Gå til innhold

Fastlege og psoriasis. Noe jeg bør undersøke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk for ca. 20 år siden av fastlegen diagnosen om psoriasis. Jeg har ikke vært voldsomt plaget, litt på knær og forskjellige plasser på kroppen. Værst på albuene. 

Pga. stress merker jeg at det blusser veldig opp nå og det er tidvis ubehagelig å bruke armlene på stoler. Jeg har kun vært hos fastleger og fått variasjoner av stereoide kremer. Dessverre sliter jeg med å bruke disse veldig godt, men jeg ser at de har en effekt når jeg klarer å bruke de over tid. Bruker akkurat nå Betnovat. 

Jeg har erfaring at det å være ren, klippe seg kort (hodebunn) og ikke stresse hjelper på. Men har dere noen andre tips? Bør jeg forsøke å komme meg til et sykehus med hudlege eller er det bortkasta tid?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Aldri dumt å få snakket med en spesialist 👍

Anonymkode: 4a679...105

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Aldri dumt å få snakket med en spesialist 👍

Anonymkode: 4a679...105

Enig i det. Men jeg bor et stykke unna og det er en god reisevei og tapt arbeidstid i en allerede hektisk hverdag. Hadde jeg bodd i by hadde det vært enklere. 

AnonymBruker
Skrevet

Første bud er steroidkremer og å bruke dem skikkelig. Det er unødvendig å gå til spesialist så lenge du har behandling som fungerer hvis du bruker den....

Anonymkode: d6ef7...9ed

• Liker 2
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker said:

Første bud er steroidkremer og å bruke dem skikkelig. Det er unødvendig å gå til spesialist så lenge du har behandling som fungerer hvis du bruker den....

Anonymkode: d6ef7...9ed

Jeg mener å huske at fastlegen sa noe om at man ikke bør gå på samme krem over veldig lang tid. Og når den først brukes så kan man ikke ta litt nå og da. Høres det riktig ut?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville gått til speasilist og sjekket at du bruker riktige produkter. Fatsleger har en tendens til å skrive ut generiske kremer som kan være mindre effektive eller mer skadelige enn de trenger å være.

2 minutter siden, erter said:

Jeg mener å huske at fastlegen sa noe om at man ikke bør gå på samme krem over veldig lang tid. Og når den først brukes så kan man ikke ta litt nå og da. Høres det riktig ut?

For eks er dette noe fastleger som regel ikke har peiling på.

Anonymkode: ec4c3...edc

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...