Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym90059005 skrev (Akkurat nå):

Hvem har sagt at damer/mødre slipper? Selv graviditet er ikke nødvendigvis grunn til å droppe øvelse. At det er mange flere menn i HV er naturlig all den tid det tidligere nesten bare var menn som gjennomførte førstegangstjeneste 

Men den tiden endrer seg jo nå når kvinner og blir innkalt til førstegangstjeneste

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Maleficenta skrev (1 minutt siden):

Men den tiden endrer seg jo nå når kvinner og blir innkalt til førstegangstjeneste

Ja, og ingen har vel sagt noe annet. Du som skrev at mødre slipper, til det er svaret nei. Og som jeg sa, gravide blir og utkalt til øvelse. Og ja, ting vil se anderledes ut, men vi må nesten diskutere situasjonen slik den er i dag, ikke hvordan den blir om 10 år.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg var selv ikke i militæret(mann, født tidlig på 80-tallet), men hører stadig vekk om menn på min alder som må på Heimevernsøvelse til tross for barn, jobb og et hektisk hverdagliv?

Hvorfor i alle dager sender man familiefedre ut i skauen på militærøvelse når de er i 30-40 årene? For meg virker det rimelig spesielt at man skal bruke tid og ressurser på at godt voksne folk som var ferdig med militæret for mange år siden plutselig skal ut og holde på med dette i en uke, kanskje flere ganger?

Anonymkode: 3504c...66c

For at reservestyrkene skal ha en viss kompetanse om det skulle bryte ut krig eller andre farlige ting

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg er kvinne født før 1997 så det har aldri vært en aktuell problemstilling for meg. Dessuten har jeg en sykdom som gjør at forsvaret ikke vil ha meg. 

Så vidt jeg kan lese meg til så blir alle kalt inn. Ikke bare 40-åringene. Hvor har du det fra at det bare er de eldre som må på øvelse?

Anonymkode: 2f895...d08

Så vidt du kan lese, vel så vidt jeg kan erfare etter nesten 20 i militæret til dags dato så blir ikke alle innkalt. 

Poenget er ikke at de som er 40+ ikke skal innkalles, men en bedre bruk av ressurser er og kalle inn unge etter førstegangstjenesten som får etablert seg i lag og tropp og opprettholde sin soldat ferdigheter, en umotiverte 40 åringer som ikke husker noe så enkelt som adsam hk416

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jeg er kvinne født før 1997 så det har aldri vært en aktuell problemstilling for meg. Dessuten har jeg en sykdom som gjør at forsvaret ikke vil ha meg. 

Så vidt jeg kan lese meg til så blir alle kalt inn. Ikke bare 40-åringene. Hvor har du det fra at det bare er de eldre som må på øvelse?

Men jeg mistenker vi misforstår hverandre her, jeg snakker om de som blir rekruttert til HV ikke de som allerede er der.. de blir jo selvsagt innkalt hvert år

AnonymBruker
Skrevet
Endorfin skrev (6 minutter siden):

Så vidt du kan lese, vel så vidt jeg kan erfare etter nesten 20 i militæret til dags dato så blir ikke alle innkalt. 

Poenget er ikke at de som er 40+ ikke skal innkalles, men en bedre bruk av ressurser er og kalle inn unge etter førstegangstjenesten som får etablert seg i lag og tropp og opprettholde sin soldat ferdigheter, en umotiverte 40 åringer som ikke husker noe så enkelt som adsam hk416

Men er ikke det da noe av poenget med øvelse? De som nettopp er ferdig med førstegangstjenesten kan jo ta fra hverandre og sette sammen våpenet. De har nylig gjennomgått treningen for det. For de som ikke har gjort det på en stund så er det fint med oppfriskning. 

Jeg vet ikke fra hvilken alder, eller hvor lenge etter førstegangstjenesten, man blir kalt inn til øvelse, men det er vel en begrunnet tanke bak akkurat det. Antagelig det jeg nettopp har sagt. De som nylig har gjennomført førstegangstjenesten trenger ikke oppfriskning, enda.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men er ikke det da noe av poenget med øvelse? De som nettopp er ferdig med førstegangstjenesten kan jo ta fra hverandre og sette sammen våpenet. De har nylig gjennomgått treningen for det. For de som ikke har gjort det på en stund så er det fint med oppfriskning. 

Jeg vet ikke fra hvilken alder, eller hvor lenge etter førstegangstjenesten, man blir kalt inn til øvelse, men det er vel en begrunnet tanke bak akkurat det. Antagelig det jeg nettopp har sagt. De som nylig har gjennomført førstegangstjenesten trenger ikke oppfriskning, enda.

Når rekrutter blir innkalt til HV så varierer det fra ung til gammel (mest unge) så da er ikke det lagt til grunn at de innkaller for de gamle skal få oppfriskning en uke i året i løpet av sine siste få år de har igjen. Virker som det er mer loddtrekning/vurdering av førstegangstjeneste som ligger til grunn, men det vet jeg ikke sikkert.

Det er hvertfall dumt og vente med og innkalle unge til de trenger en oppfriskning, HV er tjent med velfungerende lag som kan fungere i strid og ved andre katastrofer, og ikke være en evig skole for de som har 2-4 år igjen og er umotivert, henger med hodet og ventet på og dimme, hadde selvsagt vært noe annet om hadde blitt innkalt når de var yngre 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

De som måtte forsvare Ukraina var ikke bare spreke 20-åringer, du vet det, sant? Norge har aldri vært nærmere å bli invadert. Men uansett nær/ikke nær må vi ha et forsvar. Og om vi blir invadert spiller det null rolle om du har barn og firma og 34 kjæledyr. Da skal du i keigen, gitt. 

Anonymkode: a39cc...057

Norge har aldri vært nærmere å bli invadert? Eller har vi aldri vært tryggere? 

AnonymBruker
Skrevet

40-åringer vil ha opparbeidet seg erfaringer og kunnskap gjennom arbeidslivet som kan nyttiggjøres i en eventuell strid.  Det har ikke 20-åringene.  

Anonymkode: 2f2cd...013

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...