Gå til innhold

Tilfeldig hvem som får evnerike barn, eller arvet intelligens?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dere som har evnerike barn, er dere foreldre også over normalt inteligente, eller andre i deres familie, eller er det tilfeldig hvem som får disse evnerike barna?

Anonymkode: a4904...d4a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Begge mine foreldre er ganske intelligente. Høy utdanning, gode jobber, kan og diskuterer endel, og leser mye.

Hos meg og min søster går ikke heisen helt opp. Lurer på hva som gikk galt....

Anonymkode: abe70...2a7

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet

Det er ikke tilfeldig nei.

Men det er og en miljøkomponent. Hvis foreldrene er intelligente så vokser barna opp under mer stimulerende forhold, det snakkes på en annen måte hjemme og det er og mange ubevisste forventninger som plukkes opp.

• Liker 8
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var evnerik, veldig smart og typisk «nerd».

Jeg vet ikke med mine foreldre, en av de har kommet langt i livet. Jeg vet ikke om det er stahet, en enorm arbeidskapasitet eller intelligens.

Jeg fikk barn med en mann med en stor og bred kunnskapsbase, han er svært evnerik og har over 140 i iq (vi er begge testet, jeg har over 130). Våre barn er like oss, de er svært evnerike, ett mer enn de andre, men det er nok en typisk personlighet som ligger bak. Alle barna er testet i forbindelse med forsering av fag og klasser i skolen, altså er de ikke testet fordi vi ønsket det.

Jeg har som voksen blitt alvorlig syk, og jeg tror ikke min intelligens strekker så langt som den en gang gjorde. 

Anonymkode: a5b83...35c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Begge mine foreldre er ganske intelligente. Høy utdanning, gode jobber, kan og diskuterer endel, og leser mye.

Hos meg og min søster går ikke heisen helt opp. Lurer på hva som gikk galt....

Anonymkode: abe70...2a7

Men harde høy IQ?

AnonymBruker
Skrevet

Min mor har blant annet dysleksi og endte opp med den flotte utdannelsen "husmorsskole". Min far har asbergers og gikk yrkesfag. De hadde masse bøker hjemme og begrenset meg aldri på noen måte (de var også tilhengere av "fri oppdragelse") og jeg endte opp med å bli sett på som et evnerikt barn, alle lærerne skrøt av meg, jeg ble meldt inn i Mensa etc. 

Livet mitt er allikevel veldig gjennomsnittlig, jeg tok en middels interessant bachelor, giftet meg og fikk barn, ikke noe spennende. Mannen min er også veldig smart, men flink på andre områder enn meg, og har aldri fullført noen høyere utdanning. 

Så å bli stemplet som "evnerik" føler jeg egentlig at bare er noe stort tull, spesielt når det ikke følges opp i skolesystemet. 

Anonymkode: a84ac...d57

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg vet ikke med mine foreldre, en av de har kommet langt i livet. Jeg vet ikke om det er stahet, en enorm arbeidskapasitet eller intelligens.

Jeg fikk barn med en mann med en stor og bred kunnskapsbase, han er svært evnerik og har over 140 i iq (vi er begge testet, jeg har over 130). Våre barn er like oss, de er svært evnerike, ett mer enn de andre, men det er nok en typisk personlighet som ligger bak. Alle barna er testet i forbindelse med forsering av fag og klasser i skolen, altså er de ikke testet fordi vi ønsket det.

Jeg har som voksen blitt alvorlig syk, og jeg tror ikke min intelligens strekker så langt som den en gang gjorde. 

Med mindre du har fått en kognitiv skade så blir man ikke plutselig mindre intelligent dersom man er født evnerik. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Forresten; barnas besteforeldre på fars side er også svært intelligente. En av de er typisk savant på noen områder. Deres far er ikke oppvokst i et stimulerende hjem, det ble ikke oppfordret til læring ettersom det ble forventer at barna der skulle kunne alt uten å lære, det var standarden i den familien. Tvert om var oppvekstmiljøet slettes ikke innenfor adekvat omsorg, men fars iq er likevel særs høy. Hos ham, og til dels hos mine barn er gøy iq altså mest genetisk, mens det hos meg antagelig havnet om miljø og interesser. Nå, når jeg som voksen ikke lenger er i arbeid, og mitt intellekt ikke lenger opplever stimuli, vedlikeholdes det heller ikke. Ett eksempel på dette er sjakk, som jeg tidligere spilte på høyt nivå, og kunne forutse tjue ulike trekk med ulike utfall frem i tid. Nå klarer jeg maks Å tenke tre trekk med tilhørende utfall frem i tid. Før kunne jeg telle kort, opp til fire-fem kortstokker, nå klarer jeg knapt å telle én, tror jeg. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er helt uomstridt at iq i høy grad er arvelig. 

Anonymkode: b25b0...59c

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Min mor har blant annet dysleksi og endte opp med den flotte utdannelsen "husmorsskole". Min far har asbergers og gikk yrkesfag. De hadde masse bøker hjemme og begrenset meg aldri på noen måte (de var også tilhengere av "fri oppdragelse") og jeg endte opp med å bli sett på som et evnerikt barn, alle lærerne skrøt av meg, jeg ble meldt inn i Mensa etc. 

Livet mitt er allikevel veldig gjennomsnittlig, jeg tok en middels interessant bachelor, giftet meg og fikk barn, ikke noe spennende. Mannen min er også veldig smart, men flink på andre områder enn meg, og har aldri fullført noen høyere utdanning. 

Så å bli stemplet som "evnerik" føler jeg egentlig at bare er noe stort tull, spesielt når det ikke følges opp i skolesystemet. 

Anonymkode: a84ac...d57

Evnerike barn tar til seg informasjon på andre måter en andre barn. De har også et bredt spekter de interesserer seg for. Er ofte mer "kompetente" i det meste og føler ofte de ikke passer inn da andre tenker og resonerer annerledes enn dem.

De tenker mer abstrakt enn forventet ut i fra alder. Er kreative og empatiske. Lærer seg ting på egenhånd, kan ting ingen har lært dem. Plukker opp masse fra omgivelsene. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Med mindre du har fått en kognitiv skade så blir man ikke plutselig mindre intelligent dersom man er født evnerik. 

Jo, det kan man bli. Det er bevist at kvinner f.eks, mister rene iq poeng etter fødsel. Dette er ren biologi. For meg handler iq om interesse og stimuli. Jeg er ikke lengre i jobb, og er ikke fysisk frisk eller aktiv. Det har påvirket min intelligens i stor grad. Tidligere var jeg høyt anerkjent innenfor mitt sære fagfelt, nå er jeg ikke oppdatert, og ville ikke hengt med i en faglig diskusjon, presentasjon etc. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg trodde at jeg og samboer var helt ok! Ikke læringsproblemer iallfall. Men ser at ene barnet vårt tar til seg kunnskap litt sent, matte læres ikke veldig lett og raskt, det samme med lesing og skriving.

Min søster var veldig smart, det samme er mannen. De har realfagshoder! Alle barna har vært veldig skoleflinke og presenterer veldig veldig bra.

Anonymkode: 113ee...de2

Skrevet

Mine far er sivilingeniør og min mor er adjunkt. Jeg scorer veldig høyt på evne- og IQ-tester (har tatt flere de siste par årene i jobbsøkersammenheng).

8-åringen min har ADHD og sliter med konsentrasjonen, men han er veldig vitebegjærlig og kunnskapsrik, og ligger mange år foran alderen sin i matte. Faren hans er ikke uintelligent, men det er noe som mangler der og han sliter med div. Rus, småkriminalitet m.v.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har to veldig intelligente foreldre, og er evnerik selv. Har to evnerike og skoleflinke barn (jeg var ikke skoleflink selv). Barnas far er vel mer gjennomsnittlig, og foreldrene hans likeså. 

Anonymkode: fdf23...332

AnonymBruker
Skrevet

Høy intelligens og IQ er som å vinne i lodd noenganger. Der jeg vokste opp var det 3 søsken med ulik intelligens og evner. Den ene som var intelligent tok utdannelse og fikk en flott godt betalt jobb. den andre ble lastebil sjåfør mens den tredje ble sett på som lett tilbakestående og ble utnyttet seksuelt av menn fordi hun var så naiv...

Anonymkode: 5cd1e...964

Skrevet

Intelligens er arvelig ja. Både forskning, samt det jeg ser i det virkelige liv, bekrefter det.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Forserer barna med score på ca 130? 

Var det skolen som tok initiativ til forsering? 
Har du gutter eller jenter? Født tidlig eller sent på året? 

spør for en venn :blomst2:

Anonymkode: 2f5cb...69a

AnonymBruker
Skrevet

Intelligens er arvelig, størst arvelig komponent fra mor. Men det betyr ikke at arveligheten er 1 til 1.

Ville nok blitt betegnet som evnerik i dag, barna mine viser også tegn på å være evnerike. 

Anonymkode: 2f5cb...69a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er evnerik, foreldrene mine er ca. på snittet.

Anonymkode: 004a6...4f1

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er såkalt "evnerik". Mamma har kun fullført VGS og pappa har ikke det engang, men han er medlem i Mensa. Søsteren min er under middels.

Anonymkode: 3305e...f91

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...