Gå til innhold

Leke-avtaler ender alltid med krangling og gråt...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I går kom far hjem med vår 5-åring fra en leke-avtale som nok en gang hadde endt i gråt og hyling. Jenta vår får ofte forespørsler om å leke med venner fra barnehagen etter at dagen i barnehagen er ferdig. Jeg har tidligere vært litt skeptisk til dette da jeg syns dagene i barnehagen er lange nok som de er. I tillegg blir hun veldig giret opp i lang tid etterpå og det gjør ofte at hun bruker lengre tid på å falle til ro når hun legger seg for kvelden. Men det verste er at hun aldri klarer å avslutte leken når vi kommer for å hente. Tidspunkt for henting er alltid avtalt på forhånd og foreldrene til barna hun besøker påminner henne om at vi snart kommer. Likevel går det galt hver gang! 

Vi har snakket med henne mange ganger at når en av oss kommer for å hente henne må hun være snill å komme ut i gangen, ta på jakke og sko og pent si hadet og takk for seg. Istedet ender hver eneste henting med at hun nekter å avslutte leken og ikke vil ta på yttertøy og sko. Hun løper istedet rundt eller gjemmer seg, og hører ikke på hverken oss foreldre, eller foreldrene til de barna hun besøker. Ofte må vi bare bære henne ut i bilen mens hun hyler av full hals. Dette gjør meg veldig flau, da vi har snakket med henne om dette mange ganger. Selvsagt har noen av de vennene hun har hatt på besøk også slått seg litt vrang når de hentes, men ikke som dette...I tillegg forteller hun lattermildt at hun høylytt har prompet ved middagsbordet. Hjemme gjør hun ikke dette, da går hun fra bordet og ut i gangen, så hun vet hun ikke skal oppføre seg sånn. Foreldrene til barna hun besøker må jo tro vi ikke har lært henne noe folkeskikk?

Nå lurer jeg på om det bare er best å si nei til alle lekeavtaler på hverdager og heller ta initiativ til at barna møtes lørdager eller søndager da det er bedre tid. Men samtidig har dette med avtaler etter barnehagen blitt mer og mer vanlig det siste året i vårt miljø. Det er vanskelig å si nei og vi ser at mange av de hun er venner med ofte er bortreist eller opptatt i helgene.

Noen her som opplever lignende med sine barn, fullstendig melt-down ved henting etter avtaler? (Til opplysning er hun aldri sånn når vi henter i barnehagen. Der går henting fint og hun avslutter og sier hadet). Går det over når de blir eldre eller hva gjør vi galt her?  

Anonymkode: 11785...37e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan dere invitere hjem til dere en periode istedenfor?

Anonymkode: 66af4...d75

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kan dere invitere hjem til dere en periode istedenfor?

Anonymkode: 66af4...d75

Det har vært en litt uskreven regel at man inviterer annenhver gang, så vi inviterer også barn hjem hit. Da oppfører hun seg greit. Men jeg ser at vennene kommer til foreldrene og blir med dem hjem når de skal, uten masse hyl og trass. Lurer sånn på hvorfor ikke vårt barn kan gjøre det samme 😕 

TS

Skrevet

Mange barn sliter med "overganger", og når de i tillegg er slitne etter en lang dag i barnehagen - så kan det fort bli for mye. Min yngste var slik. Siste året i barnehagen begynte vi med litt besøk, men fungerte best i helgene. Da har gjerne både store og små litt mer overskudd 😊

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
pinkcloud skrev (18 minutter siden):

Mange barn sliter med "overganger", og når de i tillegg er slitne etter en lang dag i barnehagen - så kan det fort bli for mye. Min yngste var slik. Siste året i barnehagen begynte vi med litt besøk, men fungerte best i helgene. Da har gjerne både store og små litt mer overskudd 😊

Ja, er noe med de overgangene som blir vanskelig virker det som. Har ikke tenkt på det, men gir mening. Hun kan være vanskelig å dra i gang dersom vi er hjemme og skal gjøre oss klar ti å gå ut også.

Mye enklere med leke-avtaler i helger ja, etter lange dager i bhg er de ofte slitne selv om de kan være veldig giret opp. Men virker som "alle" foreldre her synes dette er greit. Far er bekymret for om hun vil miste vennskap og havne utenfor gjengen dersom hun ikke får delta i leke-avtaler på hverdagene. 

ts

Skrevet

Som andre sier er det ikke uvanlig at barn sliter med overganger. Det vil bli bedre. Det kan hjelpe å avlede litt ved å minne dem på at de skal sees i barnehagen dagen etter eller at de skal besøke hverandre snart igjen. Jeg kan trøste deg med at også langt eldre barn kan bli sur og lei seg når de blir hentet og de ikke har lyst til å dra. De har det jo så gøy.

Og hvis noen av barnas venner hadde prompet ved middagsbordet vårt hadde jeg tatt det som et godt tegn og tenkt at de følte seg trygge og som hjemme hos oss. Ja, det er litt uhøflig, men de er jo bare barn! Ingen forventer perfekt oppførsel ved matbordet fra en femåring. Ikke bekymre deg, hun er bare fem år og helt normal. :) 

Så må jeg bare få legge til at for oss som har litt eldre barn som har hatt samme venner i årevis er det noe forunderlig fint å se at de små som satt ved bordet og rapte og erklærte at de ikke liker middagen ble til høye tenåringer som sjenert takker pent for maten og helt ubedt hjelper til med å rydde av bordet. :hjerte: Helt på siden av temaet, men jeg måtte bare si det. :) 

• Hjerte 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det kan være hun sliter litt med impulskontrollen og blir veldig fristet til å teste grenser, mtp promping ved bord når hun er borte o.l. Da kan overgangssituasjoner også være utfordrende, spesielt når det kreves at man avslutter noe morsomt. All energi brukes på å prøve og motsette seg at det morsomme tar slutt.

Impulsene hennes trekker mot å finne på noe gøy og gæli ved bordet, og ikke skulle hjem. Og fordi hun ennå ikke helt får til å regulere seg, så vinner impulsene selvom hun egentlig er klar iver hva som gjelder. 

Vet dere noe om hvordan hun gar det ifht grensesetting og regler i barnehagen? Jeg ville luftet for pedagogen om det høres kjent ut, og forhørt meg om hvordan de gjør det i hverdagen. 

Jeg ville nok også snakket med et par av de andre foreldrene. Foreslått helgedating fremfor etter barnehagen, ikke sikkert de har tenkt på det selv og vil sette pris på innspillet.

Anonymkode: eff8d...0c1

• Liker 1
  • Nyttig 1
Gjest WhisperingWind
Skrevet (endret)

Helt vanlig. Overganger kan være veldig utfordrende for noe. Spesielt on en litt sliten. 

Må bare fortsette å øve. Det går  seg til 🙃

Endret av WhisperingWind
AnonymBruker
Skrevet
Arkana skrev (6 timer siden):

Som andre sier er det ikke uvanlig at barn sliter med overganger. Det vil bli bedre. Det kan hjelpe å avlede litt ved å minne dem på at de skal sees i barnehagen dagen etter eller at de skal besøke hverandre snart igjen. Jeg kan trøste deg med at også langt eldre barn kan bli sur og lei seg når de blir hentet og de ikke har lyst til å dra. De har det jo så gøy.

Og hvis noen av barnas venner hadde prompet ved middagsbordet vårt hadde jeg tatt det som et godt tegn og tenkt at de følte seg trygge og som hjemme hos oss. Ja, det er litt uhøflig, men de er jo bare barn! Ingen forventer perfekt oppførsel ved matbordet fra en femåring. Ikke bekymre deg, hun er bare fem år og helt normal. :) 

Så må jeg bare få legge til at for oss som har litt eldre barn som har hatt samme venner i årevis er det noe forunderlig fint å se at de små som satt ved bordet og rapte og erklærte at de ikke liker middagen ble til høye tenåringer som sjenert takker pent for maten og helt ubedt hjelper til med å rydde av bordet. :hjerte: Helt på siden av temaet, men jeg måtte bare si det. :) 

Takk for innspill, det var fint å lese dette :) 

TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det kan være hun sliter litt med impulskontrollen og blir veldig fristet til å teste grenser, mtp promping ved bord når hun er borte o.l. Da kan overgangssituasjoner også være utfordrende, spesielt når det kreves at man avslutter noe morsomt. All energi brukes på å prøve og motsette seg at det morsomme tar slutt.

Impulsene hennes trekker mot å finne på noe gøy og gæli ved bordet, og ikke skulle hjem. Og fordi hun ennå ikke helt får til å regulere seg, så vinner impulsene selvom hun egentlig er klar iver hva som gjelder. 

Vet dere noe om hvordan hun gar det ifht grensesetting og regler i barnehagen? Jeg ville luftet for pedagogen om det høres kjent ut, og forhørt meg om hvordan de gjør det i hverdagen. 

Jeg ville nok også snakket med et par av de andre foreldrene. Foreslått helgedating fremfor etter barnehagen, ikke sikkert de har tenkt på det selv og vil sette pris på innspillet.

Anonymkode: eff8d...0c1

Takk for tips. Ja hun sliter nok litt med impulskontroll. Er det noe hun vil blir hun veldig skuffet om hun ikke får lov. I barnehagen kan hun også være sånn, men får ellers tilbakemelding på at hun er snill og grei. 

TS

AnonymBruker
Skrevet
WhisperingWind skrev (4 timer siden):

Helt vanlig. Overganger kan være veldig utfordrende for noe. Spesielt on en litt sliten. 

Må bare fortsette å øve. Det får seg til 🙃

Godt å høre at det er vanlig. Får bare fortsette å øve ja, og snakke med henne om det. 

TS

AnonymBruker
Skrevet

Det høres ut som hun er overstimulert og ikke klarer å regulere seg ned. Leste nylig om at overstimulering ikke nødvendigvis bare ender i gråt eller raseri, men at det også kan ende i trass, at barnet ikke hører, stikker av, ler av deg, kaster ting osv. 

Så jeg ville prøvd som du foreslår selv: å holde disse treffene til helg :) 

Anonymkode: 4b916...993

• Liker 2
Skrevet

Vi har flere barn og har hatt mange barn på besøk i den alderen der, den adferden du beskriver der anser jeg som helt vanlig. Har hatt barn på besøk( og egne) som har grått og gjemt seg ved henting, sprunget avgårde nedover gata, krypt under lekestua å gjemt seg( det funka faktisk for barnet det gjaldt,vi voksne kom oss jo ikke under :p ) , hunget loddrett ut fra trampolina mens forelder prøvde å få dratt vedkommende med seg... ja du skjønner.. sier ikke at situasjonen ikke er krevende og slitsom..men vanlig! Ja det er den 😅

• Liker 1
Skrevet
Agatha skrev (8 minutter siden):

Vi har flere barn og har hatt mange barn på besøk i den alderen der, den adferden du beskriver der anser jeg som helt vanlig. Har hatt barn på besøk( og egne) som har grått og gjemt seg ved henting, sprunget avgårde nedover gata, krypt under lekestua å gjemt seg( det funka faktisk for barnet det gjaldt,vi voksne kom oss jo ikke under 😛 ) , hunget loddrett ut fra trampolina mens forelder prøvde å få dratt vedkommende med seg... ja du skjønner.. sier ikke at situasjonen ikke er krevende og slitsom..men vanlig! Ja det er den 😅

Dette kan jeg si meg enig 😅 Husker spesielt siste år i barnehagen og 1.klasse var det mye slik. Min går i 2.klasse nå - og vi har snakket og øvd mye på dette. Her har han ofte tullet og tøyset mye når besøket skal dra, men nå er han blitt kjempe flink og klarer å stå sånn nogenlunde i ro og si hadet til kompisen sin 😏👍

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

I går kom far hjem med vår 5-åring fra en leke-avtale som nok en gang hadde endt i gråt og hyling. Jenta vår får ofte forespørsler om å leke med venner fra barnehagen etter at dagen i barnehagen er ferdig. Jeg har tidligere vært litt skeptisk til dette da jeg syns dagene i barnehagen er lange nok som de er. I tillegg blir hun veldig giret opp i lang tid etterpå og det gjør ofte at hun bruker lengre tid på å falle til ro når hun legger seg for kvelden. Men det verste er at hun aldri klarer å avslutte leken når vi kommer for å hente. Tidspunkt for henting er alltid avtalt på forhånd og foreldrene til barna hun besøker påminner henne om at vi snart kommer. Likevel går det galt hver gang! 

Vi har snakket med henne mange ganger at når en av oss kommer for å hente henne må hun være snill å komme ut i gangen, ta på jakke og sko og pent si hadet og takk for seg. Istedet ender hver eneste henting med at hun nekter å avslutte leken og ikke vil ta på yttertøy og sko. Hun løper istedet rundt eller gjemmer seg, og hører ikke på hverken oss foreldre, eller foreldrene til de barna hun besøker. Ofte må vi bare bære henne ut i bilen mens hun hyler av full hals. Dette gjør meg veldig flau, da vi har snakket med henne om dette mange ganger. Selvsagt har noen av de vennene hun har hatt på besøk også slått seg litt vrang når de hentes, men ikke som dette...I tillegg forteller hun lattermildt at hun høylytt har prompet ved middagsbordet. Hjemme gjør hun ikke dette, da går hun fra bordet og ut i gangen, så hun vet hun ikke skal oppføre seg sånn. Foreldrene til barna hun besøker må jo tro vi ikke har lært henne noe folkeskikk?

Nå lurer jeg på om det bare er best å si nei til alle lekeavtaler på hverdager og heller ta initiativ til at barna møtes lørdager eller søndager da det er bedre tid. Men samtidig har dette med avtaler etter barnehagen blitt mer og mer vanlig det siste året i vårt miljø. Det er vanskelig å si nei og vi ser at mange av de hun er venner med ofte er bortreist eller opptatt i helgene.

Noen her som opplever lignende med sine barn, fullstendig melt-down ved henting etter avtaler? (Til opplysning er hun aldri sånn når vi henter i barnehagen. Der går henting fint og hun avslutter og sier hadet). Går det over når de blir eldre eller hva gjør vi galt her?  

Legger aldri slike avtaler etter bhg har fridager til slikt

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Det høres ut som hun er overstimulert og ikke klarer å regulere seg ned. Leste nylig om at overstimulering ikke nødvendigvis bare ender i gråt eller raseri, men at det også kan ende i trass, at barnet ikke hører, stikker av, ler av deg, kaster ting osv. 

Så jeg ville prøvd som du foreslår selv: å holde disse treffene til helg :) 

Anonymkode: 4b916...993

Jeg er enig i at det høres ut som at hun er overstimulert. 

Anonymkode: 16e1d...820

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et barn på samme alder som kan reagere på samme måte. Hun gjør det ved henting i barnehagen og, egentlig i større grad da. Etter lekeavtaler hender det at det går fint. Da funker det å si nå skal vi gå om 5 minutter, fort deg å lek en siste ting, nå er det to min igjen og så drar vi. Samt å vise forståelse for at det ikke er så morsomt å gå hjem når en har det gøy. 

Vår blir også rimelig fjasete når hun er trøtt eller overstimulert. Jeg hadde ikke blitt veldig overrasket om hun hadde prompet ved bordet og ledd i en sånn setting. 

Her tenker vi helst ikke mer enn én lekeavtale i uken på ettermiddagstid. Barnet elsker det helt tydelig, både å være med og å ha med hjem. Og jeg syns nesten det virker som hun blir mer overstimulert av å være med noen hjem i helgen, kanskje fordi det ofte blir over lengre tidsrom. Men det varierer nok veldig. Også fra barn til barn. Jeg blir nesten overstimulert av disse lekeavtalene nå, og kan huske at jeg ikke hadde lyst å få eller ha besøk etter barnehagen og i tidlige barneskoleår, men eldstedatteren min er mer ekstrovert en meg. Så jeg har inntrykk av at det er viktig for henne, og så få vi bare finne en ballanse.  

Anonymkode: f7c81...d53

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...