Gå til innhold

Barn og aktiviteter

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det slik nå i dagens samfunn at barna MÅ/SKAL være med på minst ett aktivitet på fritiden for å lykkes som menneske? Jeg møter hele tiden stressede foreldre som kjører hit og dit og bare klager på hvor slitsomt det er. Men hvorfor MÅ de? Noen sier til og med at det er et must. Men hvorfor? Jeg har ikke barn selv, men lurer litt på dette her. Er det slik at man kan bli meldt til BV dersom barnet ikke deltar på noe? 

Anonymkode: fcfed...767

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du blir ikke meldt til bv, men fritidsaktiviteter er bra for barnets fysiske helse, mestringsfølelse og å øve på samarbeid og skape sosiale relasjoner. Må ikke, men det bidrar til mye positivt.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Våre barn har gått på svømming, da jeg ønsker at de lærer dette tidlig. 

Anonymkode: 61a0a...e38

AnonymBruker
Skrevet

Hvilke ferdigheter du verdsetter ligger gjerne i hva du ønsker å eksponere barna for at fritidsaktiviteter.  Vi tror på å lære ungene gleden ved å være fysisk aktive, men at vi som foreldre ikke alltid er de flinkeste til det. Vi lærte eldste å svømme, stå på ski, mens yngste gikk på skiskole i barnehagen og svømmekurs tidlig og det er ingen tvil om at yngste har fått mye bedre grunnleggende ferdigheter i de to aktivitetene. Begge var med på Allidrett for å lære litt ulike ting og se hva som interesserte de. De endte opp med turn, håndball og fotball.  

Jeg spilte selv instrument frem til vgd og drev aktiv idrett til jeg var ferdig som student. Siden ingen av oss foreldre hadde noe interesse for musikk så fikk ble barna lite eksponert for det og viste ingen interesse.  Derimot har de elsket å være aktive og vi var alltid ute i skog og mark i helgene når de er små for å lære de.  

Ja, man får bedre tid med familien, men hva er det barna vinner så mye mer på det? Mine barn får et annet sted enn skolen å finne venner på, de får (fysiske) ferdigheter og de får ha det gøy. Yngste er nå 14 og har selv valgt å trene 4-6 dager i uka, eldste bare 3-4, og vi tvinger de ikke på trening.  

Jeg ser masse barn som er fryktelig klønete og har veldig dårlig utviklede fysiske ferdigheter, kan knapt løpe ordentlig, og ihvertfall ikke kaste/sparke en ball. Det er rett og slett for mange bedagelige foreldre uten vilje til å være aktive med barna og som heller ikke sender ungene på aktiviteter.  Jeg blir heller litt stresset enn å ha et klønete barn uten noen interesser. 

Anonymkode: 50cef...592

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...