AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #1 Skrevet 21. mars 2023 Jeg må innrømme at jeg er litt frustrert nå. Min fire år gamle sønn hadde for første gang en jevnaldrende gutt fra barnehagen på besøk hjemme hos oss i går. Jeg var så spent på å se hvordan de ville leke sammen. Men det endte ikke helt som jeg hadde håpet. Min sønn ble raskt frustrert fordi den andre gutten, naturlig nok, ville leke med lekene hans. Til slutt mistet min sønn tålmodigheten og slo til den andre gutten. Jeg ble så flau og følte meg så dårlig som mor. Jeg ble helt satt ut. Den andre gutten oppførte seg eksemplarisk hele tiden, ble bare helt stille da slaget falt, men lekte så videre da min samboer ganske enkelte flyttet den hylende sønnen vår til et annet rom. Da jeg fortalte dette til moren til gutten da hun kom for å hente sønnen, så avfeide hun det bare med at noe lignende hadde skjedd da hennes gutt hadde en annen på besøk, fordi hennes gutt heller ikke ville låne bort lekene sine. Er dette virkelig vanlig? Hvordan håndtere dette? Vi ble enige om at dette med besøk er noe man må trene på, men jeg klarer ikke komme over hvor fælt det var å oppleve hvordan vår sønn behandlet han som kom på besøk. Noe lignende har aldri skjedd når søskenbarn o.l. på samme alder har vært på besøk. Anonymkode: d9dd5...2e6
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #2 Skrevet 21. mars 2023 Heeeelt normalt! Du må slappe av Anonymkode: 9e2b1...97f 1 1
Sensi Skrevet 21. mars 2023 #3 Skrevet 21. mars 2023 Ja. Dette skjer. Eneste dere kan gjøre er å forberede gutten på at hvis han vil ha besøk så må han godta å dele lekene sine. Speil følelsene. Hvordan ville han syns det var om han kom på besøk til andre og måtte se på at den andre lekte? Samme gjelder hvem som skal bestemme i lek. Noen er mer på enn andre. Men det er hver sin gang å bestemme. Noen ønsker ikke bestemme. Men de må øve på å sette grenser. Hvis gutten din er en tøffing som liker å bestemme, kan det være lurt å snakke om at alle må få være med å bestemme. Selvsagt tilpass barnets alder. 🙂 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #4 Skrevet 21. mars 2023 Det er både normalt og vanlig, men det kan være lurt å snakke om/øve på å låne bort lekene. Dersom det er noe han absolutt ikke vil låne bort, kan dette flyttes bort når han får besøk. Snakk om det på forhånd, så han er forberedt før besøket kommer. Anonymkode: ad5a1...646 1 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #5 Skrevet 21. mars 2023 Sønnen vår har en kompis som har både bitt og slått vår sønn. Det bunner nok ut i at det er vanskelig å dele leker, og språkutfordringer. Det er helt vanlig. Gutta koser seg veldig sammen, så at noen enkeltepisoder er utfordrende må vi bare løse sammen med dem. Nå krangler de om lekebiler, om 15 år krangler de kanskje om den samma dama. Forhåpentligvis har vi lært dem gode strategier på veien. Anonymkode: cf131...959
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #6 Skrevet 21. mars 2023 Helt normalt! Dette er også viktig lærdom for barn, fordi de ser kanskje at det andre barnet begynne å gråte. Da er det viktig å forklare og snakke med barnet som slo, at det andre barnet fikk vondt, kanskje ble redd og lei seg, og at neste gang må situasjonen løses på annen måte. Barn slår til hverandre til langt oppi skolealder. Anonymkode: f53e6...6e5
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #7 Skrevet 21. mars 2023 Barn slår ja. Ikke alle, men mange. Anonymkode: a9b39...947
Sirah Skrevet 21. mars 2023 #8 Skrevet 21. mars 2023 Dette er nok dessverre ikke unormalt. Frustrasjonen tok nok overhånd for den lille kroppen 🙃 Dere må bare snakke med han igjen og igjen om at man ikke slår og at lekene må deles når man har besøk. Det er mye som skal læres og det går ikke alltid som vi voksne ønsker.
Gjest WhisperingWind Skrevet 21. mars 2023 #9 Skrevet 21. mars 2023 Helt vanlig. Er rene fight club i bhg I perioder. Det er fasen de skal lære seg å kommunisere fremfor å bruke fysisk kontakt ved konfrontasjon.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå