Gjest Gjest_stemor_* Skrevet 30. desember 2005 #1 Skrevet 30. desember 2005 Vi reiser til syden i januar, sammen med mine to stedøtre på 10 og 12 år. 12-åringen har fortalt meg at hun får mensen den 4 dagen vi er der, altså tre dager med kombinasjonen mens og bading. Hun bruker ikke ob. Jeg er veldig usikker på hva vi kan gjøre for å avhjelpe situasjonen. Tror ikke det er aktuelt å introdusere henne for ob, og tror heller ikke det er god ide å tabelett-utsette den? Noen med erfaring og/eller gode råd?
Amanlis Skrevet 30. desember 2005 #3 Skrevet 30. desember 2005 Hvis jenta har regelmessig mens ville jeg tatt en telefon til legen (gjerne din lege) og hørt hva han/hun har å si om å utsette mensen.
Imax Skrevet 30. desember 2005 #4 Skrevet 30. desember 2005 Da jeg fikk mensen som 12 åring var jeg aktiv svømmer. Så da var det bare sette seg ned med speil og OB og prøve og feile. Jeg er kjempe glad for at jeg gjorde det, for jeg opplevde det å ha mensen mye sikrere med OB enn med bind (mindre synlig, mer behagelig osv). Venninnene mine gjorde det samme, men flere år senere, og de mente de burde ha prøvd før. Så kanskje en samtale med jenta om OB gjør at hun tør å prøve? Tror forøvrig at piller som kan utsette mensen er ok, men hør med legen. Uansett er det jo viktig å samtale med jenta, slik at hun er trygg og gleder seg til turen, med eller uten OB/piller.
Gjest Gjesta Skrevet 30. desember 2005 #5 Skrevet 30. desember 2005 Jeg ville også tatt dette opp med mor om dere samarbeider godt. Hun kan kanskje lettere ta dette opp med legen om det skulle være aktuelt.
Iceglow Skrevet 30. desember 2005 #6 Skrevet 30. desember 2005 Utsette mensen med piller kan skape rot i systemet lenge, forbannet synd om hun nå har en jevn og fin syklus. Har og inntrykk av at humørsvingninger i retning PMS er vanlig bivirkning. Er det verdt å ødelegge hele ferien og muligens syklusen hennes for flere måneder fram i tid for å unngå tre litt dårlig timede dager? (Forutsetter her at hun har en noenlunde normal mens og ikke tilhører de som er nær sykehusinnleggelse hver måned, ingenting i innlegget tyder på det, så jeg antar hun er normal). Men hva angår mens og bading, spør om hun vil prøve OB (glidemiddel og små tamponger er en fin ide), vil hun det, greit, om ikke, ta med en bok el så hun kan kose seg med og sole seg. Et par mørkere shorts er og greit å ha slik at faren for at flekker skal synes er minimal. Om hun har plager ellers, husk paracet, varmeflaske el, og la henne få styre det selv om hun vil. Husk bind av den typen hun føler seg vant med hjemmefra, å lete rundt på et fremmed sted for å finne de bindene som fungerer kan bli stress.
Gjest Gjest_Gullhår_* Skrevet 30. desember 2005 #7 Skrevet 30. desember 2005 Hvis du skal introdusere henne for tamponger, ville jeg heller gitt henne Tampax i stedet for ob. De er mye lettere å få riktig på plass.
Lillesøster Skrevet 30. desember 2005 #8 Skrevet 30. desember 2005 Da jeg fikk mensen som 12 åring var jeg aktiv svømmer. Så da var det bare sette seg ned med speil og OB og prøve og feile. Jeg er kjempe glad for at jeg gjorde det, for jeg opplevde det å ha mensen mye sikrere med OB enn med bind (mindre synlig, mer behagelig osv). Venninnene mine gjorde det samme, men flere år senere, og de mente de burde ha prøvd før. Så kanskje en samtale med jenta om OB gjør at hun tør å prøve? Tror forøvrig at piller som kan utsette mensen er ok, men hør med legen. Uansett er det jo viktig å samtale med jenta, slik at hun er trygg og gleder seg til turen, med eller uten OB/piller. ← Var i samme situasjon som deg. Ob, ble løsningen. Enig at du bør snakke med jenta hva hun ønsker og muligens en telefon til mor. Hun vet som regel hva som må til.
Gjest Pecado Skrevet 30. desember 2005 #9 Skrevet 30. desember 2005 Ikke alle har mødre selv om de har stemødre. Men hvorfor ikke introdusere O.B? Så slipper hun stresse med det. Men husk at hun må bytte tampong etter at hun har badet.
Lealaus Skrevet 30. desember 2005 #10 Skrevet 30. desember 2005 Introduser heller tampax. Mye enklere å holde styr på :-)
Gjest Gjest_stemor_* Skrevet 30. desember 2005 #11 Skrevet 30. desember 2005 Takk for gode råd! Ja, vi kan snakke med mor....selv om hun heller ikke har erfaring med 12-åringer og mens og sydentur Jeg får be far snakke med mor slik at de kan enes om noe, regner med det er lite populært om mor mener det er for tidlig (hva vet jeg!!??) og far alikevel introduserer dette for henne via meg....noe helt annet er det om hun ønsker å prøve dette selv. Og det blir jo litt vanskelig å prøve uten mens?...og den får hun først når vi er der... Jenta har en fin syklus og hun har full kontroll selv på når hun får mensen. Jeg har heller aldri oppdaget flekker i trusene hennes, det betyr vel at hun er nøye på bruk og skift av bind. Selv var jeg også ca 12 da jeg begynte med ob, var aktiv innen håndball og svømming. Men som stemor er disse erfaringene lite verdt, i vår utvidede familie er det mor som bestemmer. Det er bare en uke til vi drar, får håpe vi får til noe som ikke ødelegger ferien hennes, selv om vi ser at det kan bli begrensninger...bøker og iPod blir pakket....
lillesky Skrevet 30. desember 2005 #12 Skrevet 30. desember 2005 Det finnes noen minipiller som er veldig greie. De kan hun ta mens hun er på ferie for å utsette mensen, stoppe med pillene når hun kommer hjem, og da kommer mensen med en gang. Jeg brukte dem en gang da jeg var 14 år, og det var kjempekjekt å slippe å styre med mensen på ferie! Snakk med legen om det beste alternativet.
Iceglow Skrevet 30. desember 2005 #13 Skrevet 30. desember 2005 Det er ikke sikkert hun vet det finnes tamponger mindre enn de store som mor/stemor bruker, det var iverfall grunnen til at jeg ikke brukte tamponger før jeg ble en god del eldre enn hun er nå. Så de rosa og grønne min mor brukte, og tenkte at det der, det gikk ALDRI. Var en ren tilfeldighet at jeg fant ut at gule tamponger var betraktelig mindre, og fungerer fint. Gi henne en pakke tampax, en med gul ob, og en tube glidemiddel, og la henne velge selv. Med glidemiddel går det helt greit å prøve med tamponger utenom mens. Eneste som egentlig kan være problematisk med å få inn tamponger er om hun enten spenner seg for mye, eller er for trang pga jomfruhinnen. Ellers er hygiene et SVÆRT viktig tema med tamponger. Vaske hendene grundig, og gjerne ha litt desinfiserende væske på fingrene, sjekk at tråden holder (ta tak i tampongen med plasten på, sjekk knuten, og dra i tråden) og prøve seg fram. Og hva angår piller, jeg kan ikke få sagt annet (igjen ) enn når hun virker såpass bekvem med sin egen kropp, har en fin og jevn syklus så er det et sjansespill å ta med å gi henne hormoner. Klart det kan gå bra, men du kan og risikere at hun mister all kontroll over syklusen i en del måneder fram i tid (mens som kommer til alle tider, småblødninger osv), får humørsvingninger og hudproblemer. Dette er iverfall noe hun selv må være klar over, og ikke bli presset eller overtalt til å ta piller for å forskyve mensen pga de voksnes ønsker. God ferie
Gjest Gjesta Skrevet 31. desember 2005 #14 Skrevet 31. desember 2005 Jeg ville blitt rasende dersom stemor skulle dyttet på min tolvåring hormonpreparater uten å ha klarert det med meg først.
Iceglow Skrevet 31. desember 2005 #15 Skrevet 31. desember 2005 Jeg ville blitt rasende dersom stemor skulle dyttet på min tolvåring hormonpreparater uten å ha klarert det med meg først. ← Og det virker det heldigvis ikke som om denne stemoren er i ferd med å gjøre (og får håpe verken den biologiske moren eller faren gjør det heller så sant det ikke er et reelt behov for det, noe jeg tviler på det er her)
Gjest Gjesta Skrevet 31. desember 2005 #16 Skrevet 31. desember 2005 Jeg ville blitt rasende dersom stemor skulle dyttet på min tolvåring hormonpreparater uten å ha klarert det med meg først. ← Det kan hun da heller ikke gjøre. Jeg tror ikke noen fornuftig lege vil gjøre slikt basert på at stemor tropper opp med tolvåringen hos legen og legger frem en slik historie. Leger er da ikke reseptskrivende roboter.
Gjest Gjest_stemor_* Skrevet 31. desember 2005 #17 Skrevet 31. desember 2005 Jeg ville blitt rasende dersom stemor skulle dyttet på min tolvåring hormonpreparater uten å ha klarert det med meg først. ← Beklager at dette blir litt OT, men hvem ville ikke blitt rasende hvis noen, uansett tittel, dyttet på barn hormonpreparater uten å snakke med foreldrene først??? Enten har du en dårlig dag, eller så har du en stemor i nærheten du ikke liker...uansett tenker jeg at hvis "min" mor møter våre spørsmål på denne måten er det ikke sikkert det blir verken ob eller andre hjelpemidler...fordi mor vil i utgangspunktet være negativ til alt vi vil "dytte" på jenta. Bare så det er sagt, slik at tråden kan fortsette å gi meg gode råd; - jeg har ikke tenkt å dytte på jenta noen ting, hverken hormonpreparater eller andre skumle legemidler - jeg har ikke tenkt å gå til legen og fortelle "slike historier" for å lure legen med på denne konspirasjonen mot mor - og vi har selvsagt tenkt å snakke med mor (jenta også), men nå ville jeg gjerne høre med andre som har ERFARING med 12-åringer, bading og mensen. Det har til dags dato verken jeg, mor eller far! Vær litt raus på mine vegne da folkens
Gjest Gjesta Skrevet 31. desember 2005 #18 Skrevet 31. desember 2005 - jeg har ikke tenkt å gå til legen og fortelle "slike historier" for å lure legen med på denne konspirasjonen mot mor ← Trodde da virkelig ikke at du skulle lure noen jeg. Synes bare diskusjonen tok litt vel mye av her mtp "ond-stemor-syndromet".
Gjest Gjest Skrevet 31. desember 2005 #19 Skrevet 31. desember 2005 Beklager at dette blir litt OT, men hvem ville ikke blitt rasende hvis noen, uansett tittel, dyttet på barn hormonpreparater uten å snakke med foreldrene først??? Enten har du en dårlig dag, eller så har du en stemor i nærheten du ikke liker...uansett tenker jeg at hvis "min" mor møter våre spørsmål på denne måten er det ikke sikkert det blir verken ob eller andre hjelpemidler...fordi mor vil i utgangspunktet være negativ til alt vi vil "dytte" på jenta. Bare så det er sagt, slik at tråden kan fortsette å gi meg gode råd; - jeg har ikke tenkt å dytte på jenta noen ting, hverken hormonpreparater eller andre skumle legemidler - jeg har ikke tenkt å gå til legen og fortelle "slike historier" for å lure legen med på denne konspirasjonen mot mor - og vi har selvsagt tenkt å snakke med mor (jenta også), men nå ville jeg gjerne høre med andre som har ERFARING med 12-åringer, bading og mensen. Det har til dags dato verken jeg, mor eller far! Vær litt raus på mine vegne da folkens ← Det er temmelig høy bitch-faktor på dette forumet, skjønner du...
Gjest Gjesta Skrevet 31. desember 2005 #20 Skrevet 31. desember 2005 Tror ikke det er aktuelt å introdusere henne for ob, og tror heller ikke det er god ide å tabelett-utsette den? Slik jeg oppfatter deg her, ser det ut som om du spør om det er en god idè eller ikke, du avskriver det jo ikke helt akkurat. Jeg ville blitt rasende dersom stemor skulle dyttet på min tolvåring hormonpreparater uten å ha klarert det med meg først. ← -og derfor- for å være helt tydelig, kommenterer jeg at jeg ville blitt rasende om noen skulle dytte på ungen min hormoner uten å ha diskutert det med meg engang. Bare at noen skal tenke tanken er for meg helt hårreisende. Det kan hun da heller ikke gjøre. Jeg tror ikke noen fornuftig lege vil gjøre slikt basert på at stemor tropper opp med tolvåringen hos legen og legger frem en slik historie. Leger er da ikke reseptskrivende roboter. ← Noen er nok det. Og noen kan alltids kjenne noen. Men heldigvis, de aller fleste av oss får bare kloa i piller vi skal ha kloa i
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå