Gå til innhold

Reise bort fra barn under 2 år over flere uker?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! 

Jeg har et lite dilemma. Jeg har fått tilbud om å ta videreutdanning via jobben, noe som trolig blir et engangstilfelle. Dette er en utdanning jeg gjerne ønsker, men det blir på en måte "nå eller aldri". 

Problemet er at jeg har et barn på i underkant av 2 år når utdanningen starter, og de to første månedene er det undervisning i en by mange timer unna. Jeg MÅ reise dit for å kunne delta på undervisningen, det er ikke mulighet for å ta det digitalt. Jeg får dekket reise til og fra hver helg. 

Men... Kan man reise fra et barn på under 2 år fra søn-fre hver uke over en periode på 2 mnd? Da får jeg kun lørdagen hjemme, og jeg ser for meg at både jeg og lille kommer til å få store problemer med det. 

Hvis ikke.. Kan man få barnehageplass i en annen by for en så kort periode? Og vil det eventuelt gi store konsekvenser for barnet? 

Disse to månedene er ei stor kneik for å kunne ta denne utdanningen. Alt annet kan jeg studere hjemmefra.

Anonymkode: 62bd6...439

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Så lenge barnet er med den andre forelderen syns jeg du bør gjøre det. Blir annerledes om du må ha barnevakt mens du er borte.

Anonymkode: 00fe3...8d2

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det ville jeg aldri gjort. Men her prioriterer vi familie, ikke karriere.

Anonymkode: a40e8...f3b

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min far, som var sjømann, så meg ikke de første 4 månedene... 

Anonymkode: d10c0...85e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Min far, som var sjømann, så meg ikke de første 4 månedene... 

Anonymkode: d10c0...85e

Da var du ikke vant til ham fra starten av. 

Anonymkode: 4520d...c84

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hei! 

Jeg har et lite dilemma. Jeg har fått tilbud om å ta videreutdanning via jobben, noe som trolig blir et engangstilfelle. Dette er en utdanning jeg gjerne ønsker, men det blir på en måte "nå eller aldri". 

Problemet er at jeg har et barn på i underkant av 2 år når utdanningen starter, og de to første månedene er det undervisning i en by mange timer unna. Jeg MÅ reise dit for å kunne delta på undervisningen, det er ikke mulighet for å ta det digitalt. Jeg får dekket reise til og fra hver helg. 

Men... Kan man reise fra et barn på under 2 år fra søn-fre hver uke over en periode på 2 mnd? Da får jeg kun lørdagen hjemme, og jeg ser for meg at både jeg og lille kommer til å få store problemer med det. 

Hvis ikke.. Kan man få barnehageplass i en annen by for en så kort periode? Og vil det eventuelt gi store konsekvenser for barnet? 

Disse to månedene er ei stor kneik for å kunne ta denne utdanningen. Alt annet kan jeg studere hjemmefra.

Dette ville jeg aldri gjort. Å se hverandre én dag i uken over 2 mnd? Hadde ikke gjort det med mindre det stod om liv.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det vil ha konsekvenser ja, men det gjelder jo om far gjør det også.

Men: kan far komme dit innimellom langhelger?

Det er verre for barnet om h*n må i ny barnehage ja, og du får ikke plass uten å være folkeregistrert/melde flytting. 

Anonymkode: 33d7e...d44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er så mange menn som er borte i ukesvis fra barna sine, uten at det er noe problem. Jeg hadde gjort det, så lenge barnet var hjemme med pappaen sin. Det går nok helt fint 

Anonymkode: c51a6...2f4

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvor mye har videreutdanningen å si for deg videre? Betyr det høyere lønn? Bedre arbeidstider? 

Anonymkode: 13169...0b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det vil ha konsekvenser ja, men det gjelder jo om far gjør det også.

Men: kan far komme dit innimellom langhelger?

Det er verre for barnet om h*n må i ny barnehage ja, og du får ikke plass uten å være folkeregistrert/melde flytting. 

Anonymkode: 33d7e...d44

Jo man kan få kortidsplass ved behov om barnehagen har ledig kapasitet.  Så det er absolutt en mulighet å ringe og høre om dette er mulig. 

Jeg ville derimot gått for dagmamma i byen der utdanning skjer. 

Ja det koster endel, men da får du vært med barnet hver dag. 

Anonymkode: f7798...0fe

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde ikke gjort det med et så lite barn, med mindre jeg absolutt måtte. Det er ikke verdt det! 

Anonymkode: 94a28...ac3

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er så mange menn som er borte i ukesvis fra barna sine, uten at det er noe problem. Jeg hadde gjort det, så lenge barnet var hjemme med pappaen sin. Det går nok helt fint 

Anonymkode: c51a6...2f4

Ja, men de har gjerne en turnus fra barnet blir født. Dette er noe annet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Skjerp dere ,fedre reiser fra barna sine uker og måneder før i tiden. Og ingen av våre barn har tatt skade av det,og nesten hele min omgangskrets hadde også menn på sjøen .Da vi var nygift var min mann borte 200 dager året så ble det 8 uker ,så 6 og nå 4 uker. .Barna har et nært og godt forhold til faren ,De er voksne nå.  Det er jo utdannelse ,ikke ferie hun skal på. 

Anonymkode: a198c...775

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde nok stått over den utdanningen.

Anonymkode: 80733...171

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har gjort det med to av mine og det har gått helt fint. Fordelen er at min mann har kommet mer på banen med de to siste. Han er en god omsorgsperson, han også. I tillegg har han mye større forståelse for hva som skal gjøres i et hjem for å få hverdagen til å gå rundt. 

Anonymkode: a9084...dc4

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Skjerp dere ,fedre reiser fra barna sine uker og måneder før i tiden. Og ingen av våre barn har tatt skade av det,og nesten hele min omgangskrets hadde også menn på sjøen .Da vi var nygift var min mann borte 200 dager året så ble det 8 uker ,så 6 og nå 4 uker. .Barna har et nært og godt forhold til faren ,De er voksne nå.  Det er jo utdannelse ,ikke ferie hun skal på. 

Anonymkode: a198c...775

Skjerp deg selv. Det er noe annet når barna er vant til at fedrene reiser. Barn med fedre som er borte 200 dager i året kjenner ikke fedrene som fedre, de blir perifere. Mor blir den trygge. Ikke svar på bakgrunn av egen dårlig samvittighet og kjeft på oss som svarer på spørsmålet som stilles. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg personlig hadde ikke greid det. Men barnet tar ikke skade av det så lenge hen er hos far. Og det er bare 2mnd. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, det blir nok å skjære i hjertet, men prøv å få barnehageplass og hvis ikke så er ikke to måneder all verden. Spesielt hvis videreutdanningen gir deg høyere lønn gir jo det deg og barnet mer frihet på sikt.

Husker jeg leste en sak på nrk om ei som måtte begynne i nordsjøturnus når ungen var 6 mnd for å beholde jobben, DET hadde vært ille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hvor mye har videreutdanningen å si for deg videre? Betyr det høyere lønn? Bedre arbeidstider? 

Anonymkode: 13169...0b6

Den har ganske mye å si, derfor jeg vurderer det så sterkt. Jeg er sykepleier og jobber tredelt turnus. Hvis jeg tar denne utdanningen, får jeg dagtidsjobb, slipper helger, høytider og nattevakter. Det er også en attraktiv tilleggsutdanning som vil gjøre meg til en veldig god kandidat hvis jeg søker andre jobber senere.

Lønnen vil også bli bedre, men ikke allverdens. Tror det er snakk om 20-30.000 kr ekstra i året. 

Så dette vil ha mye å si for familien på sikt, og selvfølgelig egen helse!

Ts

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...