AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #1 Skrevet 21. mars 2023 Jeg brakk ankelen og opererte for snart 6 uker siden. Har vært på en kontroll og da sa de at jeg mest sannsynlig kan begynne å belaste foten 100% når 6 uker har gått. Har ikke hatt på gips og har kunnet bevege foten/ankelleddet hele tiden, kan bare ikke belaste med mer enn 20 kg enda.. Hvor lang tid tok det før dere kunne gå «normalt»? Helt uten å halte, få smerter osv. Når vil foten slutte å bli blå? For den blir blå og har en «rar» følelse i foten om jeg går mye på krykker. Anonymkode: c8de8...b5f
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #2 Skrevet 21. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg brakk ankelen og opererte for snart 6 uker siden. Har vært på en kontroll og da sa de at jeg mest sannsynlig kan begynne å belaste foten 100% når 6 uker har gått. Har ikke hatt på gips og har kunnet bevege foten/ankelleddet hele tiden, kan bare ikke belaste med mer enn 20 kg enda.. Hvor lang tid tok det før dere kunne gå «normalt»? Helt uten å halte, få smerter osv. Når vil foten slutte å bli blå? For den blir blå og har en «rar» følelse i foten om jeg går mye på krykker. Anonymkode: c8de8...b5f Gikk meg krykker i 5 mnd… de sa 6 uker men tok mye lengre tid. Jeg hadde gips da og ikke operert. Har fortsatt plager 3 år etter bruddet grunnet for stram akilles 🙄 Anbefaler deg å ta kontakt med fysioterapeut for riktig opptrening og tøying. Er mye muskler, sener og bløtvev der som kan bli påvirket. Anonymkode: 5b95f...f2f 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #3 Skrevet 21. mars 2023 fastlegen min halter ennå, to år etter... Anonymkode: 24be7...d0a
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #4 Skrevet 21. mars 2023 Jeg har brukket begge ankler (med 10 års mellomrom). Gikk normalt noen uker etter at gipsen var tatt av. Ved stor belastning over tid var det vondt i ca ett år. Fremdeles vondt iblant ved stor belastning. 4 år siden siste brudd Anonymkode: 7f2fb...a4a
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #5 Skrevet 21. mars 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Gikk meg krykker i 5 mnd… de sa 6 uker men tok mye lengre tid. Jeg hadde gips da og ikke operert. Har fortsatt plager 3 år etter bruddet grunnet for stram akilles 🙄 Anbefaler deg å ta kontakt med fysioterapeut for riktig opptrening og tøying. Er mye muskler, sener og bløtvev der som kan bli påvirket. Anonymkode: 5b95f...f2f Ble automatisk innkalt til oppfølgingstimer hos fysioterapaut etterpå så slapp å gjøre det selv. Var på en kontroll 3 uker etter operasjonen og da syntes fysioterapauten at ankelen så bra ut og at jeg hadde god bevegelighet osv. Skal dit igjen neste uke. Da skal jeg også ta røntgen. Synd å høre at du fortsatt sliter med ankelen, får håpe jeg slipper det da. Foreløpig så det i hvert fall bra ut, så går riktig vei vil jeg tro. Anonymkode: c8de8...b5f
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #6 Skrevet 21. mars 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg har brukket begge ankler (med 10 års mellomrom). Gikk normalt noen uker etter at gipsen var tatt av. Ved stor belastning over tid var det vondt i ca ett år. Fremdeles vondt iblant ved stor belastning. 4 år siden siste brudd Anonymkode: 7f2fb...a4a Hva tenker du på som stor belastning? Fikk du vondt av å f.eks gå en tur i 1-2 timer? Det er sikkert veldig individuelt da, men er interessant å høre om andres opplevelser Anonymkode: c8de8...b5f
Purple_Pixiedust Skrevet 21. mars 2023 #7 Skrevet 21. mars 2023 Det vil bli mange svar som kanskje ikke er relevant å sammenligne seg med da det er så store forskjeller på sånt. Sånn som jeg som knakk den (knuste den) sommeren 2021 og har hatt 4 operasjoner jeg har masse smerter og nedsatt funksjon. Kan max gå 2-3 km. De trodde ikke den skulle bli så dårlig da. For 1,5 år siden sa han at jeg skulle vente 8 uker med å ta opp joggingen. Men jeg kan jo bare gå litt og med halt gange.
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #8 Skrevet 21. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hva tenker du på som stor belastning? Fikk du vondt av å f.eks gå en tur i 1-2 timer? Det er sikkert veldig individuelt da, men er interessant å høre om andres opplevelser Anonymkode: c8de8...b5f Lang (flere timers) fjelltur til fots eller til hest. Spasertur 1-2 timer på asfalt eller grusvei gikk fint. Anonymkode: 7f2fb...a4a
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #9 Skrevet 21. mars 2023 Purple_Pixiedust skrev (1 minutt siden): Det vil bli mange svar som kanskje ikke er relevant å sammenligne seg med da det er så store forskjeller på sånt. Sånn som jeg som knakk den (knuste den) sommeren 2021 og har hatt 4 operasjoner jeg har masse smerter og nedsatt funksjon. Kan max gå 2-3 km. De trodde ikke den skulle bli så dårlig da. For 1,5 år siden sa han at jeg skulle vente 8 uker med å ta opp joggingen. Men jeg kan jo bare gå litt og med halt gange. Ja det er veldig sant, har hørt at det er veldig individuelt. Jeg har hatt ganske lite smerter. Var verst de 2-3 første dagene etter operasjonen. Etter dette har det kun gjort vondt hvis jeg har belastet foten for mye f.eks. Men nå de siste dagene har jeg merket at jeg ikke får vondt lenger om jeg ved uhell får belastet foten fullt. Har også prøvd å gå noen få skritt uten krykker og det klarer jeg fint (men halter litt). Skal helst unngå det da, men det tyder jo på at det går riktig vei. Anonymkode: c8de8...b5f
Purple_Pixiedust Skrevet 21. mars 2023 #10 Skrevet 21. mars 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja det er veldig sant, har hørt at det er veldig individuelt. Jeg har hatt ganske lite smerter. Var verst de 2-3 første dagene etter operasjonen. Etter dette har det kun gjort vondt hvis jeg har belastet foten for mye f.eks. Men nå de siste dagene har jeg merket at jeg ikke får vondt lenger om jeg ved uhell får belastet foten fullt. Har også prøvd å gå noen få skritt uten krykker og det klarer jeg fint (men halter litt). Skal helst unngå det da, men det tyder jo på at det går riktig vei. Anonymkode: c8de8...b5f Det er i hvert fall gode tegn.
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #11 Skrevet 21. mars 2023 Samboeren min sleit i over et år. Han er dog helt fint i dag Anonymkode: ba00d...a1f
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #12 Skrevet 21. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Lang (flere timers) fjelltur til fots eller til hest. Spasertur 1-2 timer på asfalt eller grusvei gikk fint. Anonymkode: 7f2fb...a4a Okei, det er godt å høre. Hadde vært ekstremt slitsomt å slite med å gå selv vanlige spaserturer i lang tid etterpå. Men er sikkert noen som sliter med det også dessverre Anonymkode: c8de8...b5f 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #13 Skrevet 21. mars 2023 Av rein nysgjerrighet: Hvordan i alle dager kan man belaste foten maks 20 kg? Hvordan gjør dere dette i praksis? God bedring! Anonymkode: ba00d...a1f
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #14 Skrevet 21. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Av rein nysgjerrighet: Hvordan i alle dager kan man belaste foten maks 20 kg? Hvordan gjør dere dette i praksis? God bedring! Anonymkode: ba00d...a1f Godt spørsmål! Det er vel egentlig bare at jeg kan ha foten i bakken når jeg sitter, eller såvidt når jeg står (fordi beinet veier ca 20 kg) i seg selv. Og når jeg går på krykker skal jeg gå med den «skadede» foten/beinet først imens jeg legger mye vekt på armene. Er vanskelig å vite i praksis hvor mye vekt jeg faktisk legger på foten, men det har gått greit til nå, så vil tro at jeg gjør det riktig. De 3 første ukene kunne jeg bare belaste foten med 10-15 kg og da merket jeg om jeg belasta for mye for da fikk jeg ganske vondt. Så pleide egentlig bare å hinke istedenfor for det var så vanskelig å klare å legge nesten all vekten min på armene. Anonymkode: c8de8...b5f
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #15 Skrevet 21. mars 2023 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Av rein nysgjerrighet: Hvordan i alle dager kan man belaste foten maks 20 kg? Hvordan gjør dere dette i praksis? God bedring! Anonymkode: ba00d...a1f Krykker… Anonymkode: 5b95f...f2f
Cancellara Skrevet 21. mars 2023 #16 Skrevet 21. mars 2023 jeg husker at jeg begynte å gå på foten 6 uker etter operasjonen, og da gikk jeg jevnlig noen små turer hver dag selv om det var smerter. Gradvis trente jeg opp ankelen på gym, og jeg kunne spille fotball igjen etter 5 mnd, men det var fortsatt stivt og litt smertefullt. Idag, 6 år senere så fungerer min ankel veldig bra, har ikke noe smerter....kanskje bitte litt stivhet dersom det er kaldt klima. Jeg har tro på at god opptrening hjelper selv om det er smertefullt, da er det gode utsikter for å ha en tilfredsstillende ankel resten av livet...
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #17 Skrevet 21. mars 2023 Det er nok veldig forskjellig med hvordan det blir etter et ankelbrudd. I mitt tilfelle hadde jeg ikke operasjon, men var gipset i seks uker. Første fire uker uten belastning, og fikk etter det en sko til gipsen slik at jeg kunne legge litt forsiktig vekt på den når jeg brukte krykker. Brukte krykker fire uker etter gipsen var av og ble bedre for hver uke. Etter ca. fem måneder var foten helt fin igjen. Men har hørt om andre som har fått plager i lang tid etterpå. Håper ankelen din blir helt fin igjen. Anonymkode: 06522...c16
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2023 #18 Skrevet 22. mars 2023 Cancellara skrev (På 21.3.2023 den 14.22): jeg husker at jeg begynte å gå på foten 6 uker etter operasjonen, og da gikk jeg jevnlig noen små turer hver dag selv om det var smerter. Gradvis trente jeg opp ankelen på gym, og jeg kunne spille fotball igjen etter 5 mnd, men det var fortsatt stivt og litt smertefullt. Idag, 6 år senere så fungerer min ankel veldig bra, har ikke noe smerter....kanskje bitte litt stivhet dersom det er kaldt klima. Jeg har tro på at god opptrening hjelper selv om det er smertefullt, da er det gode utsikter for å ha en tilfredsstillende ankel resten av livet... Kunne du begynne å trene opp ankelen med en gang du begynte å gå? Fikk du «lov» til å gjøre alle slags øvelser som f.eks squats? Dette er nok veldig individuelt da. Håper jeg kan begynne å trene som «normalt», (bare med lettere vekter på maskiner) om ikke så lenge. Men det viktigste for meg er jo bare å kunne gå uten krykker igjen. Så har sikkert nok med å «lære» meg det igjen i starten Anonymkode: c8de8...b5f
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2023 #19 Skrevet 22. mars 2023 AnonymBruker skrev (På 21.3.2023 den 21.03): Det er nok veldig forskjellig med hvordan det blir etter et ankelbrudd. I mitt tilfelle hadde jeg ikke operasjon, men var gipset i seks uker. Første fire uker uten belastning, og fikk etter det en sko til gipsen slik at jeg kunne legge litt forsiktig vekt på den når jeg brukte krykker. Brukte krykker fire uker etter gipsen var av og ble bedre for hver uke. Etter ca. fem måneder var foten helt fin igjen. Men har hørt om andre som har fått plager i lang tid etterpå. Håper ankelen din blir helt fin igjen. Anonymkode: 06522...c16 Takk for svar! Så bra at ankelen din var helt fin etter 5 måneder. Hvordan «plager» hadde du før de 5 månedene hadde gått? Ble du fort sliten, eller hadde du smerter frem til da? Anonymkode: c8de8...b5f
Lula Skrevet 22. mars 2023 #20 Skrevet 22. mars 2023 Tror det er veldig individuelt og avhengig av skaden Selv gikk jeg normalt dagen etter at gips var tatt av etter 6 uker. Helt smertefritt. Det skulle jeg sikkert ikke gjort, for de neste 3 dagene fikk jeg ganske vondt og haltet. Det gikk gradvis over på én ukes tid. 3 uker etter at gipsen var borte jogget jeg 6km uten smerter, og har ikke hatt noen problemer siden. Var blålig på bruddstedet i flere måneder, men altså ingen smerter eller halting. Tok mye lengre tid og var mye vondere å brekke lilletåa…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå