Endorfin Skrevet 20. mars 2023 #21 Skrevet 20. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): En som nylig har gjennomført førstegangstjeneste er jo ung, ikke gammel. Hen trenger heller ikke oppfriskning da hen nettopp har gjennomført førstegangstjenesten. De "gamle" HV-gutta (ja, for det er stort sett menn siden allmenn verneplikt ble innført relativt nylig) har mer behov for oppfriskning siden det er lenge siden sist. Går utfra at det du skriver stemmer og at man har verneplikt frem til man er 44. Da kan man jo ikke la være å kalle inn 40-åringer. De har jo 4 år igjen. Ett sted må grensen gå og den er satt på 44. Ikke 40. Hadde den vært 40 hadde du sikkert sagt at det er unødvendig å kalle inn de på 36 siden "de bare har fire år igjen". 🤷🏼♀️ Ingen brister i min logikk, men det kan være i din? For øvrig så bør du holde deg til enten anonym eller brukernavn. Enklere å holde styr på. Anonymkode: 2f895...d08 Det jeg skrev var at når man ikke kaller inn majoriteten av de som har fullført førstegangstjenesten så er det mer logisk og kalle inn unge som kan etablere seg i lag og tropp og holde ferdighetene ved like en ved og la være og kalle inn de unge og heller kalle inn de 'gamle' som har vært utenfor i mange år. Som jeg også skrev så mente jeg at alle mellom 18-50burde være reservist i hv eller en annen form Hva er det du sliter med og forstå?
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #22 Skrevet 20. mars 2023 Sånn ellers må jo dette være gull for mange menn: betalt fri fra jobb, gyldig grunn for et avbrekk fra et hektisk familieliv - for å være på basically speidertur med gutta! Tipp topp utenom all den uendelige ventingen i forsvaret Anonymkode: cd6e7...445 1
NiceOrNothing Skrevet 20. mars 2023 #23 Skrevet 20. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, det må de. 38-åring med barn på 5 og 7 år som altså ble innkalt både i fjor og i år. Sånn er det. Anonymkode: cc5ad...f51 Det er vel ikke så unaturlig med tanke på dagens situasjon . Hvem vil vel ha et forsvar der ingen vet hva de skal gjøre når det smeller ?
Endorfin Skrevet 20. mars 2023 #24 Skrevet 20. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvis det blir krig, tror du det er sånn at menn på 40 blir kalt inn, mens menn på 25 som var i forsvaret for få år siden slipper unna..? Anonymkode: cd6e7...445 Ehh nei ? Hva f har dette med saken og gjøre? Poenget er at man kaller inn unge før man kaller inn eldre for og tjenestegjør i 2-3 år før dimmitering er dårlig bruk av ressurser.
Endorfin Skrevet 20. mars 2023 #25 Skrevet 20. mars 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Sånn ellers må jo dette være gull for mange menn: betalt fri fra jobb, gyldig grunn for et avbrekk fra et hektisk familieliv - for å være på basically speidertur med gutta! Tipp topp utenom all den uendelige ventingen i forsvaret Anonymkode: cd6e7...445 De fleste menn griner seg unna
Maleficenta Skrevet 20. mars 2023 #26 Skrevet 20. mars 2023 MrMannmansen skrev (1 time siden): For å ha kompetente soldater om vi skulle bli invadert antar jeg bør de ikke velge noen som er unge da? 1
Maskinfører Skrevet 20. mars 2023 #27 Skrevet 20. mars 2023 Sosialisering og noe som henger igjen fra Gamledager 🙂
Maleficenta Skrevet 20. mars 2023 #28 Skrevet 20. mars 2023 Cancellara skrev (36 minutter siden): Les deg gjerne litt opp her : https://www.forsvaret.no/heimevernet Heimevernet er en beredskap- og innsatsstyrke, hvor man blir overført etter endt førstegangstjeneste. Oppgaven er først og fremst å beskytte viktige militære og sivile installasjoner, samt bidra ved naturkatastrofer, leteaksjoner og ulykker. Som du kan lese er det ca 40.000 personell i hele HV-styrken, mens 3000 er frivillige i HV-innsats styrken. Mange av personellet i HV innsats har gjerne en viss fartstid i Forsvaret og er med på å bidra med god militær kunnskap (selv om de har passert 30 eller 40 år, og flere er faktisk i god fysisk form). I et lite land som Norge er det fornuftig å ta vare på kompetanse og utføre militær trening og aktivitet for å beskytte Norges interesser. I HV vil du finne folk fra alle samfunnslag og med forskjellig bakgrunn som gir et godt bidrag til den totale beskyttelses strukturen i landet. I HV-Innsats finner man gjerne de godt voksne som er ekstra motivert til å trene og ønske om å finne også et godt kameratskap i sånn type tjeneste, kall det gjerne en hobby eller interessant aktivitet. Summen er at alle er med på å bidra til at vi har et Forsvar og en forsvarsmekanisme som er trent til gitte situasjoner og som samfunnet har nytte av. Det er ikke lenger "trening i skauen" som gjelder, men fokus på viktige installasjoner og samfunnskritiske "mål" som kan være sårbare for sabotasje, eventuelt terror mål. Nettopp derfor er det kanskje "spesielt" som du sier ts, men det er av betydning for landet vårt at vi har sivile som gjennomfører tjeneste i HV, og jeg vil gi honnør til alle som stiller opp i HV og bidrar. Uten disse hadde det vært vanskelig å forsvare nettopp disse installasjonene i Norge som er viktige for oss. litt urettferdig at nenn med barn blir innkalt nens mødre slipper.
MrMannmansen Skrevet 20. mars 2023 #29 Skrevet 20. mars 2023 2 minutter siden, Maleficenta said: bør de ikke velge noen som er unge da? Det er ikke sånn det funker 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #30 Skrevet 20. mars 2023 Endorfin skrev (9 minutter siden): Det jeg skrev var at når man ikke kaller inn majoriteten av de som har fullført førstegangstjenesten så er det mer logisk og kalle inn unge som kan etablere seg i lag og tropp og holde ferdighetene ved like en ved og la være og kalle inn de unge og heller kalle inn de 'gamle' som har vært utenfor i mange år. Som jeg også skrev så mente jeg at alle mellom 18-50burde være reservist i hv eller en annen form Hva er det du sliter med og forstå? Det er visst mye jeg sliter med å forstå av det du skriver. Endorfin skrev (4 minutter siden): Ehh nei ? Hva f har dette med saken og gjøre? Poenget er at man kaller inn unge før man kaller inn eldre for og tjenestegjør i 2-3 år før dimmitering er dårlig bruk av ressurser. Når skal de kalle inn de eldre da, tenker du? De nå jo inn de og, og det er jo ikke sånn at de bare kaller inn ett årskull av gangen. Anonymkode: 2f895...d08 1
Endorfin Skrevet 20. mars 2023 #31 Skrevet 20. mars 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er visst mye jeg sliter med å forstå av det du skriver. Når skal de kalle inn de eldre da, tenker du? De nå jo inn de og, og det er jo ikke sånn at de bare kaller inn ett årskull av gangen. Anonymkode: 2f895...d08 Ja du er vel en klassisk militær nekter som sutret seg ut om du ikke forstår viktigheten av etablerte lag. ALLE burde vært kalt inn, men bare en minoritet blir kalt inn, og da er det idiotisk og kalle inn 40 åringer som sier farvel om få år og knapt klarer og etablere seg i laget.
Maleficenta Skrevet 20. mars 2023 #32 Skrevet 20. mars 2023 MrMannmansen skrev (6 minutter siden): Det er ikke sånn det funker er det ikke sånn det burde funke? 1
MrMannmansen Skrevet 20. mars 2023 #33 Skrevet 20. mars 2023 Just now, Maleficenta said: er det ikke sånn det burde funke? Nei
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #35 Skrevet 20. mars 2023 Endorfin skrev (Akkurat nå): Ja du er vel en klassisk militær nekter som sutret seg ut om du ikke forstår viktigheten av etablerte lag. ALLE burde vært kalt inn, men bare en minoritet blir kalt inn, og da er det idiotisk og kalle inn 40 åringer som sier farvel om få år og knapt klarer og etablere seg i laget. Jeg er kvinne født før 1997 så det har aldri vært en aktuell problemstilling for meg. Dessuten har jeg en sykdom som gjør at forsvaret ikke vil ha meg. Så vidt jeg kan lese meg til så blir alle kalt inn. Ikke bare 40-åringene. Hvor har du det fra at det bare er de eldre som må på øvelse? Anonymkode: 2f895...d08
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #36 Skrevet 20. mars 2023 15 minutter siden, Maleficenta said: litt urettferdig at nenn med barn blir innkalt nens mødre slipper. Hvem skal ta seg av barna hvis begge foreldrene må tjenestegjøre? De fleste menn i tredve og førtiårene har gjennomgått førstegangstjeneste. De fleste kvinner på samme alder har IKKE gjort det. Da er det logisk at de som faktisk har vært i militæret blir innkalt, mens de andre tar seg av barn og hjem. Anonymkode: c31ad...76f
Anonym90059005 Skrevet 20. mars 2023 #37 Skrevet 20. mars 2023 Tenk så grusomt at en mann på 40, med barn til og med, må tilbringe noen dager på øvelse for heimevernet. Hjerteskjærende, hva med de stakkars barna og familien, hvordan skal de klare seg alene? Fascinerende hvor navlebeskuende, egoistiske og hjelpesløse mange folk er nå i dag. Det er da flott at vi har et fungerende HV som kan bidra i ulike situasjoner. 1
Maleficenta Skrevet 20. mars 2023 #38 Skrevet 20. mars 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvem skal ta seg av barna hvis begge foreldrene må tjenestegjøre? De fleste menn i tredve og førtiårene har gjennomgått førstegangstjeneste. De fleste kvinner på samme alder har IKKE gjort det. Da er det logisk at de som faktisk har vært i militæret blir innkalt, mens de andre tar seg av barn og hjem. Anonymkode: c31ad...76f hvorfor må det automatisk være mor? nå har både gutter og jenter verneplikt. Da må de jo løse det slik at de blir innkalt til heimevernsøvelse annenhver gang og dersom ddt skulle bli krig så skulle det jo vært sånn at en av de, yavhengig av kjønn må stille opp i hekmevernet og den andre, fortsatt uavhengig av kjønn blir hjemme med barn
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #39 Skrevet 20. mars 2023 Maleficenta skrev (Akkurat nå): hvorfor må det automatisk være mor? nå har både gutter og jenter verneplikt. Da må de jo løse det slik at de blir innkalt til heimevernsøvelse annenhver gang og dersom ddt skulle bli krig så skulle det jo vært sånn at en av de, yavhengig av kjønn må stille opp i hekmevernet og den andre, fortsatt uavhengig av kjønn blir hjemme med barn Poenget er jo at det er de eldre som diskuteres her. Vi damer som er 30+ nå har stort sett ikke gjennomført førstegangstjenesten og dermed er det stort sett mennene i denne aldersgruppen som blir kalt inn. Når vi kommer dit at 97'erne og yngre blir kalt inn til oppfriskningsøvelser så gjelder det jo begge kjønn. Anonymkode: 2f895...d08
Anonym90059005 Skrevet 20. mars 2023 #40 Skrevet 20. mars 2023 Maleficenta skrev (23 minutter siden): litt urettferdig at nenn med barn blir innkalt nens mødre slipper. Hvem har sagt at damer/mødre slipper? Selv graviditet er ikke nødvendigvis grunn til å droppe øvelse. At det er mange flere menn i HV er naturlig all den tid det tidligere nesten bare var menn som gjennomførte førstegangstjeneste
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå