Gå til innhold

Ferdigmat i barnehagen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva syns dere om at barnehage der de serverer varm lunsj to ganger i uka gir mat som er ferdiglaget feks fiskepinner fra pakke osv? 

fikk beskjed om at jeg hadde for høye forventninger om at det skulle lages fra bunn. Viktig å si at mye av maten er laget fra bunn da, men ca halvparten av varmlunsjene er ferdigmat…

Anonymkode: 0c068...928

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

So what? Makan til mathysteri, det tar jo ikke slutt. Halve Norges befolkning har vokst opp med Toro og halvfabrikata, det går helt fint!

Anonymkode: e13ff...1ec

• Liker 20
  • Nyttig 17
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

So what? Makan til mathysteri, det tar jo ikke slutt. Halve Norges befolkning har vokst opp med Toro og halvfabrikata, det går helt fint!

Anonymkode: e13ff...1ec

Men dette er samme mennesker som mener barna ikke kan få kake eller bolle på bursdager..så det gir jo ikke mening 😅

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men dette er samme mennesker som mener barna ikke kan få kake eller bolle på bursdager..så det gir jo ikke mening 😅

Hadde det vært bedre med ferdigmat OG kaker da eller? 

Anonymkode: 5c8f2...ab3

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Når man vet hvor presset barnehagene er på bemanning om dagen og i tillegg hvor mye rart de skal ta hensyn til. F.eks alle slags intoleranser, trosretninger og f.eks veganere så syntes jeg det er knallbra om de klarer å få hele 50 prosent av måltidene til å være laget fra bunnen! Fiskepinner fra pakke er virkelig ikke det værste. Hadde skjønt det bedre om de serverte Grandiosa 4 dager i uken…

• Liker 20
  • Nyttig 10
Skrevet

Det ser jeg ikke problemet med. Er stort sett ferdig produkter i bhg vår og. Fiskepinner, tomatsuppe, pasta retter, pølse gryte etc. De feirer til og med bursdager med kake. Tenke seg til...

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Så fint tenker jeg 😊

Her får de ferdig laget mat fra et firma og den maten er grusom. Den ville jeg aldri servert til meg selv en gang. 

Fiskepinner fra butikken er da like gode som de man lager selv. Er det sånn at mange barn faktisk foretrekker bytikkkjøpt fremfor hjemmelaget.

Det er min erfaring fra tidligere jobb i barnehage. 

Anonymkode: 55716...1e4

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tenker at det er flott at de serverer varm lunsj to ganger i uka, og halvparten av gangene er det mat laget fra bunnen av! 
Det er et godt tilbud, mye bedre enn mange andre steder. 

Anonymkode: 891fb...466

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Tenker det er fantastisk de har fisk og varmmat. Om det er så krise for deg, kan du jo lage dem fra bunn til barnehagen og sende med?

Anonymkode: 231b9...dbb

• Liker 11
Skrevet (endret)

Jeg tenker også at du har for høye forventninger. Barnehagen har allerede lav nok bemanning som det er om ikke en ansatt skal stå og lage lunsj fra bunnen av i tillegg. Så kan de selvsagt ansette en kokk, det er det noen barnehager som gjør, men da vil du måtte betale mye mer i kostpenger (og hadde kanskje klaget på det i stedet). Hvis du er veldig opptatt av hjemmelaget mat er det 18 andre måltider i en uke hvor du står fritt til å lage absolutt alt fra bunnen i stedet for å klage over de to barnet spiser i barnehagen. 

Og hvis du er sjokkert over fiskepinner i barnehagen kan du jo bare glede deg til å se lunsjserveringen på SFO når barnet ditt begynner på skolen. :D 

Endret av Arkana
  • Liker 14
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke likt det. Men ville heller ikke laget noe styr.

Tenker at barnet uansett skal spise flest måltid hjemme de neste årene. Og ser egentlig ikke på ferdig-fiskepinner som så mye verre enn butikkbrød med prosessert pålegg, som er alternativet med de begrensningene barnehagen har. 

Anonymkode: 16682...d66

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Så fint tenker jeg 😊

Her får de ferdig laget mat fra et firma og den maten er grusom. Den ville jeg aldri servert til meg selv en gang. 

Fiskepinner fra butikken er da like gode som de man lager selv. Er det sånn at mange barn faktisk foretrekker bytikkkjøpt fremfor hjemmelaget.

Det er min erfaring fra tidligere jobb i barnehage. 

Anonymkode: 55716...1e4

Jeg er enig i at butikkjøpt er helt greit innimellom.

Men denne påstanden er direkte feil.

Hjemmelagede består av rene fileter av torsk eller sei. Rullet i rugmel, så ett egg, så pankomel. De butikkjøpte inneholder en del unødvendige stoffer i form av olje, salt og krydder, stabiliserende stoffer. Samt at de som oftest er laget på farseprodukt, ikke ren filet. 

Sier ikke at det er veldig ille mat, altså. Men hjemmelaget er best. 

Anonymkode: 16682...d66

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Hva syns dere om at barnehage der de serverer varm lunsj to ganger i uka gir mat som er ferdiglaget feks fiskepinner fra pakke osv? 

fikk beskjed om at jeg hadde for høye forventninger om at det skulle lages fra bunn. Viktig å si at mye av maten er laget fra bunn da, men ca halvparten av varmlunsjene er ferdigmat…

Altså.... hva er viktigst for deg? At det er personale til å være sammen med ungene,  eller at de får fiskepinner laget fra bunn av? Personaltettheten er i beste fall forsvarlig store deler av dagen fra før av.

• Liker 10
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Jeg ble selv overrasket da den varme maten som skulle serveres viste seg å være masseproduserte fiskekaker, grøt eller pølse i lompe med ketchup.

Jeg trodde også at barnehagen kunne bruke kjøkkenet på å lage noe næringsrikt fra bunn, men vår barnehage er dessverre offentlig og det er kun i noen private jeg kjenner som lages mat fra bunn og barna blir involvert i matlagingen. Vurderte barnehagebytte for yngste som har flest år igjen i barnehage av den grunn, men nærmeste privat barnehage som tilbyr ordentlig varm mat er et stykke i motsatt retning til alt annet vi kjører til, så veldig upraktisk for familiekabalen. 

• Liker 1
Skrevet

Tenker det ikke er noe å tenke over engang. Flott at de har litt varme måltider også. 

Den tubeosten og margarinen de driver og trykker i dem er ikke akkurat bedre 😅

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Viktig å nevne at personalet ikke lager maten, men får det fra kommunekjøkkenet 🙉 men er ikke misfornøyd med tilbudet altså ☺️

ts

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Viktig å nevne at personalet ikke lager maten, men får det fra kommunekjøkkenet 🙉 men er ikke misfornøyd med tilbudet altså ☺️

ts

Da tror jeg iallefall ikke du kommer noen vei med å klage 🙃

Bra du er fornøyd ellers :)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

ts

Men hvorfor har du klaget hvis du ikke er misfornøyd med tilbudet..? 

Anonymkode: 891fb...466

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Så heldige dere er som har en barnehage som serverer varmmat to ganger i uka🥰 vår barnehage har 2xbrødmåltider om dagen, hadde lett takket ja til litt fisk og varmmat, om det så var toro

Anonymkode: f1c13...246

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Folk har for høye forventninger til mat i barnehage ja. Det er allerede for få ansatte så synes man likevel de som jobber der skal være kokk istedet for å se etter barna- deres egentlige jobb?

Synes og folk er for opphengt i at barn skal få varm mat på dagen. De får vel varm mat til middag hjemme? Synes brød og frukt virker bedre til lunch jeg da, brød med pålegg kan være mer næringsrikt enn varm mat det når det skal være enkel mat som er kjapp å lage til mange.

Tenker foreldre får styre maten hjemme + matpakke. 

Anonymkode: 84ce0...673

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...