Gå til innhold

Hvor starter man - Totaloppussning hus

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kjøpt hus som skal totaloppusses. Ikke renoveres, for det er i hovedsak overflater som skal fornyes. Unntaket er at vi må ha elektriker på alt det elektriske og rørlegger til badene. Ellers er det ingen fuktskader, vi liker planløsningen og det er absolutt levbart. Men ja, vi vil gjøre det skikkelig og har 1-2 mill til selve oppusningen. 

Vi må male alle vegger, kjøpe nye lister, legge gulv i hele huset (hva er best av parkett, laminat, ekte tre osv), rive og sette inn nytt kjøkken, mulig gjøre noe med taket innvendig (eventuelt hva? Det er tre panel i taket i dag), sette inn/ordne nytt peis-området, bytte vinduer, bytte dører ute og inne, og sikekrt mange andre ting jeg har glemt. 

Som nevnt så er det bare overflateting + elektriker og badene. 

Så hvor starter man?  Finnes det noen planleggings-side eller andre (gratis) hjelpemidler jeg kan bruke? :)

Mvh Uerfaren

Anonymkode: c68be...84a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Godt gjort at huset er så slitent inni, men tipptopp ute mtp tak, drenering, isolering, og de viktige tingene.

Anonymkode: 2c64b...697

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Litt vanskelig å vite for alle hus er forskjellige.. Her tok vi soverommene først fordi det var ekle gamle vegg til vegg tepper full av gammel moro. 

Tok deretter kjøkkenet siden det var svært lite arbeidsplass. 

Anonymkode: a4600...302

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjøkken først, så stue. Der man er mest.

Anonymkode: 3eaeb...8d7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Godt gjort at huset er så slitent inni, men tipptopp ute mtp tak, drenering, isolering, og de viktige tingene.

Området jeg bor i, er typisk et område folk bor lenge. Det er ikke så veldig uvanlig at den eldre garde som nå selger her, har passet på jevnlig vedlikehold på de tingene du nevner, men har ikke sett noen grunn til å pusse opp i særlig grad innvendig de siste 40-50 årene.

Anonymkode: 8443b...d95

• Liker 6
Skrevet

Tenker dere starter med rommene som er viktigst, å være i å trives i. 

Jeg ville absolutt anbefalt å vurdere å legge om til rør i rør, det kan bli dyrt om en venter. Kobberrør har begrenset levetid  og når de først er slitne kan det fort oppstå problemer med vannlekkasje 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Området jeg bor i, er typisk et område folk bor lenge. Det er ikke så veldig uvanlig at den eldre garde som nå selger her, har passet på jevnlig vedlikehold på de tingene du nevner, men har ikke sett noen grunn til å pusse opp i særlig grad innvendig de siste 40-50 årene.

Anonymkode: 8443b...d95

Enig! Mine svigerforeldre skiftet tak og vinduer, men de endret ikke smak innendørs :) 

Anonymkode: 2f0b4...56a

• Liker 1
Skrevet

Jeg skulle gå inn i denne tråden for å si at dere skulle droppe å tenke så mye på stil osv. 😄 Puss opp ordentlig. Bruk penger på nye vinduer, etterisolering, drenering osv. 😊

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Enig! Mine svigerforeldre skiftet tak og vinduer, men de endret ikke smak innendørs :) 

Anonymkode: 2f0b4...56a

Ja, det kan nok være sant, men ville tatt en befaring med byggmester fra ytterst og ned åkke som. Dumt å bruke 2 millioner på en flott innside om taket viser seg å være lekk.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.3.2023 den 16.52):

Det er vel ikke så rart, tak og drenering har som regel lengre levetid enn parkett og kjøkken.

Anonymkode: 515ba...c70

AnonymBruker
Skrevet

Vi kjøpte en enebolig fra 60-tallet i november. Taket var byttet i 08. Det ble drenert når de pusset opp og lagde utleiedel i kjelleren i 2019. Det ble også byttet rør, samt mye av det elektriske ble byttet da. Vi begynte med å rive vegger og tak på kjøkkenet og stuen og åpnet opp slik at det er åpen løsning. Vi lektet, etterisolerte(kommer til å etterisolere resten av huset når vi etterhvert skal bytte bordkledning)og deretter så hadde vi på gipsvegger og gipsplater i taket (vi orker ikke å rive taket andre plasser). Vi er nå nesten ferdig og må kun legge gulv, ha på foringer på kjøkkenet og få på lister. Vi har en eldre peis på stuen, men vi spraylakket den med varmebestandig spray(rørene i peisen ble byttet i 2018 eller 19). Vi har begynt å ha gips på veggene på gangen og på soverommet vårt og vi har revet et bad som vi skal utvide. Det største prosjektet blir nok badet vårt og trappen. Selv om huset er godt vedlikeholdt er det utrolig mye å gjøre. Det var strietapet omtrent på alle vegger i huset og det enkleste var å bruke gipsplater for å dekke det. Det var også teppe på alle soverommene og gangen oppe, samt i trappen(og belegg på belegg under). 

Anonymkode: 7be63...2c6

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde startet på det viktigste rommet først, det man er mest i. Stuen. 

Her hadde jeg malt før jeg hadde lagt nye gulv naturligvis ( så slipper man tenke på søl) 

Badet er jo ganske viktig også, så det nr to.. Så kjøkken og så soverom. Andre starter motsatt... 

Anonymkode: c7be4...0d4

AnonymBruker
Skrevet

Skal du uansett oppdatere alt av overflater så begynn heller med sjekk av kledning, isolasjon, tak osv. Er det ett så slitt innvendig så er det mest trolig stort potensiale i vinduer, isolasjon, vindsperre, sjekke at dampsperre er tett osv. 

Eller er det noen som alt har gjort dette ? Hvor gammelt er huset, dei ulike periodene har ulike utfordringer 

Anonymkode: cd529...ee5

AnonymBruker
Skrevet

Ville tatt denne rekkefølgen (de to første helst før innflytting): 

Kjøkken 

Stue 

Bad 

Soverom 

Ganger 

Om det er profesjonelle som skifter vinduer, så gjør de det veldig raskt. Så alt kommer litt an på om dere skal gjøre alt selv eller leie folk. Så er det jo også av betydning om dere har barn. I såfall må de ha et trygt område å oppholde seg i under hele prosessen.

Det aller viktigste er at dere gjør alt ferdig i et rom før dere begynner på neste. Mange hopper over litt her og der, og skal ta det senere, også blir ingenting helt ferdig.

Anonymkode: e6b01...569

Skrevet (endret)
On 3/21/2023 at 2:22 PM, AnonymBruker said:

Men ja, vi vil gjøre det skikkelig og har 1-2 mill til selve oppusningen. 

Vi må male alle vegger, kjøpe nye lister, legge gulv i hele huset (hva er best av parkett, laminat, ekte tre osv), rive og sette inn nytt kjøkken, mulig gjøre noe med taket innvendig (eventuelt hva? Det er tre panel i taket i dag), sette inn/ordne nytt peis-området, bytte vinduer, bytte dører ute og inne, og sikekrt mange andre ting jeg har glemt. 

Som nevnt så er det bare overflateting + elektriker og badene. 

Siden EU nå har banket gjennom et nytt energilovverk som medfører at alle bygg skal bli mer energieffektive burde du vurdere å legge opp til balansert ventilasjon i huset. Skal du uansett ordne vegger og tak innvendig er det en glimrende tid for å legge inn ventilasjonskanaler skjult i vegger, etasjeskiller og tak. Og så kan du klargjøre for varmepumpe. Om vinduer skal byttes kan det være et perfekt tidspunkt for å sjekke tilstand på isolasjon i vegger og tak. Kanskje det er hensiktsmessig å etterisolere også. Det er rimelig dust å bytte vinduer nå, og ta etterisolering senere. 

Endret av newman01
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...