AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #1 Skrevet 21. mars 2023 Er i en håpløs situasjon hvor far til barnet står fast på at barnet skal bo fast hos han og være hos sin mor annenhver helg. Barnet selv ønsker å bo hos mor. Barnet er 5år gammel. Problemet her er at mor ikke har økonomi til å gjennomgå en langdryg rettssak og vil heller ikke få noen støtte til dette, på bakgrunn av samboers gode inntekt. Det er ingen rettsinnstans som ville godtatt en slik ordning som er idag og det går ut over barnets ve og vel. Far til barnet har også en jobb hvor han er mye borte og det er da stemor som må ta seg av dette barnet. Er litt usikker på hvilke alternativer jeg har, når en rettssak er uaktuelt å gå inn i. Noen som er kjent med lignende problemstillinger? Anonymkode: b3a74...71c
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #2 Skrevet 21. mars 2023 Kanskje barnet har det best hos far hvis mor har veldig dårlig økonomi? Et barn på 5 år er ikke gammel nok til å velge Anonymkode: ec988...5e1 15 3
Carrot Skrevet 21. mars 2023 #3 Skrevet 21. mars 2023 (endret) Familievernskontoret er første instans, deretter kan du søke hjelp hos BV siden far overlater barnet til partner osv, men til sist er det nok retten som kommer inn og jeg som mor ville ikke uten videre latt økonomi styre for om du har så dårlig råd har du potensielt rett til fri hjelp.. Fri rettshjelp | Statsforvalteren.no Dalan Advokatfirma | Barnerett Endret 21. mars 2023 av Carrot 3
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #4 Skrevet 21. mars 2023 Hvor bor barnet i dag? Det skal mye til for å endre en eksisterende ordning. Anonymkode: 11ad9...5ec 2
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #5 Skrevet 21. mars 2023 Hvorfor ikke 50/50? Anonymkode: 74c76...efb 9 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #6 Skrevet 21. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kanskje barnet har det best hos far hvis mor har veldig dårlig økonomi? Et barn på 5 år er ikke gammel nok til å velge Anonymkode: ec988...5e1 Forskjell på å ha bra økonomi til å leve og ikke ha råd til advokat. Du veit at advokat er dyrt? Koster fort 450å for 1 time og 1500 for 1 mail. Så skjerp deg Anonymkode: fe4d1...62e 6 2
Marimma Skrevet 21. mars 2023 #7 Skrevet 21. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kanskje barnet har det best hos far hvis mor har veldig dårlig økonomi? Et barn på 5 år er ikke gammel nok til å velge Anonymkode: ec988...5e1 Man har ikke veldig dårlig økonomi fordi man ikke har råd til advokat til 3000,-/t over tid… 7 7
Veggdyret Skrevet 21. mars 2023 #8 Skrevet 21. mars 2023 Hvis mor har en samboer med "veldig god inntekt" som ikke bryr seg nok om verken mor eller stesønn til å hjelpe til med å betale for advokat, så heller jeg også mot at barnet har det best hos far... 8 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #9 Skrevet 21. mars 2023 hvorfor er ikke 50/50 ett alternativ? Synes dette høres merkelig ut. Anonymkode: b9907...a99 5
Sirah Skrevet 21. mars 2023 #10 Skrevet 21. mars 2023 Hva sier stemor til dette da? Er hun i det hele tatt interessert i å ta seg av barnet om far jobber så mye? 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #11 Skrevet 21. mars 2023 Veggdyret skrev (Akkurat nå): Hvis mor har en samboer med "veldig god inntekt" som ikke bryr seg nok om verken mor eller stesønn til å hjelpe til med å betale for advokat, så heller jeg også mot at barnet har det best hos far... De færreste vil vel betale for andres rettsprosesser, så jeg synes ikke det er sært på noen måte. Hvis situasjonen er så prekær at far uansett vil gå rettens vei, så får mor og samboer gå over til særbo en periode dersom hans inntekt hindrer henne i å få fri rettshjelp. Anonymkode: 0060a...02f 3 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #12 Skrevet 21. mars 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Kanskje barnet har det best hos far hvis mor har veldig dårlig økonomi? Et barn på 5 år er ikke gammel nok til å velge Anonymkode: ec988...5e1 Hva mener du med "veldig dårlig økonomi"? Det var ikke det det var snakk om. Jeg har ikke 500.000 til å svi av i en rettssak. Har selvsagt bil, bolig å penger til livsopphold. Anonymkode: b3a74...71c 1 3
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #13 Skrevet 21. mars 2023 Veggdyret skrev (3 minutter siden): Hvis mor har en samboer med "veldig god inntekt" som ikke bryr seg nok om verken mor eller stesønn til å hjelpe til med å betale for advokat, så heller jeg også mot at barnet har det best hos far... Vel, selv om han har en god inntekt er den ikke så god at han heller kan svi av 500.000kr til en rettssak. Alt koster vet du, inkludert det å skulle ha et huslån å betale på. Anonymkode: b3a74...71c 1 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #14 Skrevet 21. mars 2023 "å svi av" - det gjør man på ferier og andre unødige ting. For ditt barn så tar du opp lån, eller du nedprioriterer andre ting en periode. Anonymkode: 6db2b...687 5
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #15 Skrevet 21. mars 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): hvorfor er ikke 50/50 ett alternativ? Synes dette høres merkelig ut. Anonymkode: b9907...a99 Far og mor bor på forskjellige plasser og 50/50 vil derfor ikke fungere. Anonymkode: b3a74...71c
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #16 Skrevet 21. mars 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): "å svi av" - det gjør man på ferier og andre unødige ting. For ditt barn så tar du opp lån, eller du nedprioriterer andre ting en periode. Anonymkode: 6db2b...687 Slik at den dagen han havner hos meg er jeg i gjeld ? God plan. Anonymkode: b3a74...71c 1
Veggdyret Skrevet 21. mars 2023 #17 Skrevet 21. mars 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: De færreste vil vel betale for andres rettsprosesser, så jeg synes ikke det er sært på noen måte. Hvis situasjonen er så prekær at far uansett vil gå rettens vei, så får mor og samboer gå over til særbo en periode dersom hans inntekt hindrer henne i å få fri rettshjelp. Anonymkode: 0060a...02f Det er jo ikke "andres rettsprosesser", han ville betalt for sin samboers og barns rettsprosess - mennesker han bor sammen med, og som man nesten må gå ut i fra at han er glad i og ser på som sin egen familie. Dersom han omtrent ser på dem som fremmede som bor under samme tak så skjønner jeg godt at han ikke vil betale noe - men da tenker jeg samtidig at gutten kan ha det best med å bo hos far, dersom fars samboer bryr seg mer om gutten (men dette er jo bare en antagelse). Særbo for å få fri rettshjelp høres lurt ut. 3 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #18 Skrevet 21. mars 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Er i en håpløs situasjon hvor far til barnet står fast på at barnet skal bo fast hos han og være hos sin mor annenhver helg. Barnet selv ønsker å bo hos mor. Barnet er 5år gammel. Problemet her er at mor ikke har økonomi til å gjennomgå en langdryg rettssak og vil heller ikke få noen støtte til dette, på bakgrunn av samboers gode inntekt. Det er ingen rettsinnstans som ville godtatt en slik ordning som er idag og det går ut over barnets ve og vel. Far til barnet har også en jobb hvor han er mye borte og det er da stemor som må ta seg av dette barnet. Er litt usikker på hvilke alternativer jeg har, når en rettssak er uaktuelt å gå inn i. Noen som er kjent med lignende problemstillinger? Anonymkode: b3a74...71c Barnet kan jo være påvirket av mor til å si det vil bo hos mor. Det er ikke stort nok til å velge, og derfor er det først når de er eldre man skal ha hensyn til deres ønsker. Anonymkode: 7cb34...bf5 4
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #19 Skrevet 21. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): "å svi av" - det gjør man på ferier og andre unødige ting. For ditt barn så tar du opp lån, eller du nedprioriterer andre ting en periode. Anonymkode: 6db2b...687 Hadde «svidd av» alt jeg kunne for egne barn. Den kommentaren fra TS sa sitt. Anonymkode: fef6e...790 2
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #20 Skrevet 21. mars 2023 Ut fra kommentarer under tråden, er dette mor som er TS? Anonymkode: fef6e...790
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå