Pipaluk Skrevet 20. mars 2023 #1 Skrevet 20. mars 2023 (endret) Her er to angstaktører. Det er angstpedagogen som tilrettelegger for trygghetsstrategier og Metakognitiv terapi ( det nye) som vil ha bort alle slike strategier. Å forberede seg på det har heller ingen god effekt ifølge MKT-teorien. Jeg føler at de i prinsippet sier at : Blir du nødt til å hoppe fra tremeteren så hopper du uten noen forberedelse. Hopp gjerne fra femmeteren også i samme slengen. Nå har ikke jeg noen angst som jeg for tiden eksponerer meg for. Men hvis det var noe jeg var redd for så ser jeg ikke helt problemet med å bruke noen trygghetsstrategier i starten. Tenker MKT-folka at da blir man helt avhengig av det? at man ikke klarer å slutte å bruke tryggheten som strategiene gir? Er det heller snakk om uhensiktsmessige strategier? Er det skadelig for prosessen om en person som har agorafobi hører på musikk mens hun forsøker å bevege seg på et kjøpesenter? Eller snakker med en annen på telefon. Gjør det at hun aldri kommer helt i "mål" med det som er tanken bak: å kunne bevege seg angstfritt på store plasser?' Hva fungerer? Kan det tenkes at det ikke handler om hvilken terapeutisk retning men velger men om behandleren er tillitsfull og kompetent? Endret 20. mars 2023 av Pipaluk
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #2 Skrevet 20. mars 2023 Teorien er vel at tryggingsstrategiene forhindrer at man blir kvitt angsten. Jeg synes det gir mening. Man oppfører seg som om man er i fare. Man får aldri oppleve mestring, at ting gikk bra, at angsten nådde sin topp før den forsvant. At dette var ufarlig. Man sitter alltid igjen med en følelse av at man bare såvidt har unnsluppet katastrofen ved hjelp av tryggingsstrategiene. Angsten er like stor og nå er man i tillegg pålagt et sett av "beskyttende regler" man må navigere i. Anonymkode: f4175...1b8
Pipaluk Skrevet 20. mars 2023 Forfatter #3 Skrevet 20. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Teorien er vel at tryggingsstrategiene forhindrer at man blir kvitt angsten. Jeg synes det gir mening. Man oppfører seg som om man er i fare. Man får aldri oppleve mestring, at ting gikk bra, at angsten nådde sin topp før den forsvant. At dette var ufarlig. Man sitter alltid igjen med en følelse av at man bare såvidt har unnsluppet katastrofen ved hjelp av tryggingsstrategiene. Angsten er like stor og nå er man i tillegg pålagt et sett av "beskyttende regler" man må navigere i. Anonymkode: f4175...1b8 Men om bruk av en trygghetsstrategi fører til at en person med agorafobi klarer å bevege seg på et kjøpesenter, så er det vel absolutt fremskritt i behandlingen? Da kan personen gradvis gi slipp på den strategien til hun er nede på et minimum. Det er snakk om nedtrapping. Jeg synes ikke at det høres "feil" ut. Jeg har selv brukt noen trygghetsstrategier når jeg har måttet gjennomføre ting jeg har hatt angst for i perioder. Bare det å ha noen strategier gir meg trygghet.382 jeg har en overfallsalarm ( fra Clas) i gangen. Jeg har aldri brukt den men føler at det gir en trygghet. Jeg har opplevd noen ganger at noen har tatt i dørhåndtaket og forsøkt å åpne døra. Jeg tror de da har drukket eller låst seg inn i feil dør ( dørene ser like ut). Men da har jeg den alarmen som kan lage høy lyd om noe helt uventet skjer ( som jeg uansett ikke tror skjer). Er denne dingsen noe MKT ville hatt meg til å kaste?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå