Gå til innhold

Hvor alvorlig grad for omsorgssvikt er det for et barn å vokse opp med alkoholisme?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Barnet får mat, tak over hodet, kommer seg på skolen hver dag og får også en del omsorg og kjærlighet. Men må leve med mye alkohol i hjemmet. Foreldre som drikker, endrer personlighet totalt, krangler, blir lett irritert, er nedlatende mot barnet osv. 

Anonymkode: 9a513...d7d

Alvorlig🥲

AnonymBruker
Skrevet

Kjenner til to familier i ulik tidsrom.. tror barna i fam på 90 tallet som da hadde en mor som drakk å en far som jobbet mye fikk en dårlig oppvekst pga aldri rene klær, hygienen hjemme var dårlig å kattene tisset inne. Barna spiste bare mat ut av skapene på egenhånd fra de var små. Sjelden fellesmåltider. Tror de ble mere påvirket av det enn fam jeg vet om idag hvor mor er alkoholiker men har god råd. Hun er alene men kjøper hushjelp og har ikke dyr. Det er alltid rene klær og rent hjemme. Hun jobber daglig, men drikker utover ettermiddagen og mest på kveldene mens barna sover. Hun blir ikke ravende full men det er flaskevis ukentlig… tror mange har ett alkohol problem men i hvilken grad barna tar skade av det er usikkert. Emosjonelt tar de nok noe skade av å bo i ett slikt hjem.. 

Anonymkode: 4bacc...980

AnonymBruker
Skrevet

Barns sensitivitet er helt forskjellig. Hva noen rister av seg som noe småkjipt er dypt traumatiserende for andre . Derfor søsken kan reagere helt forskjellig på samme foreldre.  Er det ille å vokse opp med en glad-alkis? Aner ikke. Jeg vokste opp med en virkelig alkis. Hata alkohol og spesielt lukten av Ringnes hele livet. Har KPTSD og hatt et stusselig liv. Kjenner ei annen som vokste opp med en glad-alkis mamma. Hun klarte seg greit i livet, men har slitt med tvangsspising og overspising hele livet. Hun har fancy jobb og utdanning, men har liksom aldri gjort så mye ut av seg.

Anonymkode: 7d9fe...12a

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Barnet får mat, tak over hodet, kommer seg på skolen hver dag og får også en del omsorg og kjærlighet. Men må leve med mye alkohol i hjemmet. Foreldre som drikker, endrer personlighet totalt, krangler, blir lett irritert, er nedlatende mot barnet osv. 

Barn og rus, særlig regelmessig rus, hører ikke sammen. Alkoholikere skal ikke ha ansvar for barn. Selv om de ikke slår barnet, er de ofte emosjonelt utilgjengelige, du skriver selv at de krangler og er nedlatende mot barnet (psykisk vold). I tillegg er man ikke så veldig ansvarlig under rus, og kan risikere å utsette barnet for farlige situasjoner.

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Barns sensitivitet er helt forskjellig. Hva noen rister av seg som noe småkjipt er dypt traumatiserende for andre . Derfor søsken kan reagere helt forskjellig på samme foreldre.  Er det ille å vokse opp med en glad-alkis? Aner ikke. Jeg vokste opp med en virkelig alkis. Hata alkohol og spesielt lukten av Ringnes hele livet. Har KPTSD og hatt et stusselig liv. Kjenner ei annen som vokste opp med en glad-alkis mamma. Hun klarte seg greit i livet, men har slitt med tvangsspising og overspising hele livet. Hun har fancy jobb og utdanning, men har liksom aldri gjort så mye ut av seg.

Skulle stå "voldelig alkis". Ikke "virkelig alkis".

Skrevet

Det kommer litt an på omstendigheter ellers, og andre omsorgspersoner.

Generelt - ifølge forskningen - så er det omtrentlig like skadelig å vokse opp med avhengighet som det er med alvorlig psykisk syk forelder.

Så kan skaden reduseres dersom barnet følges opp av en trygg og tilstedeværende forelder, ellers har venner/nettverk.

Så har det også noe å si hvor omfattende misbruket er, og hvor mye det påvirker.

Men uansett - om så feriene foregår som normalt, og det ikke er forbundet med krangling/brutte avtaler, så er det veldig lite betryggende å ha en full forelder/fyllesyk forelder osv jevnlig eller periodisk. 

AnonymBruker
Skrevet

Det var i hovedsak min far som drakk mest, men min mor har i perioder drukket en del hun også. Så på sitt verste, har jeg hatt to foreldre som begge har vært beruset, men pappa har likevel vært den verste. Både fordi han har drukket «konstant» hele livet mitt, men også fordi han forandrer seg til det negative når han drikker. Han blir spydig, nedlatende og til tider ganske ekkel. Sannsynligvis ubevisst, for han ler bare av det og mener det sikkert ikke vondt. Det er likevel veldig ubehagelig. Han blir også litt depressiv når han drikker, kan si ganske brutale ting (truet med å både ta sitt eget liv og min mors liv - som nå endelig har skilt seg fra han) og sette i gang diskusjoner om alt mulig. Er generelt bare svært lite hyggelig.

Det er godt å ha fått det på avstand, men jeg merker jo at jeg ikke har det bra i dag. Jeg sliter sosialt, er mye lei meg og sliter veldig med selvfølelsen. Venter på hjelp via fastlege.

AnonymBruker
Skrevet
16 hours ago, AnonymBruker said:

Slik dobbelt kommunikasjon er svært skadelig. På sikt vil barna kunne utvikle personlighetsforstyrrelser, c-ptsd og/eller rusproblemer.

Dette er klart omsorgssvikt og noe som bør tas tak i av barnevernet umiddelbart.

Anonymkode: 0b2f8...95d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Haha ja lurt! Meld alle som ligger å drar seg til klokken 11.00 til BV 😂

Anonymkode: c4bbc...674

Et spedbarn vil feks gjerne da ha ligget 6 timer uten mat. Selvfølgelig er det noe å melde når barn er uten tilsyn store deler av dagen, som feks kl 11

Anonymkode: e75d5...0b0

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Oppfølging av skole? Fritidsaktiviteter? Kjøring til trening og kamper? Hvordan påvirkes familieøkonomien? Kan de ha med venner hjem? Reiser de på ferier? Er foreldre emosjonelt stabile?

Gjest WhisperingWind
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Hvilke skader kan det få? Kan dette prege barnet i voksen alder? Er det en mild eller alvorlig grad for omsorgssvikt? 

Her snakker vi foreldre som drikker og «bare» svikter emosjonelt. Ikke barn som utsettes for fysisk vold osv.

Kommer jo an på hvordan vedkommende utagerer. Finnes en del alkoholikere som er så velfungerende at mange ikke engang merker det. 

Spørsmålet er litt for åpent da det kommer an på hva foreldrene utsetter barna for. 

AnonymBruker
Skrevet
WhisperingWind skrev (15 minutter siden):

Kommer jo an på hvordan vedkommende utagerer. Finnes en del alkoholikere som er så velfungerende at mange ikke engang merker det. 

Spørsmålet er litt for åpent da det kommer an på hva foreldrene utsetter barna for. 

Har skrevet litt med i løpet av tråden om du leser.

AnonymBruker
Skrevet
Snok1 skrev (30 minutter siden):

Oppfølging av skole? Fritidsaktiviteter? Kjøring til trening og kamper? Hvordan påvirkes familieøkonomien? Kan de ha med venner hjem? Reiser de på ferier? Er foreldre emosjonelt stabile?

Aldri gått på fritidsaktiviteter. Nesten ikke turt å ha med venner hjem fra skolen på grunn av skam. Dårlig økonomi, lite ferier. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Aldri gått på fritidsaktiviteter. Nesten ikke turt å ha med venner hjem fra skolen på grunn av skam. Dårlig økonomi, lite ferier. 

Her har du jo svaret.

AnonymBruker
Skrevet
Snok1 skrev (1 time siden):

Vil bare tilføye: Finnes veldig mange fungerende alkoholikere som klarer alt du nevner. De drikker på kveldene når barna har lagt seg og kommer seg opp på jobb +++. Vellykkede mennesker utad.
Det er likevel ikke bra for barna. Det er ikke først når alt dette svikter det er et problem. 

Anonymkode: d094c...311

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...