e6 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #11 Del Skrevet 23. mars 2023 hvilken utdannelse gir en bachelor IT noen som kan linke til en slik? Anonymkode: 3c4b0...8d5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest T-AA Skrevet 23. mars 2023 #12 Del Skrevet 23. mars 2023 On 3/21/2023 at 4:10 PM, AnonymBruker said: Er 36 år. Hvis jeg starter nå må jeg først ta opp matte fra vgs og så bachelor innen it. Er det for sent? Er utdannet helsesekretær og mange år bak meg i helsesektoren. Men ser ikke for meg å gjøre dette resten av livet og tenker hvis jeg skal bytte må jeg gjøre det nå, ellers blir jeg for gammel. Men det er jeg allerede kanskje? Noen som ansetter innen IT som vet? Jeg vet ikke hvilken it utdanning som ville passe meg da jeg ikke kan så mye om området enda, men for å være ærlig så ønsker jeg meg hjemmekontor og bedre lønn. Så er villig til å ofre noen år på skolen for det. Anonymkode: 990e3...f6c Det er definitivt ikke for sent. Dersom du starter nå så har du 25-30 år igjen i arbeidslivet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #13 Del Skrevet 23. mars 2023 3 minutter siden, AnonymBruker said: hvilken utdannelse gir en bachelor IT noen som kan linke til en slik? Anonymkode: 3c4b0...8d5 https://www.noroff.no/studier/hoyskole/cyber-security https://www.usn.no/studier/bachelor-i-it-og-informasjonssystemer/ https://www.kristiania.no/studier/bachelor/informasjonsteknologi-programmering/ Anonymkode: de7ef...3e6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #14 Del Skrevet 23. mars 2023 ALTFOR SENT. Du bør være fornøyd nå. Anonymkode: 35eeb...005 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #15 Del Skrevet 23. mars 2023 Gjorde ferdig masteren min i IT da jeg var 40. Hadde en fot innenfor bransjen men starta ikke som utvikler før det. Har gått strålende og jeg stortrives. Men som andre påpeker, det forutsetter at du liker å lære hele tiden. Anonymkode: 6320f...9c2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #16 Del Skrevet 23. mars 2023 Jeg synes man bør gi seg mens leken er god, for å si det sånn. Anonymkode: 35eeb...005 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #17 Del Skrevet 23. mars 2023 8 minutter siden, AnonymBruker said: Gjorde ferdig masteren min i IT da jeg var 40. Hadde en fot innenfor bransjen men starta ikke som utvikler før det. Har gått strålende og jeg stortrives. Men som andre påpeker, det forutsetter at du liker å lære hele tiden. Anonymkode: 6320f...9c2 Vurderer å gå samme rute selv - ta en IT-utdannelse og få en jobb som utvikler. Hvilken IT-utdannelse tok du? Er du fornøyd med lønna? Anonymkode: cc6c5...c12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #18 Del Skrevet 23. mars 2023 Er man 40 er man nesten 50, og da er det vel best å gi seg. Anonymkode: 35eeb...005 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Maatte_ha_konto Skrevet 23. mars 2023 #19 Del Skrevet 23. mars 2023 Nei peis på. Det meste går bra i Norge. men IT er ikke svart eller hvitt, det er mange veier som nevnt her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå