Gå til innhold

Hvordan reagerer du som forelder når skolen varsler om uakseptabel adferd?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber som lærer, og blir mildt sagt oppgitt over mange foreldre. Jeg er på en stor skole, med mange parallellklasser og er helt sjokka over enkelte historier fra fortvilte kollegaer på barnetrinn. 7 - 8 åringer som utagerer jevnt, spytter på lærer eller assistenter når de blir holdt for å ikke angripe andre elever, kaller dem utrolig stygge ord, som "du ser ut som en jævla rynkete heks" "Du er en jævla hore" , "Du har ikke lov til å TA i meg, pappa skal sørge for at du får sparken" , " Mamma sier at dette er en drittskole og at du ikke kan en dritt"

Vi merker fort hvem som kommer fra hjem som har lav terskel for å snakke dritt rundt middagsbordet med barna til stede.  §9A blir stadig vekk varslet inn fra foreldre, der de bare nekter å se at det ikke er sitt barn som blir mobbet, men ER mobberen. For mobbing er jo "subjektivt", og der er elevens følelse av å bli mobbet som er viktig.

Det er sesong for utviklingssamtaler og kontaktlærerene er totalt utkjørt. Ikke på grunn av arbeidsbyrden, men på grunn av foreldre som legger all skyld på skolen, læreren og de andre barna, og har null selvinnsikt. I en klasse på 20, så er det gjerne 3 voksne til stede til en hver tid, 15 elever som er helt utslitte av de fem som kommer totalt uten grensesetting og som gjør til at dagen blir kaotisk. Noen har diagnoser, men min erfaring er at veldig mange rett og slett har foreldre som mangler evnen til å se bjelken i sitt eget øye og skal skylde på andre.

Så mitt spørsmål er til dere som reagerer aggressivt når dere får et slikt varsel fra skolen; Hvorfor? Jeg forstår at det er sårt når barnet ditt ikke er A4, men hvilke strategier bruker dere for å gjøre noe med det? Er det en forsvarshandling? Eller mener du seriøst at det er skolen som fremprovoserer slik adferd? Jeg spør fordi dette er noe jeg virkelig ikke forstår. 

Anonymkode: 92166...3b9