Gå til innhold

Hva hadde du gjort hvis du fant ut at ditt søsken har forgrepet seg på et barn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Og dette barnet er ditt søskenbarn. I barneskolealder. Ditt eldre søsken er i tidlig 30-årene. 

Er det noe du hadde tilgitt? Benektet? Hva hadde du gjort, tenkt og følt?

Hvordan hadde du behandlet ditt søskenbarn etter noe slikt? Hvis du hadde blitt stille og vi hadde ikke sett eller hørt noe til deg, hva er årsaken? Hvordan vil du vi skal behandle deg? Gi deg tid? Trenger du tid, eller er du sint fordi sannheten kom fram (som du mest sannsynlig ikke visste om) og du er blitt satt i en vanskelig livssituasjon? Eller skammer du deg? Det er ikke din skyld, men ditt søskens... 

Hva tenker og føler du?

Anonymkode: 139db...a0b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hadde kuttet all kontakt. 

Anonymkode: 11406...4e1

• Liker 9
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Første reaksjon hadde vært sjokk og sinne....

Anonymkode: 6bd44...6de

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Og dette barnet er ditt søskenbarn. I barneskolealder. Ditt eldre søsken er i tidlig 30-årene. 

Hvordan hadde du behandlet ditt søskenbarn etter noe slikt? Hvis du hadde blitt stille og vi hadde ikke sett eller hørt noe til deg, hva er årsaken? Hvordan vil du vi skal behandle deg? Gi deg tid? Trenger du tid, eller er du sint fordi sannheten kom fram (som du mest sannsynlig ikke visste om) og du er blitt satt i en vanskelig livssituasjon? Eller skammer du deg? Det er ikke din skyld, men ditt søskens... 

Hva tenker og føler du?

Hadde vist særlig stor omsorg for barnet , å kuttet kontakt med overgriper . 

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hva tenker og føler du?

Jeg vet.

Min bror og jeg var offeret.

Anonymkode: 38399...205

Skrevet

Det er nok det jeg forakter aller mest i verden; overgripere. Vi ville ikke hatt kontakt som søsken lengre, og jeg ville ha kommunisert klart hvor jeg stod.
Hadde kontaktet søskenbarnet, og sagt at det som ble gjort var galt, og at all min sympati er hos den som har lidd urett. Å få støtte og å bli trodd er livsviktig for den som har blitt utsatt for noe slik.

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Om mitt søsken hadde gjort noe sånt så hadde han/hun blitt utstøtt. Og gitt all omsorg og kjærlighet til dette stakkars barnet.  Overgrep mot barn er det ingen tilgivelse for. 
det hadde jo selvsagt vært forferdelig om noen av mine søsken hadde gjort noe sånt. Jeg hadde nok reagert med sjokk, vantro, sinne og sorg. 

Anonymkode: 20779...72b

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg vet.

Min bror og jeg var offeret.

Anonymkode: 38399...205

Er det grunnen til at ingen har hørt noe fra deg siden? Fordi du visste?

Hypotetisk spørsmål. 

Skrevet

Det har jeg ikke lov å skrive her siden det bryter norsk lov.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva tenker og føler du?

Hva tenker og føler DU?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva tenker og føler du?

Hadde kuttet all kontakt umiddelbart. 

Skrevet
Andro skrev (1 time siden):

Det er nok det jeg forakter aller mest i verden; overgripere. Vi ville ikke hatt kontakt som søsken lengre, og jeg ville ha kommunisert klart hvor jeg stod.
Hadde kontaktet søskenbarnet, og sagt at det som ble gjort var galt, og at all min sympati er hos den som har lidd urett. Å få støtte og å bli trodd er livsviktig for den som har blitt utsatt for noe slik.

Takk ♥️

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
NiceOrNothing skrev (11 minutter siden):

Hva tenker og føler DU?

Jeg er nært familiemedlem av dette barnet. Selvfølgelig er jeg forbanna. 

Jeg prøver bare å forstå hvorfor søskenet til overgriperen bare har forduftet. Det er ikke vedkommendes skyld. Jeg/vi ønsker ikke å invadere og tvinge fram en prat heller, om det er tid denne personen trenger.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg prøver bare å forstå hvorfor søskenet til overgriperen bare har forduftet. Det er ikke vedkommendes skyld. Jeg/vi ønsker ikke å invadere og tvinge fram en prat heller, om det er tid denne personen trenger.

Det handler nok om skam og fornektelse , kanskje vedkommende trenger at du tar initiativ til kontakt .

AnonymBruker
Skrevet

Dette er et spørsmål de færreste av oss faktisk klarer å sette seg inn i. Det er veldig vanlig å tro at sitt søsken aldri kunne begått noe sånt. Faren til datteren min misbrukte henne, og hun har mistet all kontakt med alle på hans side fordi de valgte å tro på at han aldri kunne gjort noe sånt mot henne. Jeg var sjokkert over reaksjonen deres i flere år, men har etterhvert skjønt at det er naturlig å tro at noen vi kjenner godt ikke kan begå slike handlinger. 

Anonymkode: f4d5e...644

• Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Dette er et spørsmål de færreste av oss faktisk klarer å sette seg inn i. Det er veldig vanlig å tro at sitt søsken aldri kunne begått noe sånt. Faren til datteren min misbrukte henne, og hun har mistet all kontakt med alle på hans side fordi de valgte å tro på at han aldri kunne gjort noe sånt mot henne. Jeg var sjokkert over reaksjonen deres i flere år, men har etterhvert skjønt at det er naturlig å tro at noen vi kjenner godt ikke kan begå slike handlinger. 

Anonymkode: f4d5e...644

Ja dette er veldig typisk reaksjon , særlig i disfunksjonelle familier . Veldig synd, og veldig feigt av voksne folk . 

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.3.2023 den 23.11):

Kan vedkommende også ha opplevd overgrep fra sin bror? Det kan jo gjøre skyldfølelse og skam enormt vanskelig. 

Anonymkode: ddb00...ee8

AnonymBruker
Skrevet
On 3/20/2023 at 9:33 PM, AnonymBruker said:

Hva tenker og føler du?

Jeg hadde gjort ting jeg ikke kan skrive her, for det hadde brutt med loven.

Anonymkode: 5f288...ea3

AnonymBruker
Skrevet
velociraptor skrev (På 20.3.2023 den 22.32):

Det har jeg ikke lov å skrive her siden det bryter norsk lov.

Samme her. Kan gi et hint: han hadde fått litt(jævlig) vondt.

Anonymkode: 9efb9...f66

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...