Gå til innhold

The Lion King (1994), burde vel hett Løvekongen og ikke Løvenes Konge?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei alle sammen!

Ok, så dere vet den klassiske filmen "The Lion King"? Vel, jeg har et lite spørsmål til dere: Hva burde den egentlig hete på norsk? Jeg mener, den offisielle norske tittelen, "Løvenes Konge", gir oss helt feil inntrykk.

For det første, handler filmen om Simba, som blir alle dyrenes konge i et begrenset, geografisk område. Han er ikke konge over alle løver i verden. Dermed bør vi heller kalle filmen "Løvekongen", slik at det passer bedre med filmens tema, og som også  er direkte oversettelse av originaltittelen.

Også, er det viktig å tenke på at filmen har en afrikansk inspirasjon og vibe. Derfor bør vi ha en norsk tittel som er mer i tråd med dette. Løvekongen passer mye bedre enn "Løvenes Konge".

Så, hva synes dere? Er dere med meg på å kalle filmen "Løvekongen" på norsk? Det er jo mye kulere og mer nøyaktig!

Takk for at dere tok dere tid til å lese dette!

Peace out!

Anonymkode: 7bc53...c50

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Tenkte litt mer på denne filmen! Er det ikke litt rart at Simba synger «I can’t wait to be king», noe som i praksis betyr at han ønsker faren død slik at han kan overta tronen, og når faren så dør, så blir Simba skikkelig lei seg?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 3/21/2023 at 12:12 PM, AnonymBruker said:

Hei alle sammen!

Ok, så dere vet den klassiske filmen "The Lion King"? Vel, jeg har et lite spørsmål til dere: Hva burde den egentlig hete på norsk? Jeg mener, den offisielle norske tittelen, "Løvenes Konge", gir oss helt feil inntrykk.

For det første, handler filmen om Simba, som blir alle dyrenes konge i et begrenset, geografisk område. Han er ikke konge over alle løver i verden. Dermed bør vi heller kalle filmen "Løvekongen", slik at det passer bedre med filmens tema, og som også  er direkte oversettelse av originaltittelen.

Også, er det viktig å tenke på at filmen har en afrikansk inspirasjon og vibe. Derfor bør vi ha en norsk tittel som er mer i tråd med dette. Løvekongen passer mye bedre enn "Løvenes Konge".

Så, hva synes dere? Er dere med meg på å kalle filmen "Løvekongen" på norsk? Det er jo mye kulere og mer nøyaktig!

Peace out!

Nei

Anonymkode: 2bf3c...44e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Helt enig og har tenkt på dette selv. Han er jo konge over alle dyrene, ikke bare løvene. Dårlig oversettelse.

Anonymkode: 1df29...393

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Språk er ikke så enkelt temmet. Når "Løvenes konge" har festet seg, blir det nok vanskelig å kollektivt endre tittelen til "Løvekongen" uansett om det skulle være semantisk mer korrekt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 3/21/2023 at 12:12 PM, AnonymBruker said:

Hei alle sammen!

Peace out!

Hvor mange ganger skal du opprette en tråd om dette?

Anonymkode: 062ee...61c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hehe, ja det har jeg faktisk ikke tenkt over før. Du hat selvfølgelig helt rett.

Samtidig som det blir teit med spin of serien som heter ‘Løvenes garde’. Mtp at det bare er en løve i den troppen. Resten av løvefamilien ser vi knapt noe til.

Anonymkode: 34271...6ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...