AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #1 Skrevet 20. mars 2023 Hvilke skader kan det få? Kan dette prege barnet i voksen alder? Er det en mild eller alvorlig grad for omsorgssvikt? Her snakker vi foreldre som drikker og «bare» svikter emosjonelt. Ikke barn som utsettes for fysisk vold osv. Anonymkode: 9a513...d7d 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #2 Skrevet 20. mars 2023 Det kommer helt an på hvordan det påvirker omsorgen konkret. Generelt kan man si at å vokse opp med foreldre med alkoholproblemer øker sjansen for selv å utvikle slike problemer, økt sjanse for angst og depresjon, andre psykiske lidelser, mellommenneskelige problemer. Emosjonell omsorgssvikt er svært skadelig, og ofte mer skadelig enn fysisk vold. Anonymkode: c6eee...69a 5 1 1
Andro Skrevet 20. mars 2023 #3 Skrevet 20. mars 2023 All form for rus hos omsorgspersonene er svært traumatisk for barn. https://www.barnavrus.no/aktuelt/dette-vet-vi Omsorgssvikt er ikke bare det du er utsatt for. Det er også det du aldri får. 1 1 2
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #4 Skrevet 20. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det kommer helt an på hvordan det påvirker omsorgen konkret. Generelt kan man si at å vokse opp med foreldre med alkoholproblemer øker sjansen for selv å utvikle slike problemer, økt sjanse for angst og depresjon, andre psykiske lidelser, mellommenneskelige problemer. Emosjonell omsorgssvikt er svært skadelig, og ofte mer skadelig enn fysisk vold. Anonymkode: c6eee...69a Barnet får mat, tak over hodet, kommer seg på skolen hver dag og får også en del omsorg og kjærlighet. Men må leve med mye alkohol i hjemmet. Foreldre som drikker, endrer personlighet totalt, krangler, blir lett irritert, er nedlatende mot barnet osv. Anonymkode: 9a513...d7d 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #5 Skrevet 20. mars 2023 Moren min var alkoholiker og la seg inn i behandling når vi barna var i midten av 20-åra. Vi hadde en veldig fin barndom allikevel. Vi hadde alt vi trengte og hun forandret ikke personlighet, hun drakk for å glemme sine egne traumer og var alene med oss. Husker at hun stort sett alltid begynte å drikke rødvin rundt kl 20-21 etter lekser og kveldsmat og holdt det gående til ca midnatt og gikk og la seg. Vet selvfølgelig ikke hvordan det hadde vært hvis hun ikke hadde drukket, men det er ingenting jeg har tatt skade av. Var nok verst for henne og vet at hun sliter med skam og angst den dag i dag (tørrlagt nå). Anonymkode: 42dcf...670 6 7
Andro Skrevet 20. mars 2023 #6 Skrevet 20. mars 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Barnet får mat, tak over hodet, kommer seg på skolen hver dag og får også en del omsorg og kjærlighet. Men må leve med mye alkohol i hjemmet. Foreldre som drikker, endrer personlighet totalt, krangler, blir lett irritert, er nedlatende mot barnet osv. Dette er en sak for barneverntjenesten. Jeg håper at du har levert din bekymring der. Det er der den hører hjemme. 13
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #7 Skrevet 21. mars 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Barnet får mat, tak over hodet, kommer seg på skolen hver dag og får også en del omsorg og kjærlighet. Men må leve med mye alkohol i hjemmet. Foreldre som drikker, endrer personlighet totalt, krangler, blir lett irritert, er nedlatende mot barnet osv. Anonymkode: 9a513...d7d Hvor gammelt er barnet? Det er helt sikkert allerede skadet. Emosjonelle skader fra barndommen kan endre hjernen og dermed følge barnet hele resten av livet, bl.a. i form av problemer med tilknytning. Det du skriver er dessuten skremmende og utrygt for barnet og det er psykisk vold. Om du er en av foreldrene - be barnevernet om hjelp. Om du kjenner foreldrene - meld fra til barnevernet før barnet blir enda mer skadet! Husk at vi alle er lovpålagt å melde fra for å hindre personskade. Anonymkode: b461d...ac9 5 1 3
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #8 Skrevet 21. mars 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Barnet får mat, tak over hodet, kommer seg på skolen hver dag og får også en del omsorg og kjærlighet. Men må leve med mye alkohol i hjemmet. Foreldre som drikker, endrer personlighet totalt, krangler, blir lett irritert, er nedlatende mot barnet osv. Anonymkode: 9a513...d7d Det er ikke et tall på det. Og det vil også variere ut fra beskyttelsesfaktorer i barnet. Dette er for øvrig psykisk vold og emosjonell omsorgssvikt. Noen utvikler lite problemet andre mye. Problemet er at barnet kan hende føler seg utrygg hele tiden. I tillegg til psykiske og sosiale problemer kan kronisk stress bidra til utvikling av fysiske sykdommer. Hvem er du som spør og hvorfor spør du? Anonymkode: c6eee...69a 1 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #9 Skrevet 21. mars 2023 Foreldre som svikter emosjonelt kan faktisk gjøre større skade på barnet enn fysisk vold. Det er veldig alvorlig Anonymkode: d5111...6c6 1 1
Maskinfører Skrevet 21. mars 2023 #10 Skrevet 21. mars 2023 Husk at det finnes mange typer Alkoholikere det finnes de som slår barna og kona gul og blå også har du de som strør pengene sine over dem (snill) pappas onkel var alkoholiker etter noen år som krigsseiler og når barna kom til Vestlandet fikk de ett helt glass med mynter på gå og kjøp dere noe godt sa han 🙂 på 1970 tallet så spilte pappa kortspill og mannen i denne familien var alkoholiker kona stelte seg i døra når spillegjestene gikk og alle ga pengene tilbake med ett smil 🙂 så her er det mange utgaver 1 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #11 Skrevet 21. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Barnet får mat, tak over hodet, kommer seg på skolen hver dag og får også en del omsorg og kjærlighet. Men må leve med mye alkohol i hjemmet. Foreldre som drikker, endrer personlighet totalt, krangler, blir lett irritert, er nedlatende mot barnet osv. Anonymkode: 9a513...d7d Barn trenger trygghet i oppveksten. Det hjelper lite med mat på bordet og kos og kjærlighet dersom hverdagen er såpass uforutsigbar og utrygg som du beskriver her. Det er en grunn til at vi kaller barn som vokser opp med rus og omsorgssvikt…og likevel klarer seg fra uten,psykiske problemer for «Løvetannsbarn». Løvetannsbarn bygger på metaforen om den ene løvetannen som klarer å kjempe seg og vokse opp til en flott stor blomst gjennom asfaltsprekken. Anonymkode: b3ba0...742 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #12 Skrevet 21. mars 2023 Var et innlegg her tidligere hvor foreldre klager over at venner til barnet tok kontakt i helgene for foreldrene skulle sove til langt på dag. Er dette samme? Anonymkode: e75d5...0b0 1
Kaneel Skrevet 21. mars 2023 #13 Skrevet 21. mars 2023 Rus er soleklar Bv sak og alvorlig sådan. Hvem er du ts? Det her er ikke noe å vente på 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #14 Skrevet 21. mars 2023 19 minutter siden, AnonymBruker said: Var et innlegg her tidligere hvor foreldre klager over at venner til barnet tok kontakt i helgene for foreldrene skulle sove til langt på dag. Er dette samme? Anonymkode: e75d5...0b0 Haha ja lurt! Meld alle som ligger å drar seg til klokken 11.00 til BV 😂 Anonymkode: c4bbc...674
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #15 Skrevet 21. mars 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Barnet får mat, tak over hodet, kommer seg på skolen hver dag og får også en del omsorg og kjærlighet. Men må leve med mye alkohol i hjemmet. Foreldre som drikker, endrer personlighet totalt, krangler, blir lett irritert, er nedlatende mot barnet osv. Anonymkode: 9a513...d7d Det her er jo skikkelig omsorgssvikt. Du skjønner det du å. Anonymkode: 849e6...078 4
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #16 Skrevet 21. mars 2023 Jeg er «barnet». Jeg er 17 år nå, men sliter psykisk. Hadde foreldre som drakk seg fulle et par dager i uka, men ikke slo meg, var direkte slemme e.l. Men lurer på om jeg kan ha blitt ganske «skadet» likevel, siden jeg har det sånn her. Lurte derfor på hvor ille denne type omsorgssvikt er, da jeg har tenkt folk opplever langt verre og at dette er noe jeg burde klare å leve med. Anonymkode: 9a513...d7d 6
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #17 Skrevet 21. mars 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Moren min var alkoholiker og la seg inn i behandling når vi barna var i midten av 20-åra. Vi hadde en veldig fin barndom allikevel. Vi hadde alt vi trengte og hun forandret ikke personlighet, hun drakk for å glemme sine egne traumer og var alene med oss. Husker at hun stort sett alltid begynte å drikke rødvin rundt kl 20-21 etter lekser og kveldsmat og holdt det gående til ca midnatt og gikk og la seg. Vet selvfølgelig ikke hvordan det hadde vært hvis hun ikke hadde drukket, men det er ingenting jeg har tatt skade av. Var nok verst for henne og vet at hun sliter med skam og angst den dag i dag (tørrlagt nå). Anonymkode: 42dcf...670 Ok, her startet drikkingen mye tidligere, gjerne kl 16-17. Mine foreldre forandret seg også veldig, noe jeg ikke likte/liker i det hele tatt. Anonymkode: 9a513...d7d 3
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #18 Skrevet 21. mars 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg er «barnet». Jeg er 17 år nå, men sliter psykisk. Hadde foreldre som drakk seg fulle et par dager i uka, men ikke slo meg, var direkte slemme e.l. Men lurer på om jeg kan ha blitt ganske «skadet» likevel, siden jeg har det sånn her. Lurte derfor på hvor ille denne type omsorgssvikt er, da jeg har tenkt folk opplever langt verre og at dette er noe jeg burde klare å leve med. Anonymkode: 9a513...d7d Klem til deg❤️ Jeg er også barn av en alkoholiker. Han slo meg aldri, men drakk mye hver kveld og var sånn sett fraværende. Husker barndommen min som en lang periode der jeg var mye redd of måtte klare meg selv, spesielt emosjonelt. I dag er jeg voksen og over 40. Jeg har blitt delvis uføretrygdet og har slitt mye med utrygg tilknytning, angst og depresjon i flere omganger. Har gått på antidepressiva i snart 15 år og må nok gjøre det resten av livet. Jeg kunne nok skrevet en hel bok om dette og hvordan det har påvirket meg. rent personlighetsmessig har jeg blitt en som har vanskelig for å stole helt på andre, så har alltid tenkt at jeg kun har meg selv å stole på. Jeg tror jeg har hatt til sammen 100 psykologtimer. I dag har jeg kommet en lang vei og er virkelig stolt av meg selv! Men over til deg; det du opplever er uten tvil omsorgssvikt, jeg vil si ganske alvorlig også. Men det viktigste er ikke hvor alvorlig det er, men hvordan du har det i hverdagen! Du føler det du føler og det skal du ta på alvor! Har du noen du kan betro deg til f.eks helsesykepleier eller lege? Det viktigste er at du får snakket med noen. Du kan også ta en telefon til barneverntjenesten siden du ennå ikke er fylt 18. Du har det vondt nå, men jeg lover; Dette kan absolutt bli bedre når du får hjelp. Er du god i engelsk kan jeg anbefale boka "Adult children of emotionally immature parents". Det er en veldig bra bok for sånne som oss som har opplevd omsorgssvikt. Til slutt vil jeg bare ønske deg masse lykke til i livet ditt❤️ Anonymkode: 74127...9a0 1 2
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #19 Skrevet 21. mars 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Det kommer helt an på hvordan det påvirker omsorgen konkret. Generelt kan man si at å vokse opp med foreldre med alkoholproblemer øker sjansen for selv å utvikle slike problemer, økt sjanse for angst og depresjon, andre psykiske lidelser, mellommenneskelige problemer. Emosjonell omsorgssvikt er svært skadelig, og ofte mer skadelig enn fysisk vold. Anonymkode: c6eee...69a Jepp. TS: Det er totalt skadelig for barn å vokse opp med alkoholiserte foreldre. Mangel på noe som man skulle hatt er også et traume. Barn skal ha edru foreldre som har prioritetene sine i orden. Å være alkoholiker i hjem med barn ER omsorgssvikt. Selv om man tror man kan ta seg av barn når man er brisen og drita - så kan man nemlig ikke det. Har ei venninne som vokste opp med alkoholisert far. Og selvsagt en håpløs mor som aldri tok ungene ut av dette. Hun vokste opp med spiseforstyrrelser så hun nesten døde (flere sykehusinnleggelser), sosial angst, all mulig annen angst. Knapt med utdanning og vanskeligheter med å holde på jobber. Hvilket flott liv disse foreldrene ga henne. Fy faen altså. Det er så brutalt. Enda han "bare drakk i bilen" (utenfor huset altså - tror ikke han kjørte - men han drakk der i skjul). Wow. Hun har tre søsken som alle sliter med sitt - selvsagt. Han drakk seg i hjel og døde for endel år siden. Min venninne har gått til psykolog i årevis (heldigvis) og har det i dag bedre og klarer seg ganske greit tross det hele. Sorry altså, mine følelser for detter er så sterke. Vil også si at alle som mener de ikke har tatt noe skade av det og at barndommen med alkoholiserte foreldre var en fryd - neppe aner sitt eget potensial og hvor godt de ville hatt det med en normal oppvekst. Er nemlig forskjell på å "overleve" eller "klare seg" og å få ut sitt fulle potensial som menneske. Anonymkode: ab846...8f9 2
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #20 Skrevet 21. mars 2023 Maskinfører skrev (9 timer siden): Husk at det finnes mange typer Alkoholikere det finnes de som slår barna og kona gul og blå også har du de som strør pengene sine over dem (snill) pappas onkel var alkoholiker etter noen år som krigsseiler og når barna kom til Vestlandet fikk de ett helt glass med mynter på gå og kjøp dere noe godt sa han 🙂 på 1970 tallet så spilte pappa kortspill og mannen i denne familien var alkoholiker kona stelte seg i døra når spillegjestene gikk og alle ga pengene tilbake med ett smil 🙂 så her er det mange utgaver Men hadde han egne barn? Sier ikke at alokoholikere kan være fine mennesker, herregud, alkoholikere drikker jo ikke for gøy, de er jo bare mennesker som har mer å håndtere enn de takler, og aldri har fått noe hjelp for det. De er ikke onde osv. Vold og sinne er egentlig noe annet, og det kan man ha/utøve helt uten å være alkoholiker. Men klart sjansen for at det er kombinert øker jo, da begge deler antagelig skyldes psykiske vansker. Min mening er at alkoholikere ikke har noe å gjøre rundt barn. Og de skal definitivt ikke være primær omsorgsperson. En annen over her skrev at "mamma bare drakk masse rødvin etter leggetid - vi merket aldri noe til det". Og det var jo flaks da. Flaks at barna aldri ble syke etter leggetid, så syke at de burde vært kjørt på legevakten eller så syke at mor burde kontaktet en lege og ikke gjorde det fordi hun var fulll - f.eks. Ja, man kan ha flaks. Problemet er at det var flaks, men det skulle vært 100% sikkert å ha tilstedeværende og edru foreldre også om kvelden og natta. Ting kan skje. Det er jo en grunn til at de fleste tar festen når ungene er borte eller ordner barnevakt. Eller at en av foreldrene holder seg i fornuftig tilstand om de har ansvar for barna. Det er slik friske mennesker gjør det. Anonymkode: ab846...8f9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå