Gjest Gjesta Skrevet 31. desember 2005 #21 Skrevet 31. desember 2005 Noen er nok det. Og noen kan alltids kjenne noen. Men heldigvis, de aller fleste av oss får bare kloa i piller vi skal ha kloa i ← Ja ja ja. Har du på deg kveruleringshatten i dag Evelina?
Gjest Embla s Skrevet 31. desember 2005 #22 Skrevet 31. desember 2005 Jeg var i lignende situasjon selv da jeg var på den alderen. Var på badeferie, fikk mensen og hadde ikke lyst til å diskutere det med resten av familien.. Da vi skulle ut og bade, sa jeg at jeg ikke hadde lyst til å bade. hvorpå pappan min sa "har du mensen eller?" Jeg ble skikkelig satt ut, syntes det var kjempeflaut at han sa det. Så sa han "kan du ikke bare bruke ob da?" Da ble jeg enda mer satt ut. Hadde aldri brukt det før, men følte meg dum siden det å bruke ob tydeligvis var så selvfølgelig at selv pappa visste om det(!). Så av egen erfaring, ville jeg vært forsiktig med å dytte på henne noe som helst, er ikke noe gøy å bruke ob for første gang på badestrand..
lillesky Skrevet 31. desember 2005 #23 Skrevet 31. desember 2005 Det finnes noen minipiller som er veldig greie. De kan hun ta mens hun er på ferie for å utsette mensen, stoppe med pillene når hun kommer hjem, og da kommer mensen med en gang. Jeg brukte dem en gang da jeg var 14 år, og det var kjempekjekt å slippe å styre med mensen på ferie! Snakk med legen om det beste alternativet. ← Jeg nevner det igjen. Jeg kan ikke tro at det kan være så skadelig (som folk skal ha det til) å utsette mensen 1-2 uker. Hun vil muligens begynne på p-piller om noen år uansett.
Gjest Embla s Skrevet 31. desember 2005 #24 Skrevet 31. desember 2005 Jeg nevner det igjen. Jeg kan ikke tro at det kan være så skadelig (som folk skal ha det til) å utsette mensen 1-2 uker. Hun vil muligens begynne på p-piller om noen år uansett. ← Må bare kommentere; syns noen tar utrolig lett på dette med hormonpreparater. Begynne med p-pille om et par år? jenta er 12?
Gjest Gjest Skrevet 31. desember 2005 #25 Skrevet 31. desember 2005 Er det så fryktelig farlig å bade selv om man har mensen, da? Hvor står det dokumentert?
Gjest Gjest Skrevet 31. desember 2005 #26 Skrevet 31. desember 2005 Litt disgusting å blø ned bassenget da... Jeg fikk noen andre slags piller da jeg ikke gikk på p-piller, men ville utsette en ferie. De var kjempefine. Fikk de av mors legevenninne og det reddet den ferien. Jeg fikser ikke tanken på ob, men jeg synes tampax blør gjennom veldig lett, så jeg stoler ikke på det i basseng, bruker alltid bind i kombinasjon med tampax, men nå kutter jeg ut å ha mensen ved bruk av p-piller også da... Snakk med mor som de andre her sier, det går nok bra Ellers kan hun jo bare ligge og sole seg, er jo trivelig det og God tur
Gjest Gjesta Skrevet 31. desember 2005 #27 Skrevet 31. desember 2005 Er det så fryktelig farlig å bade selv om man har mensen, da? Hvor står det dokumentert? ← Det er vel ikke spørsmål om det er farlig, men ubehagelig og styrete kan det være. I hvert fall om man ikke bruker tamponger!
Gjest Gjest Skrevet 31. desember 2005 #28 Skrevet 31. desember 2005 Litt disgusting å blø ned bassenget da... ← Hvor mye tror du hun blør?
Gjest Embla s Skrevet 31. desember 2005 #29 Skrevet 31. desember 2005 Hvor mye tror du hun blør? ← Sikkert veldig festlig for en 12-åring å bade når hun har mensen.. Kan hun ikke få styre dette selv? Hun får sikkert en fin ferie selv om hun ligger i shorts og soler seg noe av tiden..
Iceglow Skrevet 1. januar 2006 #30 Skrevet 1. januar 2006 http://www.felleskatalogen.no/ecom/StaticP...789BEB74C66.asp Dette er det preparatet som meg bekjent er mest brukt for å utsette mens utenom p-piller. Vanligste bivirkningen er blødningsforstyrrelser, noe som vil kunne gjøra at hun får en ustabil syklus i lange perioder framover. Forbannet synd å miste den fine kontrollen hun har nå så sant det ikke er tvingende nødvendig. En annen ting jeg ser nevnt der er pigmentflekker, noe som er større sjanse for i Syden enn her, ikke vanlig, men ikke artig å se ut som en dalmatiner i et par år. Jeg er glad det virker som du tar det alvorlig og ikke bare kommer til å gi henne et pillebrett og beskjeden “spis de her og du slipper mensen i ferien”, hun er i mine øyne gammel nok til at hun bør ha all rett til å vite om mulige bivirkninger og da eventuelt kunne nekte å ta de og heller slite ut solsengen Til dere som spør hvorfor jeg/vi er såpass obs på hormoner og unge jenter i forhold til vokne, det Primolut-N gjør er å slå i svime kroppens egenproduksjon av progesteron. Når hun er så ung er det større fare for at kroppen ikke helt har god trening i dette, og det vil være større fare for at progesteronproduksjonen ligger i dvale lengre enn den var ment (at jeg er generelt skeptisk til overbruket av hormonelle medikamenter, og når det er snakk om voksne, er en annen diskusjon Og p-piller om et par år… får håpe det går bra iverfall. Synd at til og med når det er en jente med så stabile sykluser som det er snakk om her, at det sjelden eller aldri er snakk om å i det minste vurdere kombinasjonen kondom og FAM. (Mener her sykluskontroll, og kun vaginal sex med kondom på “sikre” dager. Om syklusene er stabile så er sikkerheten like høy som p-piller, og uten bivirkninger. Problemer med brukerfeil relatert til oppkast, magesjau, glemt pille osv blir og da fjernet. Men jeg skal ikke holde på i en time med en av mine kjeppehester, om noen er interessert søk rundt i forumet ) Håper hun får en fin ferie, I-pod, et par bøker og eventuelt OB bør gå fint det når det eneste det her er snakk om er en normal mens. Normale menstruasjoner er ikke en sykdom som bør medisineres bort, selv om det kan fristende pga praktiske årsaker. Men du stemor, kunne du ha lagt ut et lite innlegg når dere kommer hjem fra ferie? Kunne vært artig å visst hva hun endte opp med å velge, og hvordan det gikk God tur
Gjest Gjest Skrevet 1. januar 2006 #31 Skrevet 1. januar 2006 http://www.felleskatalogen.no/ecom/StaticP...789BEB74C66.asp Men du stemor, kunne du ha lagt ut et lite innlegg når dere kommer hjem fra ferie? Kunne vært artig å visst hva hun endte opp med å velge, og hvordan det gikk God tur ← Jepp, skal gjøre det. Jenta er her i kveld, men vi har ikke fått anledning til å snakke om "det" da både far og lillesøster er i nærheten - og dette er veeeldig privat
Gjest Varg-Menja Skrevet 1. januar 2006 #32 Skrevet 1. januar 2006 Litt disgusting å blø ned bassenget da... ← I basseng er det klor som tar slike ting, og i havet er det så mye disgusting at man kan ikke begynne å tenke på det likevel...
Majka Skrevet 1. januar 2006 #33 Skrevet 1. januar 2006 I basseng er det klor som tar slike ting, og i havet er det så mye disgusting at man kan ikke begynne å tenke på det likevel... ← Ehhh... Det kan vel ikke være så kult å svømme med en rød hale i bassenget da Ikke så koselig for de andre i bassenget heller. Ob vil jo være den enkleste løsningen for nå, men sikker lurt å "øve" seg litt først.
Gjest Gjest Skrevet 1. januar 2006 #34 Skrevet 1. januar 2006 I basseng er det klor som tar slike ting, og i havet er det så mye disgusting at man kan ikke begynne å tenke på det likevel... ← Du finner ihvertfall ikke Frysepulver i et basseng i Spania med blodstøm mellom bena - uansett hvor mye klorvannet renser det opp Det vil synes en liten stund, og jeg tviler på at det er særlig gøy å bli sett på hun "dama som mensa i bassenget" resten av ferien
Gjest Varg-Menja Skrevet 1. januar 2006 #35 Skrevet 1. januar 2006 Det kan vel ikke være så kult å svømme med en rød hale i bassenget da ← Det kommer vel helt an på hvor mye man blør. Poenget mitt var at det ikke er noe mere uhygienisk enn alt mulig annet man finner i bassenget.
Gjest Gjest Skrevet 1. januar 2006 #36 Skrevet 1. januar 2006 Sikkert dødskult for en jente på tolv å blø striper i bassenget
Gjest Gjesta Skrevet 1. januar 2006 #37 Skrevet 1. januar 2006 Jeg nevner det igjen. Jeg kan ikke tro at det kan være så skadelig (som folk skal ha det til) å utsette mensen 1-2 uker. Hun vil muligens begynne på p-piller om noen år uansett. ←
Gjest Gjesta Skrevet 1. januar 2006 #38 Skrevet 1. januar 2006 Ja ja ja. Har du på deg kveruleringshatten i dag Evelina? ← Nei, jeg har på meg "Evelina vet alltid best-hatten" *neier pent*
lillesky Skrevet 1. januar 2006 #39 Skrevet 1. januar 2006 Primolut, lurer på om det var det jeg brukte. Har 12-åringer så utrolig fast syklus da? Jeg fikk iallefall mensen med en gang (kanskje en dag etter) jeg hadde sluttet med de pillene. Jeg har opplevd positive sider ved det, men jeg synes det er fint at folk tar opp de negative også. Man skal ikke bare stappe i seg (eller andre!) piller uten å vite hva man gjør. Derfor er det fint å få råd fra lege. Ellers så kjenner jeg igjen det med ob, har aldri kunne bruke det selv. Men jeg har vært heldig og hatt korte blødninger. I ungdommen var jeg på ferie med pappa, og glemte p-pillene. Fikk mensen, og syntes det var kjempeflaut, og sa at jeg ikke hadde lyst til å bade. Enda jeg elsker det!
Gjest gjest 0 Skrevet 1. januar 2006 #40 Skrevet 1. januar 2006 Hvor mye tror du hun blør? ← Det er fort gjort å blø såpass mye at andre ser det!! Jeg husker da vi var 13 år og på en badestrand. Da kom ei av venninnene mine opp av vannet og hadde en blodstripe nedover låret... Jeg trakk henne unna og fikk gitt beskjed, men det var ikke spesielt morro for henne uansett... Jeg badet aldri da jeg hadde mensen før jeg fant ut at OB var en genial oppfinnelse...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå