AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #1 Skrevet 21. mars 2023 Jeg fødte for 7 uker siden og ble klippet og sydd. Vil nå gjerne ha en gynekologtime både til sjekk at alt gror fint, samt sette inn ny spiral. Jeg trenger også ta celleprøve og tenkte å gjøre det i samme slengen. Har nå fått henvisning via lege og kontoret kontaktet meg og sa jeg var satt opp til time 16. juni. Jeg synes det høres vanvittig ut at man må vente 3 mnd? På helsestasjonen sa de at jeg strengt tatt kan gjøre disse tingene hos fastlegen, men jeg har ikke veldig lyst til det...For denne typen undersøkelse og samtale vil jeg gjerne til en gynekolog, og gjerne en kvinne. Har ikke et slikt forhold til fastlegen min at jeg ønsker å gjøre det der. Nå lurer jeg på om jeg bare må gå privat, og ta den kostnaden. Er det det folk gjør, eller venter de bare? Anonymkode: 21971...c71
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #2 Skrevet 21. mars 2023 Vanlige folk gjør det hos fastlegen. Har du en mann kan du be om å få en kvinnelig kollega av han. Anonymkode: c8e53...13e 5
Sofakona Skrevet 21. mars 2023 #3 Skrevet 21. mars 2023 Jeg fikk henvisning 7 uker etter fødsel for at de at alle var bra...3 mnd hørtes lenge ut. Men jev går privat 1 gang i året...ja det kostet..men jeg får time på noen uker og svar på prøver på 1-2 uker
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #4 Skrevet 21. mars 2023 Jeg var til gynekolog i Oslo, fikk time ila 2 uker. Men jeg har forsikring da. Offentlig må du vel vente evig lenge for ting du ikke dør av #verdensdyrestehelsevesen Anonymkode: 29c86...0c6
Rotemor Skrevet 21. mars 2023 #5 Skrevet 21. mars 2023 Sofakona skrev (2 minutter siden): Jeg fikk henvisning 7 uker etter fødsel for at de at alle var bra...3 mnd hørtes lenge ut. Men jev går privat 1 gang i året...ja det kostet..men jeg får time på noen uker og svar på prøver på 1-2 uker Tre måneders ventetid i spesialhelsetjenesten er veldig vanlig. Kanskje dessverre!! De fleste gjør jo nettopp dette hos fastlegen sin. En normalt frisk person er ikke et prioritert tilfelle. Kanskje heldigvis for andre😊 3
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #6 Skrevet 21. mars 2023 Privat gynekolog er det lett å få time til. Anonymkode: 2c759...645 2
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #7 Skrevet 21. mars 2023 Jepp, jeg gikk privat. Fikk heller ikke henvisning til spesialisthelsetjenesten - noe som egentlig er forståelig så valget var privat eller fastlegen. Anonymkode: 4195b...65d 3
Andrine& Skrevet 21. mars 2023 #8 Skrevet 21. mars 2023 Jeg går alltid privat. Du får time samme uke du bestiller å får hjelp av en trygg person som kan dette. Alt av prøver tas og de tar innvendig ultralyd, dette er veldig bra for da kan de jo faktisk se om det er tegn til noe galt eller ikke. Det koster 1700kr, dette tar jeg meg råd til en gang pr år. Det føles trygt. Veiledning ang prevensjon er også veldig bra. Jeg kan alltid ringe eller sende meld til gynekologen å hun svarer alltid raskt. 6
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #9 Skrevet 21. mars 2023 Andrine& skrev (20 minutter siden): Jeg går alltid privat. Du får time samme uke du bestiller å får hjelp av en trygg person som kan dette. Alt av prøver tas og de tar innvendig ultralyd, dette er veldig bra for da kan de jo faktisk se om det er tegn til noe galt eller ikke. Det koster 1700kr, dette tar jeg meg råd til en gang pr år. Det føles trygt. Veiledning ang prevensjon er også veldig bra. Jeg kan alltid ringe eller sende meld til gynekologen å hun svarer alltid raskt. Samme her, er veldig fornøyd. De er så mye mer erfarne enn fastleger. Anonymkode: c7815...c5e 2
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #10 Skrevet 21. mars 2023 Jeg måtte ha en gu en viss tid etter fødsel for å sjekke noe spesielt som kom opp under fødsel. Gikk først til fastlegen som prøvde men ikke helt fikk til å sjekke, så da henviste hun meg til gynekolog. Fikk time ganske raskt fordi det var noe som potensielt kunne være alvorlig. Jeg mener det er hundre prosent riktig å ikke prioriteres i spesialisthelsetjenesten om det ikke er reelt behov. At du i det hele tatt har fått henvisning er ikke nødvendigvis riktig ettersom fastlegen kunne utført det. Vil du ha kortere ventetid, så gå privat. Anonymkode: 24b3f...18a 4
Andrine& Skrevet 21. mars 2023 #11 Skrevet 21. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Samme her, er veldig fornøyd. De er så mye mer erfarne enn fastleger. Anonymkode: c7815...c5e Ja fy, jeg går aldri mer til fastlegen, nå har jeg en mannlig.. De kløner å uffer seg å virker selv veldig usikre i situasjonen så det orker jeg ikke. Jeg ville heller aldri satt inn spiral uten å ha muligheten til å få sjekket den med innvendig ultralyd. Med ca et besøk pr år er det så absolutt ikke dyrt å gå privat. 2
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #12 Skrevet 21. mars 2023 Jeg har bestilt time hos privat og det var 6 ukers ventetid pga alle som skal ta celleprøve. Jeg skal ha hjelp med en underlivssykdom som har forverret seg. Anonymkode: 50bff...dc8
Daria Skrevet 21. mars 2023 #13 Skrevet 21. mars 2023 Tre måneder er helt vanlig ventetid på alt som ikke er akutt (de gangene det har vært akutt, har jeg fått time i løpet av noen dager). Fastlegen min setter ikke inn spiral, jeg synes det er helt greit å vente de tre månedene for å få det gjort av noen som har mer rutine på det og kan sjekke med UL at den sitter riktig. 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #14 Skrevet 21. mars 2023 4 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har bestilt time hos privat og det var 6 ukers ventetid pga alle som skal ta celleprøve. Jeg skal ha hjelp med en underlivssykdom som har forverret seg. Anonymkode: 50bff...dc8 Det hørtes veldig lenge ut. Jeg bor på hamar og sjekket Volvat nå, og kunne fått time i morgen. Har du andre private gynekologer du kan sjekke om har time før i nærheten av deg? Anonymkode: ad6e4...518
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #15 Skrevet 21. mars 2023 Kvinnehelse er nå i søkelyset. Det betyr at de prioriterer de som faktisk trenger hjelp. Jeg måtte vente i 4 månder og for meg var det faktisk krise, men ventelistene er så lange. Det er ikke sånn at du havner først i køen fordi du har født og trenger en å undersøkes. Du kan tross alt gjøre dette hos legen og da blir du nedprioritert. Anonymkode: 0dff0...252 2
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #17 Skrevet 21. mars 2023 Jeg syns faktisk det er helt greit at du må vente i 3 mnd på noe fastlegen fint kan ordne, men der du bare vil ha en mer spesialisert lege. Det er ingenting akutt, og helsetilstanden din forverres på ingen måte av at du venter i tre måneder (eller flere for den del). Mange gynekologer avviser slike forespørsler fordi de må prioritere dem som faktisk trenger gyn kompetanse, så du bør være glad for å ha fått time i det hele tatt. Evt kan du gå privat. Anonymkode: 1999f...bee 2
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #18 Skrevet 21. mars 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg fødte for 7 uker siden og ble klippet og sydd. Vil nå gjerne ha en gynekologtime både til sjekk at alt gror fint, samt sette inn ny spiral. Jeg trenger også ta celleprøve og tenkte å gjøre det i samme slengen. Har nå fått henvisning via lege og kontoret kontaktet meg og sa jeg var satt opp til time 16. juni. Jeg synes det høres vanvittig ut at man må vente 3 mnd? På helsestasjonen sa de at jeg strengt tatt kan gjøre disse tingene hos fastlegen, men jeg har ikke veldig lyst til det...For denne typen undersøkelse og samtale vil jeg gjerne til en gynekolog, og gjerne en kvinne. Har ikke et slikt forhold til fastlegen min at jeg ønsker å gjøre det der. Nå lurer jeg på om jeg bare må gå privat, og ta den kostnaden. Er det det folk gjør, eller venter de bare? Anonymkode: 21971...c71 Jeg har privat gynekolog, verdt hver krone😊 Anonymkode: 91633...7a1 2
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2023 #19 Skrevet 22. mars 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg syns faktisk det er helt greit at du må vente i 3 mnd på noe fastlegen fint kan ordne, men der du bare vil ha en mer spesialisert lege. Det er ingenting akutt, og helsetilstanden din forverres på ingen måte av at du venter i tre måneder (eller flere for den del). Mange gynekologer avviser slike forespørsler fordi de må prioritere dem som faktisk trenger gyn kompetanse, så du bør være glad for å ha fått time i det hele tatt. Evt kan du gå privat. Anonymkode: 1999f...bee Helt enig i denne. Om du ønsker raskere time har du mulighet til å gå privat. Anonymkode: a497d...ad3 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2023 #20 Skrevet 22. mars 2023 Går alltid til privat gynekolog. Måtte i det offentlige for et inngrep, og da gikk det raskt, men vanlig rutine, alltid privat. Anonymkode: 5aa93...d89
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå