AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #1 Skrevet 21. mars 2023 Holder på å bli gal! Tenger noen råd og forsikringer om at dette går over. Skjønner tålmodighet er nøkkelen her, men i dag rant det litt over... Har en valp på 4 mnd. Verdens mest skjønne, men han er virkelig en ramp. Nærmer seg 20 kg og begynner å bli stor. Det største problemet nå er at han hopper med forlabbene opp på disker og bord. Spesielt når vi spiser. Vi gir han aldri mat, og er jo forferdelig irriterende når man aldri får spise i fred. Formiddagene går fint. Han sover mye og går en luftetur. På kveldene er han helt turbo. Litt biting (noe vi avleder med leker) men også mye bjeffing i det siste. Han er veldig avhengig av meg. Fotfølger meg uansett hvor jeg går. Går jeg fra han er det panisk bjeffing. Siden jeg bor i tomannsbolig vil jeg helst ikke at han skal stå å bjeffe lenge... Har prøvd å distrahere han slik at jeg kan gå i kjelleren eller i andre etasje, men det er full panikk. Å bli irritert eller sint hjelper ikke, for da blir han helt turbo. Kjenner tålmodigheten min er tynnslitt. Har vokst opp med hund, men kan ikke huske at de var i nærheten av dette. Har forresten valpebinge (som han aldri har likt). Satte han i den i dag for raskt å vaske gulvet, men den hoppet han glatt ut av... Anonymkode: 74f5a...882
LissiN Skrevet 21. mars 2023 #2 Skrevet 21. mars 2023 Jeg kan love deg deg bitingen går over! Når det gjelder hopping på benker, må dette trenes bort. Jeg ville hatt fokus på å be hunden ligge, eller være på fastsatt plass under måltider. Og gjerne under matlagning også. En valp på 4 mnd som nå er 20kg blir nok stor, ikke sikkert han trenger hoppe opp på ting for å få tak i det heller som voksen... Bjeffingen kan være stress, uro. Er dere flinke nok til mentalt trening? Som 4 mnd gammel valp er den trygg og god i faste omgivelser, hvordan er han hos andre? Eller i mer tettbygde strøk? God mental trening er steder hvor det skjer mye annet enn vanlig hverdag Dette kommer til å gå kjempe fint. Hvordan rase er dette? 2
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #3 Skrevet 21. mars 2023 Jeg tror man lett glemmer den første valpetiden. Man ser på bilde hvor søt valpen var og glemmer hvor slitsomt det var. Min er nå seks måneder men mindre enn din. Vi øver på «ned» og han får belønning når han holder seg på gulvet. Ellers får han beskjed om å gå på plassen sin når vi spiser. Vi begynte med det helt fra vi fikk han. Be han legge seg og belønn han også for at han fortsetter å ligge der. Eller gi han en kong eller tyggebein mens dere spiser. Min er mye roligere nå enn da han var fire måneder. Så bare hold ut og fortsett med treningen så ordner det seg nok. Anonymkode: f28c4...d22 2 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #4 Skrevet 21. mars 2023 Valpetiden var for meg verre enn babytiden. For et terrormonster som skulle formes der Øv på å ligge stille på plassen mens dere spiser. Du kan Google på YouTube etter videoer, fant mange gode tips slik! Anonymkode: 5a5c2...493 2
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #5 Skrevet 21. mars 2023 den må læres NEI. stille trening går bla ut på å ignorere den. ikke gi den oppmerksomhet. Og ja, den er nå i den verste turbotia😅 viktig å sosialiseres (masse lek) med andre hunder. Da får den ut ekstra energi. evt ta kontakt med en hundetrener. Anonymkode: 20484...611 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #6 Skrevet 21. mars 2023 Takk for svar! I dag raste han rundt i stua, opp i sofaen og sklei inn i vannskåla. Vann over alt, og jeg måtte ta meg sammen for ikke å gråte 😂 Nattevåk og lite søvn hjelper ikke. Kjeftet og han ble jo mer turbo. Sååå dårlig samvittighet. Det er nok en rase som krever litt. Og var jo det jeg ønsket siden jeg går mye i fjellet. Men siden han kun er 4 mnd. er det jo begrenset hvor langt vi kan gå. Går på valpekurs og tenker det sikkert mange justeringer jeg må gjøre. Men gleder meg virkelig til denne valgperioden er over 😂 Anonymkode: 74f5a...882
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #7 Skrevet 21. mars 2023 4 mnd og 20 kilo? Hvilken rase er det? Malamute eller noe slikt? Anonymkode: 3b677...ae1
Tabris Skrevet 21. mars 2023 #8 Skrevet 21. mars 2023 Valpetiden kan være intens, og spesielt når man har valgt en aktiv rase, men det går over. (Og da kommer ungdomstiden...). Jeg ville fokusert på å få ut mest mulig av valpens overskuddsenergi utendørs. Fokuser på god sosialisering (men ikke endeløs leking) og mye miljøtrening. Når han har sovet så har han ligget på lading og våkner med masse energi. Ta ham med ut og la ham få utforske ute. Gå over og under stubber og snuse og kose seg i naturen. Sitte ved en benk i parken og se på svaner og joggere. Gå langs en vei hvor han får se biler, lastebiler og trafikk. Anleggsarbeid, dyreliv, mennesker som er ute. Lære å kjøre bil, gå på ulike underlag osv osv. Finn en balanse hvor han får utløp for energien ute, men at han samtidig ikke får for mange inntrykk slik at han blir overtrøtt og får raptus inne av det. Her er det litt prøving og feiling for å finne balansen for akkurat deres valp. Men generelt sett måles en valps tur ikke i minutter eller meter, men i antall inntrykk. Begynn gjerne å tren litt med ham. Kontakttrening, sitt, ligg - nesearbeid er gull for å roe ned! Godbitsøk flere ganger når dere er ute. Gjerne som noe av det siste dere gjør før dere går inn slik at han får roet ned. Masse gode tyggeting inne. Tyggebein og fylt kong. Ingen leking og herjing inne. Inne er det rolige aktiviteter, for å venne valpen til at det er ro inne og aktivisering ute. Det er også helt naturlig for en valp at den ikke vil være alene. Det er et "instinkt" som sier dem at de ikke vil overleve alene og de er derfor programmert til å være der eier er, alltid. Du kan begynne å trene på at han skal være hjemme alene, men da med å gå frem så sakte at han aldri rekker å bli urolig eller lage lyd. Gå ut ytterdøren, lukk den og gå inn igjen med en gang. Fortsett dagen som vanlig uten å gjøre noe ut av det. Gjenta mange ganger om dagen til valpen ikke lenger bryr seg om at du gjør det Da kan du være borte 1-2 sekunder før du går inn. Gjenta mange ganger om dagen osv. Hvis han kaver seg opp eller lager lyd så har du gått for fort frem og må gå litt tilbake i treningen. 1 2
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #9 Skrevet 21. mars 2023 Hvilken rase er dette? Jeg kan love deg at valpetiden og biteperioden går over, men blir avløst av tenåringsperiode med selektiv hørsel😉 Tren i 10-15 min på enkle ting som sitt, dekk, spinn (snurr rundt), og tren på å være i ro. Alle hunder trenger mental stimuli, søke etter godbiter (eller lunsjen….) ute i hagen kan være slitsomt nok for en valp på sen alderen. Å trene hund skal være gøy, men det er en prøvelse til tider😄 Anonymkode: 46e0a...cfd
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #10 Skrevet 21. mars 2023 Føler med deg! Jeg har også en 4 mnd gammel valp som nå er 24 kg og begynner å bli stor. Han hopper og biter til tider, noe som er helt vilt plagsomt. Bjeffer på folk som er så frekke å gå forbi huset vårt. Vanskelig å roe på kvelden når vi skal sove. Valpetiden er virkelig slitsom! Jeg fant denne siden i all googlingen min: hunomhund.no Hun forklarer på en skikkelig fin måte. Anbefales. Vi har allerede testet ut mye som har fungert. Anonymkode: c8703...18d 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #11 Skrevet 21. mars 2023 Hvilken raser er så store ved bare fire måneder? Det må virkelig være slitsomt.. Anonymkode: 04309...d19
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #12 Skrevet 21. mars 2023 Tenk på hvor streng og bestemt tispa er når hun setter på plass valpen sin når den gjør noe den ikke får lov til. Så streng og bestemt må du være. Så enkelt bare ikke gjør det vanskelig. Lykke til med valpen og kos deg❤️ Anonymkode: 290ae...ba7 2
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #13 Skrevet 21. mars 2023 Med så store hunder må man være veldig bestemt og gå på skikkelige dressurkurs. Man kan ikke risikere at hunden drar eier over ende og avsted som voksen. Jeg har en voksen tispe på 25 kilo og når hun rykker til rykker hun hardt. Anonymkode: e0c93...0d3 1
°Rozárka° Skrevet 22. mars 2023 #14 Skrevet 22. mars 2023 Hold ut, det blir bedre! Kan anbefale først valpekurs, og så gå videre kurs for å håndterer ditt nye familiemedlem.😊
Troyamin Skrevet 22. mars 2023 #15 Skrevet 22. mars 2023 Oppfordrer deg til å starte med podkasten til Hundezonen med Anders og Lars. De har også en god bok for nye hundeeiere.
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2023 #16 Skrevet 22. mars 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Hvilken raser er så store ved bare fire måneder? Det må virkelig være slitsomt.. Anonymkode: 04309...d19 Jeg har en irsk ulvehund. Vi har hatt flere, de er helt fantastiske når de er voksne. Som valp er de slitsomme som en valp er, men siden han har krefter og energi som en to år gammel labrador så gjør det ting litt mer slitsomt. Anonymkode: c8703...18d
Carrot Skrevet 22. mars 2023 #17 Skrevet 22. mars 2023 Rasen er viktig i forhold til råd tenker jeg og jeg ser ikke TS si noe om hvilken rase dette er? Men generelt kan det virke som om hunden får for lite mentalt siden den blir "Ludo om kvelden"? Kanskje turer ikke er nok, kanskej er dete en arbeidsrase som trenger mental jobbing også for å bli sliten? Vi har JRT og Terv og begge trenger jobbe for å bli sliten, og de trenger at man er konsekvent og tolmodig, men begge er relativt lettlært og raske. Når det gjelder det å være alene er det noe som må læres på linje med sitt og gå pent liksom.. Og for noen hunder tar det mye lengre tid enn andre, og enkelte lærer det bare ikke.. Vi har en som overhode ikke takler å være alene, den er en dramaqueen uten like, ligger gjerne i sengen sin og slapper av for så plutselig uuuuuuule masse før den legger seg til igjen når den kommer på at den er alene hjemme (har kamera, er egentlig litt festlig å se for den mangler ikke noe, stresser ikke - bare kommer på at den ikke liker være alene og lager masse lyd) mens de andre er helt rolig og bryr seg ikke om at de er alene eller at bråkebøtta uler 😎 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå