Gå til innhold

Ferdigmat i barnehagen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde bedt om å droppe varmmat to ganger i uka hvis det står så dårlig til. Varmmat skal være et bedre måltid enn brødskive, poenget er ikke at det skal være _varmt_. Brødskive med skinke og hvitost, med grønnsaker til, er 100ganger bedre enn fiskepinner og svenske kjøttbollar.

Og nei, jeg er ikke hysterisk, men de som mener det er uinformert - sannsynligvis selvvalgt. 

Anonymkode: 397e9...c26

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg hadde bedt om å droppe varmmat to ganger i uka hvis det står så dårlig til. Varmmat skal være et bedre måltid enn brødskive, poenget er ikke at det skal være _varmt_. Brødskive med skinke og hvitost, med grønnsaker til, er 100ganger bedre enn fiskepinner og svenske kjøttbollar.

Og nei, jeg er ikke hysterisk, men de som mener det er uinformert - sannsynligvis selvvalgt. 

Kan du si noe om hvorfor du mener dette? Jeg er helt enig i at varmmat ikke nødvendigvis er bedre, men i eksempelet du nevner er også skinke og brød ultraprossesert og jeg vil gå ut i fra at de serverer grønnsaker til fiskepinnene også.

Anonymkode: 48bcc...a4e

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ser det er snakk om kommunal barnehage, og da kan du desverre ikke forvente så mye når det kommer til mat. Fikk bakover sveis da jeg oppdaget hvor dårlig maten var i kommunale barnehager i forhold til de private jeg har jobbet i tidligere. 

Anonymkode: 6a719...a6a

• Liker 1
Skrevet

Pass på hva du serverer barna dine hjemme, hvor de trossalt spiser middag hver dag. 

Går nok fint at de spiser halv- og ferdigfabrikata i barnehagen, så kan man veie opp med hjemmelaget fra grunnen av hjemme. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men dette er samme mennesker som mener barna ikke kan få kake eller bolle på bursdager..så det gir jo ikke mening 😅

Anonymkode: 0c068...928

Så det gikk ikke helt fint... 😂

Anonymkode: e8dc4...6dc

AnonymBruker
Skrevet

Haha! Nå føler jeg meg bra som har servert barna mine fiskekaker og fiskepinner to dager på rad🤦🏼‍♀️

Anonymkode: 95e3e...164

• Hjerte 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

So what? Makan til mathysteri, det tar jo ikke slutt. Halve Norges befolkning har vokst opp med Toro og halvfabrikata, det går helt fint!

Anonymkode: e13ff...1ec

80 % av nordmenn er overvektige, enda flere enn det har livsstilssykdommer, så nei, det går jo ikke helt fint. Ultraprosessert mat er skikkelig skadelig, og det begynner endelig å bli mer fokus på det.

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men dette er samme mennesker som mener barna ikke kan få kake eller bolle på bursdager..så det gir jo ikke mening 😅

Sikkert fordi de ser hvor skadelig det har vært for dem.

De fleste som røyker eller snuser ønsker ikke at barna skal begynne med det, og de fleste som er avhengige av ultraprosessert mat ønsker nok likevel at barna skal få bedre helse enn de selv.

Anonymkode: e5d7e...6af

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Mumsmums skrev (1 time siden):

Pass på hva du serverer barna dine hjemme, hvor de trossalt spiser middag hver dag. 

Går nok fint at de spiser halv- og ferdigfabrikata i barnehagen, så kan man veie opp med hjemmelaget fra grunnen av hjemme. 

Barn flest spiser flere måltider i barnehagen enn hjemme, så strengt tatt er maten i barnehagen viktigere.

I tillegg skal barnehage og skole være sosialt utjevnende, så da bør det virkelig være sunn mat i barnehagen for å veie opp for alt pakket som serverer ungene sine hel- og halvfabrikata hjemme.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Barn flest spiser flere måltider i barnehagen enn hjemme, så strengt tatt er maten i barnehagen viktigere.

I tillegg skal barnehage og skole være sosialt utjevnende, så da bør det virkelig være sunn mat i barnehagen for å veie opp for alt pakket som serverer ungene sine hel- og halvfabrikata hjemme.

Pakket..?Såpass ja...

Er det så ille med fiskepinner o.l som ikke er lagd fra bunn så ta med matpakker hjemmefra istedet da vel.

Med mindre klagestormen er stor fra kravstore foreldre forblir det nok sånn. Og tror faktisk ingen får varige men av det.

Anonymkode: 17c7a...aa3

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

80 % av nordmenn er overvektige, enda flere enn det har livsstilssykdommer, så nei, det går jo ikke helt fint. Ultraprosessert mat er skikkelig skadelig, og det begynner endelig å bli mer fokus på det.

De fleste som røyker eller snuser ønsker ikke at barna skal begynne med det, og de fleste som er avhengige av ultraprosessert mat ønsker nok likevel at barna skal få bedre helse enn de selv.

Det er bra at det blir fokus på dette, men man trenger heller ikke overdrive. Man blir ikke overvektig av å spise ultraprosessert mat én gang i uka og både godteri, ultraprosessert mat, junkfood og annet kan fint nytes av og til uten at det er skadelig på noe som helt vis. Det er helheten som teller. Fokuset bør derfor heller ligge på maten i hjemmet hvor 95% av måltidene spises eller lages.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Derfor jeg skrev, gi batna den maten du mener er riktig hjemme. Så er det ikke noe problem at de spiser hel- og halv fabrikata i barnehagen.

Jeg håper virkelig at barn spiser flere varmmåltider hjemme enn i barnehagen i løpet av en uke. Da det skrives her i HI at det serveres 2 ganger i uken. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har barn i barnehage på Grünerløkka i Oslo. Der har de Løkkabonden som lager mat til barnehagene. Økologisk vegetarmat som er kortreist, barna elsker det. 

Anonymkode: 0b607...d3e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvem tenker du skal lage all maten fra bunnen da? Det er vel viktigere at det er nok voksne som passer på barna,enn at en voksen skal stå på kjøkkenet hele dagen? I vår barnehage serveres varm mat en dag i uka. Noen ganger fra bunnen,andre ganger kan det være ferdige produkter. Som feks fiskepinner. De har alltid grønnsaker til,veksler mellom ferske grønnsaker som salat,agurk, mais,gulrot)og grønnsaksblandinger. Mitt barn spiser mye mere grønnsaker i bhg enn hjemme,og fiskepinner er da virkelig ikke det verste man kan spise... 

Anonymkode: 24d78...cac

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Nå må du rulle inn, dette er en fryktelig overforenkling. Du mener altså at ultraprossesert mat har skylden for dette? For inaktivitet har ikke noe med saken å gjøre? At vi blir eldre og følgelig får flere sykdommer har ikke noe med saken å gjøre? At mange lever under ekstremt mye stress i hverdagen har ikke noe med saken å gjøre? Men hey, lettest å skylde på maten. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Du hadde bedt om? Så det er du som bestemmer hva som serveres i barnehagen?

• Liker 2
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.3.2023 den 13.18):

Hva syns dere om at barnehage der de serverer varm lunsj to ganger i uka gir mat som er ferdiglaget feks fiskepinner fra pakke osv? 

fikk beskjed om at jeg hadde for høye forventninger om at det skulle lages fra bunn. Viktig å si at mye av maten er laget fra bunn da, men ca halvparten av varmlunsjene er ferdigmat…

Da velger du en barnehage som har kokk.  Det finnes nok av dem.

Ellers kan du ikke klage, de ansatte i barnehagen er ansatt for å være med barna, ikke lage mat fra bunnen av.

Anonymkode: e11e3...1d3

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Da velger du en barnehage som har kokk.  Det finnes nok av dem.

Ellers kan du ikke klage, de ansatte i barnehagen er ansatt for å være med barna, ikke lage mat fra bunnen av.

Anonymkode: e11e3...1d3

Det er en kokk som lager maten, står i et av postene 😅

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.3.2023 den 17.39):

Pakket..?Såpass ja...

Er det så ille med fiskepinner o.l som ikke er lagd fra bunn så ta med matpakker hjemmefra istedet da vel.

Med mindre klagestormen er stor fra kravstore foreldre forblir det nok sånn. Og tror faktisk ingen får varige men av det.

Anonymkode: 17c7a...aa3

Nei, valgte bevisst en barnehage som bryr seg om helsen til barna og serverer ordentlig mat laget fra bunnen (sammen med barna)

Arkana skrev (På 21.3.2023 den 17.40):

Det er bra at det blir fokus på dette, men man trenger heller ikke overdrive. Man blir ikke overvektig av å spise ultraprosessert mat én gang i uka og både godteri, ultraprosessert mat, junkfood og annet kan fint nytes av og til uten at det er skadelig på noe som helt vis. Det er helheten som teller. Fokuset bør derfor heller ligge på maten i hjemmet hvor 95% av måltidene spises eller lages.

Overvektig trenger man ikke å bli nei, men helseskadelig er det. 

95 % av måltidene blir ikke laget hjemme til barnehagebarn. De fleste barnehagenarn spiser både frokost, lunch og mellommåltid i barnehagen, er hjemme ca fire fem og legger seg gjerne klokka sju - de spiser med andre ord kun ett måltid per dag hjemme utenom i helgene (og i helgene er det gjerne kosemat hjemme…)

Så maten i barnehagen er den viktigste.

Mumsmums skrev (På 21.3.2023 den 18.11):

Derfor jeg skrev, gi batna den maten du mener er riktig hjemme. Så er det ikke noe problem at de spiser hel- og halv fabrikata i barnehagen.

Jeg håper virkelig at barn spiser flere varmmåltider hjemme enn i barnehagen i løpet av en uke. Da det skrives her i HI at det serveres 2 ganger i uken. 

Flere varmmåltider ja, flere måltider nei. Tipper en sånn barnehage som beskrives her serverer margarin og kjøpebrød også…

«Derfor du skrev»…? Barna spiser stort sett 3 måltider i barnehagen og 1 hjemme 5 av ukas 7 dager, 

AnonymBruker skrev (På 21.3.2023 den 19.48):

Hvem tenker du skal lage all maten fra bunnen da? Det er vel viktigere at det er nok voksne som passer på barna,enn at en voksen skal stå på kjøkkenet hele dagen? I vår barnehage serveres varm mat en dag i uka. Noen ganger fra bunnen,andre ganger kan det være ferdige produkter. Som feks fiskepinner. De har alltid grønnsaker til,veksler mellom ferske grønnsaker som salat,agurk, mais,gulrot)og grønnsaksblandinger. Mitt barn spiser mye mere grønnsaker i bhg enn hjemme,og fiskepinner er da virkelig ikke det verste man kan spise... 

I vår barnehage laget barna maten sammen med kokken, økologisk varmmat hver dag, og bakte brød og rundstykker også.

AnonymBruker skrev (På 22.3.2023 den 9.40):

Nå må du rulle inn, dette er en fryktelig overforenkling. Du mener altså at ultraprossesert mat har skylden for dette? For inaktivitet har ikke noe med saken å gjøre? At vi blir eldre og følgelig får flere sykdommer har ikke noe med saken å gjøre? At mange lever under ekstremt mye stress i hverdagen har ikke noe med saken å gjøre? Men hey, lettest å skylde på maten. 

Ultraprosessert mat har hovedskylden ja, helt klart.

Nå snakket jeg i hovedsak om helse og ikke om vekt, men også vekt er 90 % kosthold og bare 10 % trening.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes folk forlanger for mye av barnehage ansatte, uansett hva vi gjør er det aldri nok.

Til opplysning så løper vi på jobb, er stadig underbemannet og får vondt i armer og rygg. Vi gjør så godt vi bare kan.

Det er mangel på vikarer og politikere nedprioriterer barnehager.

Anonymkode: f8050...9b1

• Liker 5
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

95 % av måltidene blir ikke laget hjemme til barnehagebarn. De fleste barnehagenarn spiser både frokost, lunch og mellommåltid i barnehagen, er hjemme ca fire fem og legger seg gjerne klokka sju - de spiser med andre ord kun ett måltid per dag hjemme utenom i helgene (og i helgene er det gjerne kosemat hjemme…)

Så maten i barnehagen er den viktigste.

Selv om maten spises i barnehagen så lages den om oftest hjemme. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...