AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #1 Skrevet 21. mars 2023 Det virker som firma som driver med det har monopol på dette. Hvorfor? Anonymkode: 8098a...1b4
Rosa Dartle Skrevet 21. mars 2023 #2 Skrevet 21. mars 2023 Det er mange firmaer (også private virksomheter) som driver med dette, og ingen som har monopol på det. Har du mulighet til å ta mikrobiologiske undersøkelser og lab til å dyrke diverse og kan følge alt regelverk, så er det bare å sette i gang. 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #3 Skrevet 21. mars 2023 Det kan du vel bare gjøre? Men hva skal du gjøre med prøvene etterpå? Har du et eget laboratorie hvor du kan analysere dem? Med mindre du har utstyr og kunnskap om emnet, så kommer du vel ikke så langt... Jeg vil tro firmaer helst vil ta prøvene selv om de skal ta jobben med å analysere ting, for å vite at alt er gjort riktig. Anonymkode: 997b5...eee
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #4 Skrevet 21. mars 2023 Takk for svar. Hva vil det koste å leie inn firma? ts Anonymkode: 8098a...1b4
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #5 Skrevet 21. mars 2023 Det er flere firmaer som sender ut test-kits slik at du kan ta selve prøven selv. Noen har kit hvor du dyrker og teller selv, andre har kit hvor du skal sende inn prøvene. Men det er ganske stor feilmargin dersom du ikke har kunnskap om prøvetaking av miljøprøver. Anonymkode: e554d...651
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #6 Skrevet 21. mars 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Takk for svar. Hva vil det koste å leie inn firma? ts Anonymkode: 8098a...1b4 Det kommer an på hvor stort område som skal testes, og om det skal taes luftprøver eller støvprøver. Man kan ta prøvene selv, men da skal man vite hva man gjør. Jeg foretrekker at firma gjør det. Et testkit har 5 prøver. 1 av prøvene er for uteluften, som skal sammenlignes på inneluften. Dvs at da har du 4 prøver igjen. Så har du en liten leilighet med 2 sov, stue, kjøkken, så holder det akkurat. Men utover det må man ha ekstra kit. Jeg anbefaler Mycoteam hvis du bor i Oslo omegn. Jeg ville brukt dem innen 1 + timer utenfor Oslo. Viktig å huske mtp luftprøver, er at det i forkant er lurt å lukke dører til hvert rom, stenge vinduer/ventiler, gå ut med søppel, slå av avtrekk til bad, evnt også fjerne planter og sette dem på balkong. Verdt å tenke på er at gamle møbler som er kjøpt på loppis kan være fulle av muggsporer som kan slå ut på prøver. Anonymkode: e6b0c...275
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå