Gå til innhold

Tips til en person som vil bli vegetarianer?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! jeg har nå nylig tatt valget å bli vegetarianer. Det er mange grunner bak dette valget, men den største er at magen min er utrolig sensitiv på de fleste typer kjøtt, så da ga det mening å kutte dette ut.

Jeg lurer på om noen har tips til matvarer som er greit å ha i skuffer og skap, og om noen har tips til forskjellige retter jeg kan lage. Også om det er noe spesielt jeg må tenke på i forhold til det å få i meg alt av næring som et menneske trenger. Har hørt mye forskjellig angående mangel av ditten og datten når folk kutter ut kjøtt.

Tusen takk på forhånd ❤️

Anonymkode: e5637...dfa

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg regner med at du kommer til å spise en del grønnsaker, belgvekster, osv. I tillegg, for å få i seg alt av næring som et menneske trenger, er noe animalsk, som f.eks. egg, fisk, skalldyr, syrnede meieriprodukter som yoghurt eller kefir bra :) 

AnonymBruker
Skrevet
Lafamiglia skrev (1 time siden):

Jeg regner med at du kommer til å spise en del grønnsaker, belgvekster, osv. I tillegg, for å få i seg alt av næring som et menneske trenger, er noe animalsk, som f.eks. egg, fisk, skalldyr, syrnede meieriprodukter som yoghurt eller kefir bra :) 

En vegetarianer spiser ikke fisk og skalldyr,og med det sagt kan man fint få i seg all næringen man trenger selvom man kutter alt animalsk. Selv har jeg spist 100% plantebasert i snart 18 år uten en eneste mangel :)  

Anonymkode: 57916...f7a

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

En vegetarianer spiser ikke fisk og skalldyr,og med det sagt kan man fint få i seg all næringen man trenger selvom man kutter alt animalsk. Selv har jeg spist 100% plantebasert i snart 18 år uten en eneste mangel :)  

Anonymkode: 57916...f7a

Det var en gedigen glipp fra min side. Jeg har vokst opp blant vegetarianere, så jeg er veldig klar over at vegetarianere ikke spiser fisk, skalldyr eller skjell (eller gelatin, eller ost med animalsk løpe) :) Men ut fra startinnlegget, så det ut til at det først og fremst var kjøtt vedkommende ville unngå, så dermed svarte jeg ut fra det, og "glemte" litt at det sto at hen ville bli vegetarianer.

Og ja, man kan sikkert få i seg all næringen man trenger selv om man kutter ut alt animalsk, men det er ikke til å komme bort fra at det krever veldig mye mer, ettersom animalsk mat er mye mer næringstett, og dessuten at mange næringsstoffer tas opp mye lettere fra animalsk mat enn fra vegetabilsk mat. Derfor gjør man det veldig vanskelig for seg selv dersom man helt kutter ut dette.

Skrevet

Ville investert i bøkene til Hanne-Lene (husker ikke etternavnet nå). Les også bloggen hennes. Jeg er ikke vegetarianer, men elsker mange av oppskriftene hennes😊

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at det krever at du setter deg veldig godt inn i det og at matlaging mange ganger vil ta lenger tid og du vil ha mindre utvalg. 

Finnes en del erstatningsprodukter nå, men de er så ultraprosseserte at jeg hadde styrt unna de i størst mulig grad. Da tenker jeg rent økologisk kjøtt er bedre en oump! som har typ 50 ingredienser du ikke vet hva er og vi ikke vet hvordan kroppen egentlig reagerer på. 

Anonymkode: 982b0...6b0

Skrevet
Kinder skrev (14 timer siden):

Ville investert i bøkene til Hanne-Lene (husker ikke etternavnet nå). Les også bloggen hennes. Jeg er ikke vegetarianer, men elsker mange av oppskriftene hennes😊

Dahlgren. Og dette er et supert tips, maten hennes er utrolig god. 

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg tenker at det krever at du setter deg veldig godt inn i det og at matlaging mange ganger vil ta lenger tid og du vil ha mindre utvalg. 

Finnes en del erstatningsprodukter nå, men de er så ultraprosseserte at jeg hadde styrt unna de i størst mulig grad. Da tenker jeg rent økologisk kjøtt er bedre en oump! som har typ 50 ingredienser du ikke vet hva er og vi ikke vet hvordan kroppen egentlig reagerer på. 

Anonymkode: 982b0...6b0

Oumph har ikke 50 ingredienser man ikke vet hva er, et kjapt googlesøk ga meg dette:

Vann, soyaprotein 24,6 %, rapsolje, salt, krydder (løkpulver, hvitløkpulver), karamellisert sukker, aroma, stabilisator (metylcellulose).

Erstatningsproduktene er nemlig ikke så dårlig som folk skal ha det til, og et godt alternativ en gang i blant. Selvom jeg foretrekker å lage ting fra bunn, er det greit med noe som tar kort tid innimellom. 

Det jeg vanligvis har hjemme er kikerter, bønner, linser, hakkede tomater, kokosmelk, masse krydder, currypaste, soyasaus, riseddik og hoisin. Det kommer jo an på hva du selv liker TS, det meste kan lages vegetarisk. Foretrekker selv det asiatiske kjøkken og har derfor endel som kan brukes til sånne retter. Krydder er viktig, da det ikke er så mye smak i alt fra før. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Hei! jeg har nå nylig tatt valget å bli vegetarianer. Det er mange grunner bak dette valget, men den største er at magen min er utrolig sensitiv på de fleste typer kjøtt, så da ga det mening å kutte dette ut.

Jeg lurer på om noen har tips til matvarer som er greit å ha i skuffer og skap, og om noen har tips til forskjellige retter jeg kan lage. Også om det er noe spesielt jeg må tenke på i forhold til det å få i meg alt av næring som et menneske trenger. Har hørt mye forskjellig angående mangel av ditten og datten når folk kutter ut kjøtt.

Tusen takk på forhånd ❤️

Anonymkode: e5637...dfa

Som vegetarianer kan du spise både egg og melkeprodukter og er derfor mindre utsatt for mangelsykdommer og feilernæring enn veganere. Men du bør nok ta D-vitamintilskudd. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...