Gå til innhold

Når man eier leilighet men bor i den selv, må man i fremtiden kanskje likevel skatte av hva man kunne leid den ut for!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Obos: Vanlige boligeiere kan få skattesmell på 40.000 kroner – Dagsavisen

"Skatteutvalget  [...] vil innføre skatt på «fordelen» ved bruk av egen bolig. Denne fordelen består i at du som eier av en leilighet eier og bor i denne istedenfor å leie den ut.

På sikt foreslår utvalget at den teoretiske leien du dermed går glipp av skal plusses på din inntekt og skattlegges."

Så om jeg KUNNE ha leid ut leiligheten min til 150 000 i året, så skal dermed 150 000 plusses på inntekten, slik at jeg får over 20 000 ekstra i skatt pga. dette?!

Anonymkode: 9e704...ae2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Helt sykt. Men det virker å være trenden nå at boliger og formue skal skattlegges hardere, helt uten hensyn til hva man tjener. Men å skatte av leieinntekter man kunne hatt blir for dumt. Skulle jeg leid ut leiligheten min måtte jeg jo betalt for å bo et annet sted. Og til de som gnir seg i hendene fordi de selv ikke eier noe, bare vent. Snart kommer vel skatt på bolig man kunne hatt. :) 

Anonymkode: e4cd8...1f4

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Megalol. Skal vi begynne å skattelegge folk for andre teoretiske ting også? "Du kunne teoretisk sett hatt årslønn på 1 mill, hadde du gjort andre valg i livet, derfor må du skattelegges slik også".

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Slik er det faktisk flere steder i Sveits, blant annet i Geneve! Håper ikke vi får det her også…

Anonymkode: 38070...31e

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo et bra system. Får jo allerede rentefradrag så, lurt å gjøre det dyrere å eie bolig.

Anonymkode: 103b8...476

AnonymBruker
Skrevet

Dette med å skattlegge eiendeler fremfor inntekt er muligens tenkt å "ta" de rike, men slår fort feil ut. Det vil jo nærmest bli umulig for noen med lav inntekt å skaffe seg bolig eller bygge seg opp en formue. 

Anonymkode: e4cd8...1f4

• Liker 3
Skrevet

Hvor får TS (og Dagsavisen) disse tallene fra? 

Fordelen ved bruk av egen bolig er jo ikke lik hele utleiesummen du potensielt vil kunne få for et helt år, men utleiesummen minus utgiftene/avdragene du faktisk har på boligen. Summen blir altså bare noen brøkdeler av hva som presenteres her, med mindre du er gjeldfri. 

Utvalget foreslår samtidig en god reduksjon i skatt av inntekt, bl.a. Målet er å fordele skatt mer rettferdig.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Myrmica skrev (5 minutter siden):

Hvor får TS (og Dagsavisen) disse tallene fra? 

Fordelen ved bruk av egen bolig er jo ikke lik hele utleiesummen du potensielt vil kunne få for et helt år, men utleiesummen minus utgiftene/avdragene du faktisk har på boligen. Summen blir altså bare noen brøkdeler av hva som presenteres her, med mindre du er gjeldfri. 

Utvalget foreslår samtidig en god reduksjon i skatt av inntekt, bl.a. Målet er å fordele skatt mer rettferdig.

Spør du virkelig hvor jeg har det fra? Det fremkommer jo av innlegget.

Skrevet

Hei.

Det har tidligere vært en skattefordel på det å eie egen bolig. Den ble avviklet i 2004.

En utredningen er en undersøkelse om en tenkt situasjon om hva som vil kunne skje hvis det eller det ble gjort. Dette omtales også ofte som en NOU. Norsk Offentlig Utredning.

Anonymkode: 9e704...ae2 jeg stiller meg uforstående til hvordan du kan hevde det du hevder. Du hevder:

«Så om jeg KUNNE ha leid ut leiligheten min til 150 000 i året, så skal dermed 150 000 plusses på inntekten, slik at jeg får over 20 000 ekstra i skatt pga. dette?!»

Jeg ville ha satt stor pris på om du kunne sitere fra utredningen det stedet du mener at dette åpner opp for det du hevder.

Med vennlig hilsen

TBergh

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
TBergh skrev (2 minutter siden):

Hei.

Det har tidligere vært en skattefordel på det å eie egen bolig. Den ble avviklet i 2004.

En utredningen er en undersøkelse om en tenkt situasjon om hva som vil kunne skje hvis det eller det ble gjort. Dette omtales også ofte som en NOU. Norsk Offentlig Utredning.

Anonymkode: 9e704...ae2 jeg stiller meg uforstående til hvordan du kan hevde det du hevder. Du hevder:

«Så om jeg KUNNE ha leid ut leiligheten min til 150 000 i året, så skal dermed 150 000 plusses på inntekten, slik at jeg får over 20 000 ekstra i skatt pga. dette?!»

Jeg ville ha satt stor pris på om du kunne sitere fra utredningen det stedet du mener at dette åpner opp for det du hevder.

Med vennlig hilsen

TBergh

Hei,

Jeg gjentar på nytt:

«På sikt foreslår utvalget at den teoretiske leien du dermed går glipp av skal plusses på din inntekt og skattlegges.»

At det jeg siterer er korrekt, kan selvsagt ikke jeg garantere for.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Evig_student skrev (7 timer siden):

Megalol. Skal vi begynne å skattelegge folk for andre teoretiske ting også? "Du kunne teoretisk sett hatt årslønn på 1 mill, hadde du gjort andre valg i livet, derfor må du skattelegges slik også".

Det er jo sånn med formuesskatten.

Anonymkode: 6e773...290

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Slik er det faktisk flere steder i Sveits, blant annet i Geneve! Håper ikke vi får det her også…

Og du ser hvordan det slår ut. I Sveits bor det ikke en gang halvparten i eget hus, kun 42% eier boligen de bor i. Det er kjempedyrt å kjøpe og kjempedyr å bo i hus i Sveits.

Anonymkode: a9011...b3a

• Liker 2
Skrevet

Det er jo bare å la være å stemme på de partiene som går inn for dette. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Og du ser hvordan det slår ut. I Sveits bor det ikke en gang halvparten i eget hus, kun 42% eier boligen de bor i. Det er kjempedyrt å kjøpe og kjempedyr å bo i hus i Sveits.

Anonymkode: a9011...b3a

Ja, og det er sjelden en god investering å kjøpe bolig der, selv mange av de veldig rike leier boliger.

AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke dette forslaget kommer igjennom hos noe styrende politisk parti

Anonymkode: 557ed...d0e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Obos: Vanlige boligeiere kan få skattesmell på 40.000 kroner – Dagsavisen

"Skatteutvalget  [...] vil innføre skatt på «fordelen» ved bruk av egen bolig. Denne fordelen består i at du som eier av en leilighet eier og bor i denne istedenfor å leie den ut.

På sikt foreslår utvalget at den teoretiske leien du dermed går glipp av skal plusses på din inntekt og skattlegges."

Så om jeg KUNNE ha leid ut leiligheten min til 150 000 i året, så skal dermed 150 000 plusses på inntekten, slik at jeg får over 20 000 ekstra i skatt pga. dette?!

Må si at noe av det mest urettferdige som kom frem i den artikkelen, er forskjellen på bunnfradrag avhengig av hvor man bor. I Oslo er bunnfradraget 4 millioner. I Bergen 800 000. Dette er altså en urettferdighet som eksisterer i dag.

Anonymkode: 9f5d5...bc4

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Må si at noe av det mest urettferdige som kom frem i den artikkelen, er forskjellen på bunnfradrag avhengig av hvor man bor. I Oslo er bunnfradraget 4 millioner. I Bergen 800 000. Dette er altså en urettferdighet som eksisterer i dag.

Bunnfradrag på 4mill? Det er jo nesten like dyrt i Bergen som i Oslo??

Anonymkode: 5d606...737

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Bunnfradrag på 4mill? Det er jo nesten like dyrt i Bergen som i Oslo??

Anonymkode: 5d606...737

Så sannsynligvis er det langt flere boligeiere i Bergen som betaler eiendomsskatt enn i Oslo. Man får ikke en bolig til 800 000 i Bergen. Ergo - alle i Bergen betaler denne skatten.

• Liker 1
Skrevet

Det er en svært lang vei fra ett av mange forslag i et utvalg til politisk flertall på Stortinget.

I motsetning til nesten alle andre land så er det liten tradisjon for å skattlegge egen bolig i Norge.

AnonymBruker
Skrevet
Snok1 skrev (1 minutt siden):

Det er en svært lang vei fra ett av mange forslag i et utvalg til politisk flertall på Stortinget.

I motsetning til nesten alle andre land så er det liten tradisjon for å skattlegge egen bolig i Norge.

SV og Kirsti Bergstø vil vel mene at alle som eier noe mer lukseriøst enn et blikkskur bør "taes". Så hun har nok ingen problemer med å mene at enhver fordel bør skattlegges.

• Liker 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...