AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #1 Skrevet 20. mars 2023 Jeg var selv ikke i militæret(mann, født tidlig på 80-tallet), men hører stadig vekk om menn på min alder som må på Heimevernsøvelse til tross for barn, jobb og et hektisk hverdagliv? Hvorfor i alle dager sender man familiefedre ut i skauen på militærøvelse når de er i 30-40 årene? For meg virker det rimelig spesielt at man skal bruke tid og ressurser på at godt voksne folk som var ferdig med militæret for mange år siden plutselig skal ut og holde på med dette i en uke, kanskje flere ganger? Anonymkode: 3504c...66c
MrMannmansen Skrevet 20. mars 2023 #2 Skrevet 20. mars 2023 For å ha kompetente soldater om vi skulle bli invadert antar jeg 4 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #3 Skrevet 20. mars 2023 MrMannmansen skrev (Akkurat nå): For å ha kompetente soldater om vi skulle bli invadert antar jeg Men er man kompetent når man kun får en øvelse kanskje typ hvert 5 år eller hva det er? Dessuten er det vel ikke veldig realistisk at vi blir invadert med det første. Dessuten er vel svært få 40-åringer fysisk og mentalt like skarpe som da de var i begynnelsen av 20-årene og gjennomførte førstegangstjenesten Anonymkode: 3504c...66c
Gjest Lykkedykker Skrevet 20. mars 2023 #4 Skrevet 20. mars 2023 Er så glad for at jeg slipper det tullet der.
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #5 Skrevet 20. mars 2023 De som måtte forsvare Ukraina var ikke bare spreke 20-åringer, du vet det, sant? Norge har aldri vært nærmere å bli invadert. Men uansett nær/ikke nær må vi ha et forsvar. Og om vi blir invadert spiller det null rolle om du har barn og firma og 34 kjæledyr. Da skal du i keigen, gitt. Anonymkode: a39cc...057 4 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #6 Skrevet 20. mars 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Men er man kompetent når man kun får en øvelse kanskje typ hvert 5 år eller hva det er? Dessuten er det vel ikke veldig realistisk at vi blir invadert med det første. Dessuten er vel svært få 40-åringer fysisk og mentalt like skarpe som da de var i begynnelsen av 20-årene og gjennomførte førstegangstjenesten Anonymkode: 3504c...66c Det er vel endret til hvert år. Her ble i alle fall 38-åringen innkalt både i fjor og i år. Anonymkode: cc5ad...f51
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #7 Skrevet 20. mars 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Men er man kompetent når man kun får en øvelse kanskje typ hvert 5 år eller hva det er? Dessuten er det vel ikke veldig realistisk at vi blir invadert med det første. Dessuten er vel svært få 40-åringer fysisk og mentalt like skarpe som da de var i begynnelsen av 20-årene og gjennomførte førstegangstjenesten Anonymkode: 3504c...66c Mer kompetent enn hvis man ikke fikk oppfrisket kunnskapene med jevne mellomrom. Og følger du i det hele tatt med på situasjonen i verden i dag? Til sist, hva får deg til å tro at vi bare trenger de i begynnelsen av 20-årene til å forsvare oss hvis det skulle bli krig i Norge? Anonymkode: 2f895...d08 1
Cancellara Skrevet 20. mars 2023 #8 Skrevet 20. mars 2023 Les deg gjerne litt opp her : https://www.forsvaret.no/heimevernet Heimevernet er en beredskap- og innsatsstyrke, hvor man blir overført etter endt førstegangstjeneste. Oppgaven er først og fremst å beskytte viktige militære og sivile installasjoner, samt bidra ved naturkatastrofer, leteaksjoner og ulykker. Som du kan lese er det ca 40.000 personell i hele HV-styrken, mens 3000 er frivillige i HV-innsats styrken. Mange av personellet i HV innsats har gjerne en viss fartstid i Forsvaret og er med på å bidra med god militær kunnskap (selv om de har passert 30 eller 40 år, og flere er faktisk i god fysisk form). I et lite land som Norge er det fornuftig å ta vare på kompetanse og utføre militær trening og aktivitet for å beskytte Norges interesser. I HV vil du finne folk fra alle samfunnslag og med forskjellig bakgrunn som gir et godt bidrag til den totale beskyttelses strukturen i landet. I HV-Innsats finner man gjerne de godt voksne som er ekstra motivert til å trene og ønske om å finne også et godt kameratskap i sånn type tjeneste, kall det gjerne en hobby eller interessant aktivitet. Summen er at alle er med på å bidra til at vi har et Forsvar og en forsvarsmekanisme som er trent til gitte situasjoner og som samfunnet har nytte av. Det er ikke lenger "trening i skauen" som gjelder, men fokus på viktige installasjoner og samfunnskritiske "mål" som kan være sårbare for sabotasje, eventuelt terror mål. Nettopp derfor er det kanskje "spesielt" som du sier ts, men det er av betydning for landet vårt at vi har sivile som gjennomfører tjeneste i HV, og jeg vil gi honnør til alle som stiller opp i HV og bidrar. Uten disse hadde det vært vanskelig å forsvare nettopp disse installasjonene i Norge som er viktige for oss. 4 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #9 Skrevet 20. mars 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): De som måtte forsvare Ukraina var ikke bare spreke 20-åringer, du vet det, sant? Norge har aldri vært nærmere å bli invadert. Men uansett nær/ikke nær må vi ha et forsvar. Og om vi blir invadert spiller det null rolle om du har barn og firma og 34 kjæledyr. Da skal du i keigen, gitt. Anonymkode: a39cc...057 Så vidt jeg forsto så var det frivillig å ta vervning i den ukrainske hæren, men de fleste gjorde det fordi de ville forsvare landet sitt. Bare det at vi faktisk i 2023 har en vernePLIKT her i Norge er jeg meget skeptisk til. Det burde vært frivillig verving til militæret, med påfølgende krav om at man måtte ut i krig om man vervet seg Anonymkode: 3504c...66c
Endorfin Skrevet 20. mars 2023 #10 Skrevet 20. mars 2023 Vanlige soldater har tjenesteplikt til 44år de med befalsskole/krigsskole har plikt til 55 år. Alle menn mellom 18-50 burde vært pliktig tjeneste enten i Hv, sivilforsvar eller annen type reservist. Det som er litt dumt er når man er 40 år og skal bli innkalt (som skjer), tåpelig bruk av ressurser mens mesteparten av de med fullført førstegangstjeneste aldri blir innkalt
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #11 Skrevet 20. mars 2023 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Det er vel endret til hvert år. Her ble i alle fall 38-åringen innkalt både i fjor og i år. Anonymkode: cc5ad...f51 Det er jo helt absurd. Så voksne familiefedre må bruke en uke hvert år på å fly i skauen? Ja, jeg vet at vi må ha et forsvar, men når det tross alt ikke er frivillig å delta i dette forsvaret, så er det merkelig at man skal måtte være en del av dette til man er godt voksen Anonymkode: 3504c...66c
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #12 Skrevet 20. mars 2023 Endorfin skrev (1 minutt siden): Vanlige soldater har tjenesteplikt til 44år de med befalsskole/krigsskole har plikt til 55 år. Alle menn mellom 18-50 burde vært pliktig tjeneste enten i Hv, sivilforsvar eller annen type reservist. Det som er litt dumt er når man er 40 år og skal bli innkalt (som skjer), tåpelig bruk av ressurser mens mesteparten av de med fullført førstegangstjeneste aldri blir innkalt Hvorfor bare menn? Vi har allmenn verneplikt i Norge nå. Alle, menn og kvinner, født etter 1997 blir kalt inn til førstegangstjeneste. Det er mye man kan si er tåpelig bruk av ressurser. Landets forsvar vil jeg ikke si faller under den kategorien. Anonymkode: 2f895...d08
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #13 Skrevet 20. mars 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvorfor bare menn? Vi har allmenn verneplikt i Norge nå. Alle, menn og kvinner, født etter 1997 blir kalt inn til førstegangstjeneste. Det er mye man kan si er tåpelig bruk av ressurser. Landets forsvar vil jeg ikke si faller under den kategorien. Anonymkode: 2f895...d08 Kvinner og for den saks skyld. Hvem sa landets forsvar var tåpelig bruk av ressurser ? Jeg sa og innkalle 40åringer som skal mønstres opp og delta i 4 år er tåpelig bruk av ressurser når flesteparten av de med fullført førstegangstjeneste aldri blir innkalt Anonymkode: b0180...0b6
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #14 Skrevet 20. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kvinner og for den saks skyld. Hvem sa landets forsvar var tåpelig bruk av ressurser ? Jeg sa og innkalle 40åringer som skal mønstres opp og delta i 4 år er tåpelig bruk av ressurser når flesteparten av de med fullført førstegangstjeneste aldri blir innkalt Anonymkode: b0180...0b6 Det er jo ikke tåpelig bruk av ressurser dersom det skulle bli krig i løpet av de fire årene. Anonymkode: 2f895...d08 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #15 Skrevet 20. mars 2023 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Jeg var selv ikke i militæret(mann, født tidlig på 80-tallet), men hører stadig vekk om menn på min alder som må på Heimevernsøvelse til tross for barn, jobb og et hektisk hverdagliv? Hvorfor i alle dager sender man familiefedre ut i skauen på militærøvelse når de er i 30-40 årene? For meg virker det rimelig spesielt at man skal bruke tid og ressurser på at godt voksne folk som var ferdig med militæret for mange år siden plutselig skal ut og holde på med dette i en uke, kanskje flere ganger? Anonymkode: 3504c...66c Du kan jo like godt lære deg russisk først som sist, siden du ikke bryr deg om at vi skal ha et fungerende forsvar. Anonymkode: bbc11...91e 1 2
Endorfin Skrevet 20. mars 2023 #16 Skrevet 20. mars 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er jo ikke tåpelig bruk av ressurser dersom det skulle bli krig i løpet av de fire årene. Anonymkode: 2f895...d08 Herregud har du brister i logikken ? Eller er du bare ute etter og kvelurere ? Om du kan kalle inn en som nylig har gått av med førstegangstjeneste så er det mer logisk og kalle inn en ung en gammel..
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #17 Skrevet 20. mars 2023 Endorfin skrev (1 minutt siden): Herregud har du brister i logikken ? Eller er du bare ute etter og kvelurere ? Om du kan kalle inn en som nylig har gått av med førstegangstjeneste så er det mer logisk og kalle inn en ung en gammel.. En som nylig har gjennomført førstegangstjeneste er jo ung, ikke gammel. Hen trenger heller ikke oppfriskning da hen nettopp har gjennomført førstegangstjenesten. De "gamle" HV-gutta (ja, for det er stort sett menn siden allmenn verneplikt ble innført relativt nylig) har mer behov for oppfriskning siden det er lenge siden sist. Går utfra at det du skriver stemmer og at man har verneplikt frem til man er 44. Da kan man jo ikke la være å kalle inn 40-åringer. De har jo 4 år igjen. Ett sted må grensen gå og den er satt på 44. Ikke 40. Hadde den vært 40 hadde du sikkert sagt at det er unødvendig å kalle inn de på 36 siden "de bare har fire år igjen". 🤷🏼♀️ Ingen brister i min logikk, men det kan være i din? For øvrig så bør du holde deg til enten anonym eller brukernavn. Enklere å holde styr på. Anonymkode: 2f895...d08 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #18 Skrevet 20. mars 2023 9 minutter siden, Endorfin said: Herregud har du brister i logikken ? Eller er du bare ute etter og kvelurere ? Om du kan kalle inn en som nylig har gått av med førstegangstjeneste så er det mer logisk og kalle inn en ung en gammel.. Hvis det blir krig, tror du det er sånn at menn på 40 blir kalt inn, mens menn på 25 som var i forsvaret for få år siden slipper unna..? Anonymkode: cd6e7...445 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #19 Skrevet 20. mars 2023 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Men er man kompetent når man kun får en øvelse kanskje typ hvert 5 år eller hva det er? Dessuten er det vel ikke veldig realistisk at vi blir invadert med det første. Dessuten er vel svært få 40-åringer fysisk og mentalt like skarpe som da de var i begynnelsen av 20-årene og gjennomførte førstegangstjenesten Anonymkode: 3504c...66c De er vel mer kompetent enn de som aldri har vært i militæret, og derfor koster det også mindre ressurser enn å begynne helt på nytt med de som ikke har noen som helst erfaring derfra. Friske opp fremfor å begynne fra scratch? Er det så spesielt/vanskelig å forstå? At vi kan bli invadert/angrepet er vel heller ikke såååå urealistisk lenger? Anonymkode: 3313e...985 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #20 Skrevet 20. mars 2023 19 minutter siden, AnonymBruker said: Det er jo helt absurd. Så voksne familiefedre må bruke en uke hvert år på å fly i skauen? Ja, jeg vet at vi må ha et forsvar, men når det tross alt ikke er frivillig å delta i dette forsvaret, så er det merkelig at man skal måtte være en del av dette til man er godt voksen Anonymkode: 3504c...66c Ja, det må de. 38-åring med barn på 5 og 7 år som altså ble innkalt både i fjor og i år. Sånn er det. Anonymkode: cc5ad...f51
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå