AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #1 Skrevet 21. mars 2023 Jeg er så sliten 😭😭😭 ble syk om onsdagen med skikkelig frossen kropp, det varte frem til lørdag, og nå hoster jeg som en gal, og det gjør så vondt i hodet og tissen og hoftene fordi hosten er så lite effektiv og krever så mye krefter. Nå har jeg i tillegg mistet smakssansen og luktesansen. Dette er fjerde gangen jeg er syk siden januar. Det er hvertfall en gang i mnd. Har også øyekatarr. Tror kanskje jeg har korona? Anonymkode: 3b2bc...e19
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #3 Skrevet 21. mars 2023 Du tror kanskje du har korona? Har du ikke tatt test? Viktigste du kan gjøre er å ta tilskudd av sink og d vitamin. Sink er viktig for immunforsvar, men også for lukt/smaksans. At du har mistet dette er et sikkert tegn på at du trenger påfyll. D vitamin er veldig viktig for immunforsvar, og er vanlig å ha for lite av. Ta en test. Du bør ligge på over 75 nmol. KJøp tilskudd hos helsekost, de har best produkter og gir gode råd om dosering. Anonymkode: eebb9...5a4 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #4 Skrevet 21. mars 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Du tror kanskje du har korona? Har du ikke tatt test? Viktigste du kan gjøre er å ta tilskudd av sink og d vitamin. Sink er viktig for immunforsvar, men også for lukt/smaksans. At du har mistet dette er et sikkert tegn på at du trenger påfyll. D vitamin er veldig viktig for immunforsvar, og er vanlig å ha for lite av. Ta en test. Du bør ligge på over 75 nmol. KJøp tilskudd hos helsekost, de har best produkter og gir gode råd om dosering. Anonymkode: eebb9...5a4 Ja tenkte tanken idag. Har ikke vært i butikken. Jeg tar magnesium, men kanskje sink også siden jeg tydeligvis ikke tåler noenting. Skjønner ikke hvordan ting kan være så lavt. Jeg har ikke fastlege her står på venteliste pga flytting, men kan kanskje ta noen tester når jeg får.. Anonymkode: 3b2bc...e19
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #5 Skrevet 21. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja tenkte tanken idag. Har ikke vært i butikken. Jeg tar magnesium, men kanskje sink også siden jeg tydeligvis ikke tåler noenting. Skjønner ikke hvordan ting kan være så lavt. Jeg har ikke fastlege her står på venteliste pga flytting, men kan kanskje ta noen tester når jeg får.. Anonymkode: 3b2bc...e19 Magnesium er bra, og viktig for at kroppen skal klare å bruke d vitamin. Men det er d vitamin og sink du trenger mtp immunforsvar. Dra på helsekosten, ikke kjøp på dagligvare. Å påvise mangel på sink er vanskelig. Ofte viser det ok, men ofte er kilden vår til sink mest fra planter, og dette klarer kroppen dårlig å bruke. D vitamin er vanlig å mangle, antas at minst halvparten av nordmenn har for lave verdier. Vanskelig å få i seg nok via kost. Gjennom høst og vinter bør folk flest ta gode doser, ikke bare vedlikeholdsdoser. Anonymkode: eebb9...5a4
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #6 Skrevet 21. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Magnesium er bra, og viktig for at kroppen skal klare å bruke d vitamin. Men det er d vitamin og sink du trenger mtp immunforsvar. Dra på helsekosten, ikke kjøp på dagligvare. Å påvise mangel på sink er vanskelig. Ofte viser det ok, men ofte er kilden vår til sink mest fra planter, og dette klarer kroppen dårlig å bruke. D vitamin er vanlig å mangle, antas at minst halvparten av nordmenn har for lave verdier. Vanskelig å få i seg nok via kost. Gjennom høst og vinter bør folk flest ta gode doser, ikke bare vedlikeholdsdoser. Anonymkode: eebb9...5a4 Det er så slitsomt med alle tablettene. Det burde finnes flytende, 😭😭 Anonymkode: 3b2bc...e19
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #7 Skrevet 21. mars 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det er så slitsomt med alle tablettene. Det burde finnes flytende, 😭😭 Anonymkode: 3b2bc...e19 syns du kapslene er vanskelig å svelge, eller er det bare at det er mye å svelge? Sink får du forøvrig flytende https://sunkost.no/flytende-ionisk-sink?gclid=CjwKCAjwq-WgBhBMEiwAzKSH6H6lVRazoXq_i8l2SZ6Xknr3LkSTT1TAMxRZpXbvywtgRpC5OztjUhoCfl8QAvD_BwE D vitamin bør du ta separat, de kombinerte gir altfor lave doser. Men du bør ta en test for å se hva verdiene dine er. Hvis du har tatt magnesium en stund, kan du jo ta en pause og ta d vitamin i et par mnd. Da blir det ikke flere kapsler. Ellers er det jo snakk om bare èn ekstra kapsel. Anonymkode: eebb9...5a4 1 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #8 Skrevet 21. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): syns du kapslene er vanskelig å svelge, eller er det bare at det er mye å svelge? Sink får du forøvrig flytende https://sunkost.no/flytende-ionisk-sink?gclid=CjwKCAjwq-WgBhBMEiwAzKSH6H6lVRazoXq_i8l2SZ6Xknr3LkSTT1TAMxRZpXbvywtgRpC5OztjUhoCfl8QAvD_BwE D vitamin bør du ta separat, de kombinerte gir altfor lave doser. Men du bør ta en test for å se hva verdiene dine er. Hvis du har tatt magnesium en stund, kan du jo ta en pause og ta d vitamin i et par mnd. Da blir det ikke flere kapsler. Ellers er det jo snakk om bare èn ekstra kapsel. Anonymkode: eebb9...5a4 D-vitamintilskudd finnes også som dråper på glass. Det smaker ingenting, så det går fint å dryppe rett i munnen. Da vil D-vitamin bli plukket opp av slimhinnene i munnen å gå rett over i blodet uten å måtte gå via fordøyelsen. Det virker raskere og sikrere med tanke på opptak. https://www.apotek1.no/produkter/nycoplus-d3-vitamin-draaper-10ml-986281p Det går også an å dryppe D-vitamindråper på maten. Enkelte synes det er prakk å få i D-vitamindråper i spedbarn, men det går fint an å blande D-vitamindråpene i babymaten. D-vitamindråper på brødskiva går også helt fint. En alternativ måte å ta magnesiumtilskudd er via fotbad: Løs opp en neve dødehavssalt i en stamp med varmt vann, stikk føttene nedi og nyt det til vannet blir kaldt. Dødehavssalt inneholder mye mangnesiumklorid, som kroppen tar enkelt opp gjennom huden. Epsomsalt er magnesiumsulfat (magnesium bundet til svovel) og er ikke like enkelt for kroppen å ta opp gjennom huden som magnesiumklorid, der magnesium er bundet til klor, på samme måte som natriumet i natriumklorid (kjøkkensalt). Det beste ved å tilsette mineraler i badevannet er at kroppen ikke tar det opp uten at den trenger det. Har kroppen nok mineraler fra før, vil den ikke absorbere mineraler fra badevannet. Sinkdråper går også an å bruke som krydder i maten, bortsett fra at det ikke smaker noe. Anonymkode: ed760...9c0 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2023 #9 Skrevet 22. mars 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): D-vitamintilskudd finnes også som dråper på glass. Det smaker ingenting, så det går fint å dryppe rett i munnen. Da vil D-vitamin bli plukket opp av slimhinnene i munnen å gå rett over i blodet uten å måtte gå via fordøyelsen. Det virker raskere og sikrere med tanke på opptak. https://www.apotek1.no/produkter/nycoplus-d3-vitamin-draaper-10ml-986281p Det går også an å dryppe D-vitamindråper på maten. Enkelte synes det er prakk å få i D-vitamindråper i spedbarn, men det går fint an å blande D-vitamindråpene i babymaten. D-vitamindråper på brødskiva går også helt fint. En alternativ måte å ta magnesiumtilskudd er via fotbad: Løs opp en neve dødehavssalt i en stamp med varmt vann, stikk føttene nedi og nyt det til vannet blir kaldt. Dødehavssalt inneholder mye mangnesiumklorid, som kroppen tar enkelt opp gjennom huden. Epsomsalt er magnesiumsulfat (magnesium bundet til svovel) og er ikke like enkelt for kroppen å ta opp gjennom huden som magnesiumklorid, der magnesium er bundet til klor, på samme måte som natriumet i natriumklorid (kjøkkensalt). Det beste ved å tilsette mineraler i badevannet er at kroppen ikke tar det opp uten at den trenger det. Har kroppen nok mineraler fra før, vil den ikke absorbere mineraler fra badevannet. Sinkdråper går også an å bruke som krydder i maten, bortsett fra at det ikke smaker noe. Anonymkode: ed760...9c0 Stemmer det, det hadde jeg glemt. Må uansett være mye mer lettvint å ta tilskudd av magnesium enn å ta fotbad. Greit som et ekstra tilskudd, men mer tidkrevende. https://www.life.no/kosttilskudd/vitaminer/d-vitamin/flytende-vegansk-d3-30-ml?tduid=ea217e78369634159a189b8281e46aca&utm_source=Tradedoubler&utm_medium=affiliate&utm_campaign=Prisbay.no+CSS Anonymkode: eebb9...5a4
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2023 #10 Skrevet 22. mars 2023 Høres litt ekstremt ut å være syk så ofte om man ikke har små barn eller jobber i barnehage. Sjekk D-vitaminnivået ditt, og les deg opp på hva som styrker immunforsvaret. Kort fortalt: stress er en stor dreper. Nok søvn og hvile er viktig for at kroppen skal ha det greit. Spis uprosessert, ekte mat, bevegelse i naturen, nok dagslys, gode relasjoner osv. Start i det små, og ta tak i det du kan gjøre noe med. 😊 Anonymkode: 0f90d...26e
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2023 #11 Skrevet 22. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Høres litt ekstremt ut å være syk så ofte om man ikke har små barn eller jobber i barnehage. Sjekk D-vitaminnivået ditt, og les deg opp på hva som styrker immunforsvaret. Kort fortalt: stress er en stor dreper. Nok søvn og hvile er viktig for at kroppen skal ha det greit. Spis uprosessert, ekte mat, bevegelse i naturen, nok dagslys, gode relasjoner osv. Start i det små, og ta tak i det du kan gjøre noe med. 😊 Anonymkode: 0f90d...26e Jeg har små barn, hun eldste går i barnehagen 😊 kan hende hun drar med seg masse derfra. Har stusset litt, for hun blir jo ikke syk selv (heldigvis). AnonymBruker skrev (13 timer siden): syns du kapslene er vanskelig å svelge, eller er det bare at det er mye å svelge? Sink får du forøvrig flytende https://sunkost.no/flytende-ionisk-sink?gclid=CjwKCAjwq-WgBhBMEiwAzKSH6H6lVRazoXq_i8l2SZ6Xknr3LkSTT1TAMxRZpXbvywtgRpC5OztjUhoCfl8QAvD_BwE D vitamin bør du ta separat, de kombinerte gir altfor lave doser. Men du bør ta en test for å se hva verdiene dine er. Hvis du har tatt magnesium en stund, kan du jo ta en pause og ta d vitamin i et par mnd. Da blir det ikke flere kapsler. Ellers er det jo snakk om bare èn ekstra kapsel. Anonymkode: eebb9...5a4 Det er vanskelig å svelge, jeg brekker meg ganske lett og det føles ut som den sitter fast i halsen og jeg blir dermed kvalm (og mett). Men så fint at sink også finnes flytende😊 AnonymBruker skrev (8 timer siden): D-vitamintilskudd finnes også som dråper på glass. Det smaker ingenting, så det går fint å dryppe rett i munnen. Da vil D-vitamin bli plukket opp av slimhinnene i munnen å gå rett over i blodet uten å måtte gå via fordøyelsen. Det virker raskere og sikrere med tanke på opptak. https://www.apotek1.no/produkter/nycoplus-d3-vitamin-draaper-10ml-986281p Det går også an å dryppe D-vitamindråper på maten. Enkelte synes det er prakk å få i D-vitamindråper i spedbarn, men det går fint an å blande D-vitamindråpene i babymaten. D-vitamindråper på brødskiva går også helt fint. En alternativ måte å ta magnesiumtilskudd er via fotbad: Løs opp en neve dødehavssalt i en stamp med varmt vann, stikk føttene nedi og nyt det til vannet blir kaldt. Dødehavssalt inneholder mye mangnesiumklorid, som kroppen tar enkelt opp gjennom huden. Epsomsalt er magnesiumsulfat (magnesium bundet til svovel) og er ikke like enkelt for kroppen å ta opp gjennom huden som magnesiumklorid, der magnesium er bundet til klor, på samme måte som natriumet i natriumklorid (kjøkkensalt). Det beste ved å tilsette mineraler i badevannet er at kroppen ikke tar det opp uten at den trenger det. Har kroppen nok mineraler fra før, vil den ikke absorbere mineraler fra badevannet. Sinkdråper går også an å bruke som krydder i maten, bortsett fra at det ikke smaker noe. Anonymkode: ed760...9c0 Takk for godt tips ❤️ Anonymkode: 3b2bc...e19
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2023 #12 Skrevet 22. mars 2023 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Det er vanskelig å svelge, jeg brekker meg ganske lett og det føles ut som den sitter fast i halsen og jeg blir dermed kvalm (og mett). Men så fint at sink også finnes flytende😊 Takk for godt tips ❤️ Anonymkode: 3b2bc...e19 Huff, ja jeg skjønner det. Ta deg en tur til helsekosten og kjøp d vitamin og sink flytende, på flaskene står det hvor mye man skal ta. Ta det på morgenen sammen med mat/rett etter måltid. Men igjen, greit å sjekke d vitamin hos legen, så du vet hva verdiene faktisk er først. Anonymkode: eebb9...5a4
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2023 #13 Skrevet 22. mars 2023 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Men igjen, greit å sjekke d vitamin hos legen, så du vet hva verdiene faktisk er først. Anonymkode: eebb9...5a4 D-vitamintesting er ikke anbefalt av Helsedirektoratet uten indikasjon på mangel. Testen er svært kostbar og som regel helt unødvendig. Og legene har mer enn nok å gjøre fra før. Helsedirektoratet anbefaler at alle i Norge tar D-vitamintilskudd for å unngå D-vitaminmangel. Hvis du ikke følger den anbefalingen, har du lavt D-vitaminnivå. Så enkelt er det. Hvorfor mener noen det er viktig å teste D-vitaminnivå før man tar tilskudd? Anonymkode: ed760...9c0
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2023 #14 Skrevet 22. mars 2023 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): D-vitamintesting er ikke anbefalt av Helsedirektoratet uten indikasjon på mangel. Testen er svært kostbar og som regel helt unødvendig. Og legene har mer enn nok å gjøre fra før. Helsedirektoratet anbefaler at alle i Norge tar D-vitamintilskudd for å unngå D-vitaminmangel. Hvis du ikke følger den anbefalingen, har du lavt D-vitaminnivå. Så enkelt er det. Hvorfor mener noen det er viktig å teste D-vitaminnivå før man tar tilskudd? Anonymkode: ed760...9c0 Nå er dårlig immunforsvar et av mange symptomer på for lave nivåer. Det er viktig å teste for å vite hvor lavt nivået er, slik at man tar riktig dose av tilskudd. Ved alvorlig mangel bør man få resept på høye doser, etterfulgt med kalsium når d vitamin har normalisert seg. Legen vil få mer å gjøre ved å ha pasienter som stadig vekk er syke, og det vil også koste samfunnet mer enn å ta en forbanna prøve årlig. Herregud. Anonymkode: eebb9...5a4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå