AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #1 Skrevet 21. mars 2023 Det har kommet stadig fler selvtester/hjemmetester på markedet, noe som kan ha både positive og negative sider. En av disse selvtestene tenkte jeg å prøve for å se nøyaktigheten på den fordi den kan være til hjelp ved å monitorere sykdomsaktivitet. Jeg vet at testen har en nedre sensitivitet på 50 mg/kg, og da jeg tok den viste den negativ. Problemet er bare at jeg nylig har tatt en slik test på sykehuset, og da var verdien mer enn 10 ganger høyere en nederste grense på testen. Jeg avskrev selvfølgelig testen som ubrukelig, men så begynte jeg å tenke... testen har en laveste sensitivitet, men kan den også ha en høyeste sensitivitet? Kan det være at jeg hadde en for høy verdi til å gi utslag? Er det noen som kan noe om dette, og som kan gi en forklaring? Ps: denne testen er selvfølgelig helt ubrukelig for meg uansett svar, jeg ble bare nysgjerrig. 😊 Anonymkode: 7b213...349
Rotemor Skrevet 21. mars 2023 #3 Skrevet 21. mars 2023 «For høy» virkelig usannsynlig for meg. Men man kan ikke snakke generelt om selvtester uten et eksempel.
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #4 Skrevet 21. mars 2023 Sofakona skrev (1 minutt siden): Hva slags sykdom test? Kalprotektin Anonymkode: 7b213...349
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå