AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #1 Skrevet 21. mars 2023 Hei. Eg har ein svært dyr uføreforsikring i eit privat forsikringsselskap. Den koste meg nå 10.000 kr i året. Samtidig har eg KLP som også dekke uføregrad/tap av inntekt. Er det innafor at eg seie opp uføreforsikringa eg har i det private og kun har KLP? Kva har du gjort? Kva er lurt? Den private betale ut 5.500kr i månaden fram til man er 67 år, første året man er ufør får man ikkje betalt noko (karantene tid). Er litt usikker på kva KLP dekke i grunn. Anonymkode: f68b0...b80
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #2 Skrevet 21. mars 2023 Jeg ville ikke sagt opp den private nei. Kan du heller flytte den til et rimeligere sted? Tenk hva de 5.500 i måneden vil bety om du plutselig blir syk. Jeg ble det rett før jeg kunne få uføreforsikring, og kan love det er surt å ha gått glipp av en bedre inntekt. Anonymkode: 2c6fc...468 2
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #3 Skrevet 21. mars 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hei. Eg har ein svært dyr uføreforsikring i eit privat forsikringsselskap. Den koste meg nå 10.000 kr i året. Samtidig har eg KLP som også dekke uføregrad/tap av inntekt. Er det innafor at eg seie opp uføreforsikringa eg har i det private og kun har KLP? Kva har du gjort? Kva er lurt? Den private betale ut 5.500kr i månaden fram til man er 67 år, første året man er ufør får man ikkje betalt noko (karantene tid). Er litt usikker på kva KLP dekke i grunn. Anonymkode: f68b0...b80 For det første må du sette deg inn i vilkårene hos KLP. Sannsynligvis er det en del alders begrensninger/ fratrekk. Og andre vilkår som går direkte på arbeidsforhold. For det andre ville jeg beholdt den private men flyttet den til rimeligste giver, høres ut som den både er dyr og relativt dårlig( karantene tid) der du har den nå. Anonymkode: 55604...53c 2
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #4 Skrevet 21. mars 2023 6 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg ville ikke sagt opp den private nei. Kan du heller flytte den til et rimeligere sted? Tenk hva de 5.500 i måneden vil bety om du plutselig blir syk. Jeg ble det rett før jeg kunne få uføreforsikring, og kan love det er surt å ha gått glipp av en bedre inntekt. Anonymkode: 2c6fc...468 Eg kan flytta den ja, til eit anna selskap. Spare sikkert mykje på det. 1 minutt siden, AnonymBruker said: For det første må du sette deg inn i vilkårene hos KLP. Sannsynligvis er det en del alders begrensninger/ fratrekk. Og andre vilkår som går direkte på arbeidsforhold. For det andre ville jeg beholdt den private men flyttet den til rimeligste giver, høres ut som den både er dyr og relativt dårlig( karantene tid) der du har den nå. Anonymkode: 55604...53c Det sto eigentlig litt lite om det på nett faktisk, forsikringsbeviset var og veldig generelt (sendt ut til tusenvis av folk). Sto berre at som medlem av KLP så kan man søkja om KLP sin uførepensjon dersom man har tap av inntekt på minst 20% som følje av sjukdom/skade. Man kan søkja 3.månader før sjukepenga tar slutt. Man må og ha rett til arbeidsavklaringspenger eller uføretrygd. Det gjelder og for den private forsikrigna. Ved KLP virker det nesten som man må ha ein konkret case. Men er bekjent med eldre som kombinerer uføregrad ved KLP med arbeid, der kLP dekke delvis tapt inntekt. Hadde f.eks NAV akseptert at eg hadde fått pengar utbetalt både frå KLP og privat forsikring? Nei? Alt detta blir veldig hypotetisk altså, helsa er god. Eg ser ikkje for meg at noko skal skje. Men det veit man jo aldri. Detta handle mest om å få ned prisen og i grunn læra seg litt meir om forsikringar. Anonymkode: f68b0...b80
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #5 Skrevet 21. mars 2023 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Eg kan flytta den ja, til eit anna selskap. Spare sikkert mykje på det. Det sto eigentlig litt lite om det på nett faktisk, forsikringsbeviset var og veldig generelt (sendt ut til tusenvis av folk). Sto berre at som medlem av KLP så kan man søkja om KLP sin uførepensjon dersom man har tap av inntekt på minst 20% som følje av sjukdom/skade. Man kan søkja 3.månader før sjukepenga tar slutt. Man må og ha rett til arbeidsavklaringspenger eller uføretrygd. Det gjelder og for den private forsikrigna. Ved KLP virker det nesten som man må ha ein konkret case. Men er bekjent med eldre som kombinerer uføregrad ved KLP med arbeid, der kLP dekke delvis tapt inntekt. Hadde f.eks NAV akseptert at eg hadde fått pengar utbetalt både frå KLP og privat forsikring? Nei? Alt detta blir veldig hypotetisk altså, helsa er god. Eg ser ikkje for meg at noko skal skje. Men det veit man jo aldri. Detta handle mest om å få ned prisen og i grunn læra seg litt meir om forsikringar. Anonymkode: f68b0...b80 Hvis det skulle skje en dag hvor du faktisk får en uføregrad som er under 50 % så vil du tape pensjon/ beregning av uføretrygd hvis du senere skulle bli uføretrygdet via NAV. Jeg får utbetalt uføretrygd fra KLP, men jeg får det ikke beregnet ut fra 100 % stilling, men en mye lavere stillingsprosent siden det kun er den faste stillingen de regner med. (Gikk masse ekstravakter, så kjipt at de ikke ble medregnet. Vel uansett, Jeg får 2460 kroner brutto i måneden fra dem, og det er utfra en stilling på et sted mellom 24 og 32 prosent (husker ikke nøyaktig). Får fra NAV i tillegg da, for jeg ble 100 % uføretrygdet etter yrkessykdom. Anonymkode: 3feef...b67
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #6 Skrevet 21. mars 2023 For meg skjedde det over natta. Har uføreforsikring som ikke har blitt betalt ut enda, men uten den måtte nok hus og bil blitt solgt. Så nei. Behold den. Det du får av klp er noen få tusenlapper i mnd. Anonymkode: 24e23...dbc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå