Gå til innhold

Er du fornøyd med hormonspiral?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det er så mye styr med p-piller, huske å ta de, holde oversikt om man for eksempel har dårlig mage eller spyr, om man glemmer en pille og har hatt sex for 5 dager siden så kan du bli gravid... nei det er bare så utrolig stressende. 

P-stav har jeg hørt såå mange tilfeller om der legene ikke får de ut av armen osv, virker bare skummelt. 
Har egentlig veldig lenge hatt lyst til å ha hormonspiral da den bare sitter der, men har kviet meg pga ryktene om at det er "helt jævlig" å sette inn den, selv om jeg hører litt forskjellig om det også. 

Min oppfattning er at de fleste er fornøyd med hormonspiralen, men jeg har en venninne som skal ta ut sin nå fordi hun sier hun får vondt av den når hun har sex. 

Hva er deres erfaring av hormonspiral, pluss og minus? Og hvordan synes du det var å sette inn den? 

Anonymkode: 3dc9e...39c

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1665850-er-du-forn%C3%B8yd-med-hormonspiral/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Var helt jævlig å sette den inn 😂 Kastet opp, og fikk noe som kan minne om rier - der kroppen prøvde å presse den ut igjen. Legen gav meg smertestillende, og etter en times tid var det over. Litt hoven i et par dager, men ikke vondt. 

De neste tre årene har jeg ikke merket noe til den.. Strålende fornøyd med både prevensjon, og innvirkningen på kroppen. 

• Hjerte 1
AnonymBruker

Jeg har bare hatt den i i snart 3 måneder, men er foreløpig fornøyd. Var ikke behagelig å sette den inn, men smerten forsvant etter noen sekunder. Deretter var det bare litt murringer i 1 time. Tok 1g paracet og 400mg ibux før timen.   Blødde daglig i ca en måned. Har ikke blødd mer siden. Verken jeg eller samboer har kjent noe til spiralen så langt. 

Anonymkode: 0043a...8dd

• Liker 2
AnonymBruker

Jeg er veldig fornøyd. Fikk den rundt 10 uker etter fødsel. Ikke noe smerte ved innsetting (kjente vel kanskje såvidt en svak mensmurring). Ikke noe spesielt med smerte etterpå. Svak murring første-andre døgnet. Kan av og til spotte litt etter fysisk aktivitet. Men det stopper like fort som det kommer. Kan en og annen gang få svak murring og et halvt døgn etter er det litt spotting akkurat når jeg tørker meg. Og så er det ikke noe mer. Ikke hatt blødninger. Ammer enda, så mulig det kan spille en rolle. 
Kjenner ikke noe til spiralen etter sex. 

Jeg hadde lett gått for spiral. Deilig å slippe å huske piller. Er ikke verre enn å ta den ut hvis den ikke funker. Ene spiraltypen er nå holdbar i 8 år (om jeg husker riktig. Nettopp godkjent for lengre tid enn før). 

Anonymkode: 500c5...65d

NordNord skrev (8 timer siden):

Var helt jævlig å sette den inn 😂 Kastet opp, og fikk noe som kan minne om rier - der kroppen prøvde å presse den ut igjen. Legen gav meg smertestillende, og etter en times tid var det over. Litt hoven i et par dager, men ikke vondt. 

De neste tre årene har jeg ikke merket noe til den.. Strålende fornøyd med både prevensjon, og innvirkningen på kroppen. 

Må også nevne at jeg heller ikke har hatt blødninger. En og annen spotting etter litt murringer, ca hver 3-4 måned - men kun såvidt det merkes når jeg tørker meg. 

Annonse

Det gjør alltid litt vondt synes jeg, men jeg er veldig var for smerter i det området.

Har mistet menstruasjon, kun noen veldig små blødninger innimellom, før innsetting hadde jeg veldig store problemer med blødninger. Skal ha den i frem til jeg når overgangsalderen, selvom hormonene er ute så fungerer den bra nok som prevensjon for meg som er såpass opp i årene.

Det er anbefalt å bruke prevensjon et år etter man har sluttet å menstruere pga overgangsalder. 

Jeg er veldig fornøyd med spiralen. Er som flere skriver at noen ganger kan det være smerter/ubehag ved innsett, og for noen det samme når den tas ut. Første gang fikk jeg satt den inn hos gyn med smertestillende som ble satt med sprøyte der nede, andre gang var hos fastlege med noe vanlig smertestillende innabords. Har ikke menstruasjon med blødninger nå, så det er jo et stort pluss. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det var kjempevondt å få den satt inn, anbefaler å ta både paracet og Ibux i forkant, det hadde ikke jeg gjort 😬

Anonymkode: 5a916...d5d

Utover den umiddelbare smerten (kastet opp og holdt på å besvime) ved innsett, hadde jeg ingen plager ellers. Mye bedre enn p-piller! 

Anonymkode: 5a916...d5d

Annonse

Jeg har hatt hormonspiral i 5 år nå, og er veldig fornøyd. Mensen forsvant helt etter noen måneder.

Synes imidlertid det var utrolig vondt å sette den inn. Jeg har ikke født, så det kan jo være en årsak til det. 

AnonymBruker

Veldig fornøyd. Har hatt i 15 år nå (ikke den samme, da). Har ikke mens bortsett fra litt før det er på tide å bytte.

Det gjør litt vondt å sette den inn, men det varer i noen få sekunder. Litt mens-kramper første døgnet etterpå. Har alltid gjort det hos gynekolog da, mange sier at fastlegene ikke er fullt så "drevne" og at det kan gjøre litt vondere da.

Jeg har ikke født vaginalt, og allikevel går det såpass greit hos meg.

Anonymkode: 81f13...777

• Liker 1
AnonymBruker

Fikk hormonspiral etter mitt siste barn, kyleena: masse bivirkninger det første året og litt etter halvannet, men verdt det. Er nå på min andre runde med et annet merke, mirena. Skal ha hormonspiral til jeg bikker 50 år 😄så deilig å slippe mensen og murringene hver mnd

Anonymkode: bcc04...fab

Annonse
AnonymBruker

Må bare spørre: Har noen av dere mistet sexlysten og evnen til å bli kåt? For det skjedde meg. Jeg trodde kanskje det barevar forbigående, men har nå manglet sexlyst i 3 år og vurderer å bare sterilisere meg istedenfor.

Anonymkode: cdbe6...a0f

AnonymBruker skrev (På 22.3.2023 den 19.27):

Må bare spørre: Har noen av dere mistet sexlysten og evnen til å bli kåt? For det skjedde meg. Jeg trodde kanskje det barevar forbigående, men har nå manglet sexlyst i 3 år og vurderer å bare sterilisere meg istedenfor.

Merket nettopp dette da jeg gikk fra p-stav til hormonspiral. Har nå hatt spiralen i litt over to år og den skal ut for det har aldri før føltes så "dødt" der nede som det har gjort med spiral. Er 28 og hadde ikke dette problemet hverken med p-piller eller p-stav.

Endret av t0nje

Jeg er fornøyd med hormonspiralen bortsett det faktum at jeg har fått lavere sexlyst. Piller funket aldri med min livsstil ettersom jeg jobbet tredelt turnus og titt og ofte glemte pillebrettet hjemme. Da satt jeg fint i det. Gikk på piller i 3 mnd før jeg fikk satt inn p-stav i juni 18. Med p-staven var det fint i begynnelsen, men etterhvert hadde jeg blødninger hele tiden som ble forsøkt korrigert med piller i tillegg til staven. Dette funket kortvarig slik at jeg fikk et par blødningsfrie uker, men de kom alltid tilbake. Fikk derfor fjernet staven og samtidig satt inn hormalspiral i feb 18.

Opplevde litt magesug i det den ble satt inn, ellers ingenting. Hørte fra alle rundt meg at det var gruelig vondt, så forventet smerter som aldri kom. Den ble satt inn av en medisinstudent hos fastlegen min og det hele var over på noen minutter. Til sammenligning har jeg har nærsynkopert to ganger ved celleprøve, så for min del så synes jeg celleprøve er verre.

Tok for ordens skyld 1000 mg Paracet og 500 mg Naproxen (NSAID) som premedikasjon før innsetting. Fikk beskjed om å ta Ibux, men valgte selv å ta Naproxen ettersom de begge er NSAIDer

Endret av t0nje
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 22.3.2023 den 19.27):

Jeg mistet all sexlyst og evnen til å få orgasme. Ga opp etter 8 måneder😅 Hvordan holdt du ut med dette i hele 3 år?🙈

Anonymkode: da8b5...8d3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...