Gå til innhold

12-åring, menstruasjon og sydenferie

Anbefalte innlegg

Skrevet
Primolut, lurer på om det var det jeg brukte.

Har 12-åringer så utrolig fast syklus da? Jeg fikk iallefall mensen med en gang (kanskje en dag etter) jeg hadde sluttet med de pillene.

Jeg har opplevd positive sider ved det, men jeg synes det er fint at folk tar opp de negative også. Man skal ikke bare stappe i seg (eller andre!) piller uten å vite hva man gjør. Derfor er det fint å få råd fra lege.

Så sant det ikke var p-piller så var det trolig Primolut ja (men de er ikke en minipille).

Enkelte 12 åringer har svært fast syklus ja, og det virker som hun her er en av de heldige. Om hun hadde hatt ustabil syklus er det heller ikke mindre risikabelt å bruke slike preparater, heller omvendt, men da går det fra ille til verre, og ikke fra bra til ille. Det kan derfor være vanskeligere å merke at syklusen blir ytterligere tilrotet pga medisinene.

Jeg har vært borti en lege som var svært slepphendt med hormoner til ungjenter, nærmere bestemt meg selv, jeg er heller ikke et unikt tilfelle. Den historien har jeg lagt ut flere steder her på forumet, så jeg ser ingen grunn til å gjenta annet enn at han skrev ut p-piller uten annen sjekk enn blodprøve og muligens blodtrykk, ingen etterkontroll og INGEN informasjon om bivirkninger. Jeg slet i 4-5 år med bivirkninger pga de, delvis når jeg tok de, men og i 2 år etterpå. Derfor er jeg blitt svært obs på å si i fra når jeg ser tilfeller som dette hvor det er fare for at forholdsvis sterke hormoner blir tatt i bruk utelukkende pga at hun skal kunne bade og ikke “være nødt til” å sitte på bassengkanten og sole seg. Det er ikke sukkertøy, selv om det virker som om mange tror det.

Men nå har denne debatten sporet helt ut til å bli en svært generell debatt om unge jenter og hormonpreparater, noe som neppe var trådstarters intensjon ;)

Gjest Gjesta
Skrevet

Uansett er vel ikke OB akkurat anbefalt for tolvåringer?

Skrevet
Uansett er vel ikke OB akkurat anbefalt for tolvåringer?

Og grunnen til det er?

Ob eller tampex kan jo brukes fra første gang man før mensen,

så hvorfor skulle ikke en 12 åring kunne bruke dette?

Gjest Gjesta
Skrevet

Mulig jeg er skikkelig utdatert, men jeg husker da tydelig at helsesøster sa på barnepleierskolen at OB ikke var anbefalt til jenter som ikke hadde hatt sex. Nå begynner vel flere jenter med OB før de har hatt sex, men som tolvåringer...?

Jeg kommer iallefall ikke til å anbefale min tolvåring OB når det blir aktuellt.

Skrevet
Mulig jeg er skikkelig utdatert, men jeg husker da tydelig at helsesøster sa på barnepleierskolen at OB ikke var anbefalt til jenter som ikke hadde hatt sex. Nå begynner vel flere jenter med OB før de har hatt sex, men som tolvåringer...?

Jeg kommer iallefall ikke til å anbefale min tolvåring OB når det blir aktuellt.

Dette har aldri jeg hørt om ihvertfall...

Tidligere anbefalte heller ikke leger spiral til kvinner som ikke hadde født, det har de også gått bort fra.

Skrevet

Vel vi fikk i allefall ob'er i libresse-klubben "klikk-libresse"og på libresse siden står det: Klikk Libresse er en klubb for jenter i alderen 11-16 år.

Gjest Gjesta
Skrevet

Min datter er også medlem der, men jeg har ikke sett at hun har fått noen OB, og vi går alltid gjennom de pakkene sammen. Kanskje de sender ut prøver etter alder?

Skrevet

Nå er det mist 10 år siden jeg var medlem der da så det kan hende de har forandret på pakkene ;)

Gjest gjest 0
Skrevet

Jeg har aldri hørt noe om alder for bruk av tamponger....

Jeg tror det må hver enkelt bestemme når de er klare for selv. Ser ingen grunn til å utsette det hvis jentene klarer å bruke det. Det lettet iallefall min hverdag en del!

Gjest Gjesta
Skrevet

Så klart opp til hver enkelt. Og jeg kommer ikke til å nekte henne å bruke det så klart. Det jeg mente var at jeg kommer ikke til å løpe etter henne med dem, fordi jeg tror det er sunnere å bruke bind enn tampong, ihvertfall i den alderen.

Skrevet (endret)

Jeg har heller ikke hørt om det med alder, men kan jo forstå at det å starte med OB før en har hatt sitt første samleie kan bli en ubehagelig opplevelse. Hvertfall hvis jomfruhinna er inntakt.

Nå er det ikke alle jenter som synes det er vondt å miste jomfruhinna, men for noen kan det oppleves som smertefullt uavhengig av om det skjer ved innsetting av tampong eller ved samleie.

Men for all del. Hvis jenta ønsker å prøve tampong så hvorfor ikke? Bare vedkommende er oppmerksom på at førstegangs innsetting kan være ubehagelig.

Endret av Saeria
Skrevet (endret)

Men en 12-åring som er trygg på seg selv og det å ha mensen, kan vel trygt bruke ob i tre-fire dager? Om så bare for noen timer om dagen, slik at hun får tatt ett bad? De minste størrelsene kan da umulig bryte jomfruhinnen eller være skadelig på andre måter?

Endret av Majka
Skrevet

Høres litt utdatert ut ja. ;) Jeg begynte med Tampax det året jeg fylte tretten. Ikke tok det hinnen min heller (den beholdt jeg i flere år med tampongbruk). Vi ble informert allerede siste året på barneskolen(!) om at dette var helt OK, og det er jeg enig i. Det å få mensen tidlig kan faktisk være enklere å takle hvis man f.eks. kan dra på stranden og bade som normalt, dessuten kan det faktisk være nødvendig med tampong og bind samtidig hvis man blør mye. Det betyr ikke at man skal verken anbefale det eller presse det på noen, men kan jo være greit å kjøpe en pakke som står i skapet på badet?

Skrevet

Jeg brukte tampong fra andre gang jeg hadde mensen. Da var jeg 13 år. Var aktiv gymnast, og da var liksom ikke bind et alternativ. (Det er det forøvrig ikke i dag heller.) Jomfruhinnen forble inntakt til første gang jeg hadde sex, og jeg opplevde ikke tamponger som spesielt fumlete eller ubehagelig. Gi henne en pakke og spørr om det kunne være et alternativ. Så mye mere koplisert behøver det vel ikke og være...?

Piglet

Gjest gjest1
Skrevet

Siden ingen hjemme introduserte meg for tampong var jeg ganske gammel da jeg begynte å bruke det, men gud hvor det lettet hverdagen under mensen :) Om 12 åringen prøver ob (den minste typen) og føler det er ok, er jo det mye bedre enn å gå rundt med bind i den varmen som er i "syden".

Den dagen jeg får en datter og det blir hennes tur, vil jeg iallefall gjøre det motsatte av min mor, og fortelle henne om tamponger...

Skrevet

Jeg begynte med tampong lenge før jeg hadde samleie for første gang. Aldri noe problem. Nå er det mulig min jomfruhinne forsvant etter en sykkelulykke når jeg var 6-7 år (Lealaus klarte å falle ned på stangen. Det blødde.), men likevel. Brukte tampax jeg da, og gjør det den dag i dag. Synes OB er ekkelt.

• 2 uker senere...
Gjest stemor - trådstarter
Skrevet

Hei! Flott tur, selv om vi hadde flere dager uten skikkelig sol :(

Før avreise snakket far med mor, mor sa at jenta hadde prøvd før men ikke fått det til.

Jenta fikk mensen nest siste dag, jeg introduserte henne for ob, forklarte hvordan hun skulle sette den inn, jenta prøvde og det var det! Alt fungerte helt fint. Hun badet og solte seg en hel dag, skiftet innimellom og alt gikk fint. Jeg vet ikke om hun kommer til å fortsette med det, men nå vet hun ialle fall hva det er og hvordan det fungerer - så kan hun velge selv :)

Takk for alle gode råd før avreise!

Skrevet
Hei! Flott tur, selv om vi hadde flere dager uten skikkelig sol  :(

Før avreise snakket far med mor, mor sa at jenta hadde prøvd før men ikke fått det til.

Jenta fikk mensen nest siste dag, jeg introduserte henne for ob, forklarte hvordan hun skulle sette den inn, jenta prøvde og det var det! Alt fungerte helt fint. Hun badet og solte seg en hel dag, skiftet innimellom og alt gikk fint. Jeg vet ikke om hun kommer til å fortsette med det, men nå vet hun ialle fall hva det er og hvordan det fungerer - så kan hun velge selv :)

Takk for alle gode råd før avreise!

Godt det hele ordnet seg så enkelt og greit :)

Gjest Lompa i.i.
Skrevet

Ang tampong eller piller: Primolut som nevnes her har jeg selv prøvd, opptil flere ganger. Det fungerer greit, men ville IKKE brukt det til en tolvåring. i tillegg til å forstyrre en fin syklus, kan man også risikere at neste mens blir grufullt vond. jeg fikk nok primolut til å utsette mensen i to uker. Siste dag av ferien begynte mensen likevel og jeg hadde så vanvittige smerter at jeg ikke orket sitte, ikke kunne ligge, ikke stå, ikke gå....Jeg dyttet i meg smertestillende så jeg var helt i tåka da vi dro til flyplassen. Tamponger KAN man faktisk få allergisk reaksjon på, evt TSS(toxic shock syndrome) som faktisk kan være dødelig. Svært sjeldent, men det KAN skje. I tillegg kan man få infeksjoner som kan føre til f.eks livmorbetennelse. Noe man i sin tur faktisk KAN bli steril av, fikk jeg høre av legen på sykehuset da jeg var lagt inn med kraftig livmorbetennelse.

Så jeg vil foreslå at dette tas opp med jentas mor OG jenta selv. Gjør henne obs på alle fordeler og ulemper og la henne være med på valget. Det har mye å si hvor moden jenta selv er også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...